کد خبر: ۶۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۸۷

درخشش پارس خودرو و بازآفرینی افتخارات

پارس خودرو قدیمی ترین شرکت خودروساز ایران است . این موضوع اگرچه به لحاظ تاریخی اهمیت دارد اما به خودی خود حائز هیچگونه امتیاز و افتخاری نیست مگر آنکه همچون سایر شرکت های با سابقه دنیا ، توان باز آفرینی خود را حفظ نماید . در این صورت ریشه دار بودن یک سازمان نوعی اصالت به آن می بخشد که هم مزیت می آفریند و هم موضوع مباهات و غرور ملی واقع می شود .

این موضوعی است که در حال حاضر در مورد پارس خودرو اتفاق افتاده است . نمونه خارجی این بحث نیز شرکت رنو است که به عنوان قدیمی ترین خودروساز فرانسه مدت ها در محاق رفته و تنها عنوانی از آن باقی مانده بود اما قوت و قدرت بازآفرینی موجب شد تا نه تنها احیا شده که تا آنجا پیش رود که عنوان چهارمین خودروساز بزرگ و بین المللی را در دنیا از آن خود کند و سومین شرکت دارای مرکز مستقل تحقیق و توسعه ( سیتی سنتر ) باشد .

پارس خودرو نیز در سالهای اخیر با درک مقتضیات زمان و شرایط رقابت جهانی اقدام به تغییر استراتژی خود نموده که این راهبرد مبتنی بر تولید انبوه خودروهای کلاس سی ، ضمن حفظ جایگاه خود به عنوان تولید کننده خودروهای لوکس و عضلانی بود . در واقع همین راهبرد بود که باعث شد این شرکت مرکز ثقل تولید تندر 90 باشد.

نگاهی مختصر به تحولات این شرکت طی ماههای اخیر توان بازآفرینی پارس خودرو را بازگو می سازد :

در حوزه بورس این شرکت توانست با رشد تولید محصولات خود ، عنوان پرطرفدارترین شرکت در سهام بورس کشور را به خود اختصاص دهد و یکی از نقد شونده ترین سهام بورسی کشور را داشته باشد .

پارس خودرو در 8 ماهه ابتدای سال 87 ، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته با 22درصد رشد توانست ضمن دستیابی به رشدی چشمگیر، جایگاه ویژه ای در بین خودروسازان داخلی کسب نماید .

این شرکت با توجه به تعریف پروژه های مختلف تولیدی ، ضمن تثبیت تولید روزانه 1000 دستگاه خودرو ، دستیابی به هدف تولید روزانه 1200 دستگاه خودرو را در دستور کار خود قرار داد و با افزایش ظرفیت در سالن رنگ متمرکز خود ، افزایش تولید 200 دستگاه در روز را محقق ، و روزانه 1200 دستگاه خودرو تولید خواهد کرد .

برنامه پارس خودرو با توجه به رشد تولید روزانه در این شرکت ، رسیدن به 25 درصد رشد در پایان سال 87 است .

طبق آمار منتشره از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ، در حوزه کیفیت نیز شرکت پارس خودرو در سال 87 عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته است .

خودرو ماکسیما طی 23 هفته تولید ، 21 بار به عنوان با کیفیت ترین خودرو ساخت داخل معرفی شده است .

در کلاس خودروهای وانت نیز طی 26 هفته ازیابی انجام شده ، خودرو پیکاپ دو کابین شرکت پارس خودرو در تمامی ارزیابی های انجام شده به عنوان برترین خودرو وانت ساخت داخل شناخته شده است .

خودرو مگان نیز تنها یک هفته مورد ارزیابی قرار گرفت و به عنوان با کیفیت ترین خودرو ایران شناخته شد . با توجه به اقدامات پارس خودرو در جهت تولید انبوه و با کیفیت این خودرو ، می توان انتظار داشت این خودرو نیز همانند ماکسیما و پیکاپ دو کابین در زمره بهترین خودروهای کشور قرار گیرد .

تندر 90 شرکت پارس خودرو نیز همواره در بیشتر موارد ارزیابی شده ، از تندر 90 ساخت سایر شرکت های خودروساز بالاتر بوده و از نظر کیفی منحصرا ، رده بسیار خوب را به خود اختصاص داده است .

پارس خودرو در زمینه ورود به تولیدات جدید نیز گامهای جدی برداشته است که از آن جمله می توان به مذاکرات نهایی جهت تولید خودرو قشقایی در کلاس SUV و خودرو تینا در کلاس خودروهای سواری به صورت CKD اشاره کرد و سهم بازار خوبی را برای این خودروها در مقایسه با خودروهای هم کلاس موجود در بازار در نظر گرفت .

مسیح تفرشی ، مدیر عامل پارس خودرو که سوابق خوبی در جهاد خود کفایی سازمان صدا و سیما به جا گذاشته ، در صنعت خودروسازی نیز توانسته در 8 ماهه حضور خود موفقیت های چشمگیری به دست آورد که البته حمایت های مهرداد بذرپاش مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا نیز در موفقیت های این شرکت بی تاثیر نبوده است .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"