کد خبر: ۶۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۰۲ آذر ۱۳۸۷

مزیت های صنعت خودروسازی

صنعت خودرو و قطعه سازی کشور از چند منظر ، نیاز مند نگرشی دوباره است . صنعتی که از دیر باز همواره مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و گاه دیدگاه های متفاوتی در باره اش مطرح شده است. اما این صنعت ، هرگاه به لحاظ آماری و مبتنی بر شاخص های کمی مورد تحلیل قرار گرفته ، خروجی های یکسان و پیام های مثبتی برای مخاطبان و به ویژه مردم عزیز کشورمان به همراه داشته است .

شاخص هایی چون : میزان اشتغال زایی مولد ، جذب تکنولوژی و دانش روز ، توسعه توان تولید ، توسعه مهارت های نیروی انسانی ، ایجاد ارزش افزوده در چرخه استفاده از مواد اولیه داخلی و خارجی ، گردش عظیم نقدینگی در خودرو سازی و چرخه تأمین ، پرداخت مالیات شفاف و بدون ابهام و بسیاری موارد دیگر در این صنعت قابل تأمل و درک است .

اما وقتی به روند رشد تقریباً دو دهه اخیر صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشورمان دقیق می شویم ، هر چند جای پای یک برنامه فراگیر ، منسجم و هدفمند را نمی یابیم ، ولی بسیار تعجب بر انگیز است که خروجی ها حکایت از شعور و هوشمندی در رفتارها و درستی تصمیمات اتخاذ شده دار د . به مفهوم دیگر ما دانسته و یا ندانسته در تحقق اهداف ، موفق عمل کرده ایم .مثلاً طی یک دوره قابل قبول و علی رغم فشار های جهانی و دلالان و سود جویان داخلی ، بازارمان را حفظ کرده ایم و یا هوشمندی و صبری که مردم عزیز کشورمان در استفاده از محصولات داخلی از خود نشان دادند بی بدیل بوده است و درگیر شدن صنایع بالادستی کشور چون فولاد مبارکه و صنایع پترو شیمی کشور در تولید مواد اولیه با ارزش افزوده بالا در صنعت خودرو که کاربرد های تخصصی دارند در نوع خود ، کم نظیر است .

و یا از دیگر مزیت های کم نظیر صنعت خودرو کشور ، درگیر شدن تمام عیار بخش خصوصی با توانمندی ستودنی در تولید قطعات خودرو می باشد . به گونه ای که کشورمان را در زمره چهار کشور برتر و دارای مزیت رقابتی در جهان قرار داده است . ما در هیچ صنعتی به چنین قدرتی دست نیافته ایم .

اگر اینجا و آنجا افرادی به تنگنا های صنعت خودرو کشور اشاره می کنند و دید انتقادی دارند نه به مفهوم ضعف این صنعت است که شاید در عرصه ملی صنعت خودرو کشور ، تنها صنعتی باشد که در کوره نقد و تحلیل روزانه ارباب رسانه آب دیده می شود و این انتقادات باعث شده است که روند بهبود مستمر ، تداومی پایدار و همیشگی در این صنعت داشته باشد .

در کنار همه مزیت ها ، بی تردید کاستی هایی نیز وجود دارد که نباید چشم به آن ها فرو بست . باید آن ها را شناسایی کرد و بر رفعشـان همت گماشت .

اما به راستی از صنعتی که بزرگ ترین حامیانش مردم بوده اند و از صنعتی که خالق مزیت های فراوانی در حوزه های مختلف بوده است به نحوی درست بهره گرفته ایم ؟ صنعت خودرو ظرفیت های خدمت به مراتب گسترده تری به کشورمان دارد .

زیر ساخت های ایجاد شده در این صنعت که یک سرمایه ملی محسوب می شود ، باعث شده شرکت های خودرو ساز ، با پشتیبانی شرکت های قطعه ساز ، خود ظرفیت های تکنولوژیک ، علمی ، فنی ، مهندسی ، تولید ، سازماندهی و مدیریت خود ر ا در سطحی بین المللی توسعه دهند . اگر امروز ما با مشکل کاهش قیمت نفت و محدودیت منابع ارزی مواجه شده ایم ، این صنعت بالنده با توجه به گستردگی توسعه تولید داخل ، قادر است به نیاز های هموطنان در سطحی متعادل ، بدون تحمل فشار های غیر معقول خارجی پاسخ دهد .

خوشبختانه مسئولین کشورمان پذیرفته اند قفل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با کلید توسعه تولید باز می شود و اکنون همه اذعان دارند که قوی ترین اهرم مبارزه با تورم ، تولید و فقط تولید است . راهی که تجربه شده و کشور های پیشرفته جهان گواه درستی آن هستند و تردید نیست که در عرصه تولید صنعتی کشور ، صنعت خودرو تبلور عزم ملی است و به دلیل فراگیریش پرچم دار توسعه صنعتی کشور محسوب می شود .

آیا رواست صنعتی که روند و شتاب رشدش در داخل کشور ، چشم جهانیان را خیره کرده ، مزیت های بی مانندش بلا استفاده بماند ؟ همه چیز برای جهش دوباره این صنعت فراهم است و در این مقطع حساس از بحران اقتصادی ، که جهان را فرا گرفته صنعت خودرو کشورمان با مزیت های باور نکردنی و بازار مستحکمش ، همه پتانسیل های لازم برای تحولی بزرگ در خدمت به میهنمان را داراست . مدیران صنعت خودرو سازی و مسئولان نظام اقتصادی و صنعتی کشورمان با همکاری نزدیک و تنگاتنگ قطعه سازان عزیز در تعاملی هدفمند نباید لحظه ای این فرصت طلایی را از دست بدهند .

ساسان قرباني

كارشناس صنعت خودرو و قطعه سازي

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"