کد خبر: ۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۵ شهريور ۱۳۸۵
سرويس گزارش:حدودآ يك ماهي است كه مشتريان ريز و درشت خودرو در ميان ماشين هاي رنگ و وارنگ وارداتي و توليد داخل با مدل جديدي از پژو405 آشنا شده اند كه جلد زيباتري نسبت به مدل نه چندان موفق RD دارد و ظاهرا قرار است كه ذهنيت نامناسب مردم نسبت به آن را پاك كند.پژوRDX يا به زعم ايران خودرو "پژو روآ" آخرين تلاش بزرگترين كارخانجات خودروساز كشور براي حضور موفق در بازار خودروهاي ارزان قيمت ايران است .اما به نظر مي آيد كه بي مهري ها نسبت به پيكان و حتي بخشي از آن در دل يك خودروي ديگر ادامه دارد.پژو RDX يا روآ حاصل بازنگري مهندسان ايران خودرو به پژوRD است كه هرگز نتوانست جاي خالي پيكان را پركند و به اندازه آن براي اين شركت بركت نازل كند.

بازخواني پرونده خودروئي به نام

سرويس گزارش:حدودآ يك ماهي است كه مشتريان ريز و درشت خودرو در ميان ماشين هاي رنگ و وارنگ وارداتي و توليد داخل با مدل جديدي از پژو405 آشنا شده اند كه جلد زيباتري نسبت به مدل نه چندان موفق RD دارد و ظاهرا قرار است كه ذهنيت نامناسب مردم نسبت به آن را پاك كند.

پژوRDX يا به زعم ايران خودرو "پژو روآ" آخرين تلاش بزرگترين كارخانجات خودروساز كشور براي حضور موفق در بازار خودروهاي ارزان قيمت ايران است .اما به نظر مي آيد كه بي مهري ها نسبت به پيكان و حتي بخشي از آن در دل يك خودروي ديگر ادامه دارد.پژو RDX يا روآ حاصل بازنگري مهندسان ايران خودرو به پژوRD است كه هرگز نتوانست جاي خالي پيكان را پركند و به اندازه آن براي اين شركت بركت نازل كند.

پژو RD كه عنوان آن به خاطر انتقال محور محرك از ديفرانسيل جلو به ديفرانسيل عقب "REAR PRIVE"به 405چسبيده در طول چند سال اخير هرگز نتوانست محبوب خانواده هاي ايراني كه با پديده اي به نام پرايد آشنا شده بودند،شود و تبليغات ايران خودرو كه راحتي بيشتر و فضاي وسيعتر اطاق RDرا نشانه رفته بود عملا بي نتيجه ماند و فروش RD هرگز به اندازه هاي مورد نظر دست نيافت.

اوائل مرداد ماه بود كه تبليغات مدل جديد RD با اضافه كردن يك حرف "X" واحتمالا به معناي اضافه شدن امكانات رفاهي بيشتر آغاز شد و خريداران خودرو با پديده اي جديد با رنگ متاليك و يا حداقل رنگ زيباتر و بهتر نسبت به RD مواجه شدند.

درتبليغات روآ به افزايش قدرت موتور كه از دردهاي اصلي و هميشگي RDبود اشاره شده و عبارت "قدرت موتور بالا"به عنوان شرح به عكس مدل جديد پژو 405 ، RD سنجاق شده بود.

رنگ ورخ اتومبيل جديد البته چشمنواز تر از مدل پيشين بود اما باز هم رينگ هاي 13 اينچي و قالپاق هاي نه چندان زيباي روآ توي ذوق مي زد.

در همان روزها بود كه شايعه عجيبي همه جا را فرا گرفت.بسياري از معامله گران خودرو مي گفتند كه قدرت بيشتر روآ به خاطر كنار گذاشتن موتور قديمي پيكان است و روي موتور جديد آرم فيات حك شده.

اين خبرالبته شايد بارقه هاي اميد را در دل خريداران نسبتا مستضعف جامعه ايجاد مي كرد كه در سربالايي ها ديگر شاهد سبقت اتومبيل هاي رقيب نخواهند بود و مشكلات مربوط به گيربكس و ديفرانسيل هم به همين ترتيب حل خواهد شد.

به هر حال روآ با همين پيش زمينه در فهرست ثبت نام خريد ايران خودرو قرار گرفت و نمايندگان فروش اين مژده را به خريداران دادند كه مي توانند از سيستم مكانيزه يا آنلاين هم استفاده كنند.

به اين ترتيب پژو روآ با پيش زمينه ذهني "كولر با قدرت خنك كنندگي بالا"آنهم در وسط تابستان سال 85 به مصاف رقيب ريز جثه اش يعني پرايد رفت،اتومبيلي كه با وجود كولر نه چندان قوي مثل قند در بازار مي فروخت و حساب بانكي سايپا را معتبر نگه مي داشت.

پژو روآ كه نام آن به گفته ايران خودرو نامي ايراني و به معناي "رونده" است در چنين شرايطي وارد بازار شد و تصور مي شد كه مانع سر راه مخلوق جديد ايران خودرو نباشد.اما در روزهاي پاياني مردادماه انتشار ناگهاني يك خبر بازهم مدل جديد RD را برسر زبانها انداخت.

خبر از لابلاي حرفهاي معاون راهنائي و رانندگي درز كرد:"پژو روآ شماره گذاري نمي شود."

سردار محمد رويانيان اين جمله را پيرو مسائل مربوط به ايران خودرو با وزارت صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست به زبان آورد و مشخص شد كه روآ هنوز نمي تواند مصداق نامش يعني"رونده"باشد.

ظاهرا مديران ايران خودرو اينجاي كار را نخوانده بودند كه گاهي اوقات شايعات چه كارهايي كه نمي تواند بكند.

ظاهرا همان بحث تغييرات در موتور و شاسي محل مناقشه معاونت راهنمائي و رانندگي و ايران خودرو براي پلاك نكردن بود.به موازات اين خبر،رسانه هاي ديگر هم دست به كار شدند و پيگيري را از طريق سازمان محيط زيست و وزارت صنايع آغاز كردند.بعدا مشخص شد كه تا نيمه مرداد هنوز استانداردهاي لازم صادرنشده است.اما سايت خبري ايران خودرو بلافاصله اعلام كردكه :"مجوز شماره گذاري را داريم ،مردم ثبت نام كنند."اما اخبار همچنان حكايت از صادر نشدن مجوز سازمان حفاظت محيط زيست مي داد.

كمي بعد از سوي ايران خودرو اعلام شد كه موتور RDXهمان موتور پيكان است كه با سرسليندر آلومينومي وبهينه كردن محفظه احتراق واستفاده از سيستم ميل سوپاپ پالا"OHV"تا 83اسب بخار افزايش قدرت پيدا كرده و مصرف آن هم پايين آمده است.همچنين عنوان شد كه سيستم تعليق و گيربكس اين خودرو هم بهينه شده است.اما آخرين اخبار باز هم حاكي از پلاك نشدن روآ بود.

سردار رويانيان در اولين روز شهريور بازهم اعلام كرد كه روآ هنوز مجوز تردد ندارد.

به نظر مي آيد كه در چنين شرايطي آينده روشني پيش روي روآ وجود نداشته باشد و روياي غلبه بر پرايد براي ايران خودرو به ياس تبديل شود.

اگر پژو روآ كه گفته ميشود براي توليد آن ظرفيت 400دستگاه در روز هم فراهم شده نتواند خواسته هاي سران ايران خودرو براي جلب مشتري را بدست آورد.آن وقت ممكن است سريال توليد اين خودرو به نقطه پاياني اش برسد.

اگر چنين اتفاقي بيفتد آن وقت پروژه RDXتنها به كام يك نفر تمام شده است.همان كسي كه در فراخوان نامگذاري محصول جديد برنده شد و جايزهاش را ربود.اما نه انگار كسان ديگري هم برنده اين مسابقه هستند،آنهم سران سايپا هستند كه برگ برنده اي مثل پرايد را دردست دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"