کد خبر: ۷۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۸۷

سال ۸۸ ، سال رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی

در مبحث پیش بینی بازار و قیمت خودروهای داخلی در سال 88 بیشتر نگاه ها بر روی امکان کاهش قیمت بر اثر کاهش قیمت مواد اولیه متمرکز شده است. برای بیشتر دست اندرکاران این ستوال مطرح است که آیا با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه قیمت خودروهای داخلی کاهش خواهد یافت یا خیر؟

باید گفت پیش بینی بازار و قیمت خودرو در سال آینده با توجه به قیمت تمام شده کاری مشکل است چرا که از یک سو هنوز تکلیف بسیاری از عوامل هزینه ای موثر بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی از جمله افزایش دستمزها و ... مشخص نشده است و از سوی دیگر اصولا پیش بینی قیمت فروش بر اساس قیمت تمام شده روش صحیحی برای پیش بینی بازار در شرایط رقابتی نیست. چرا که رقابت در بازار باعث تحمیل قیمت به فروشنده می شود و درواقع فروشنده حق انتخاب ندارد یا باید خود را با بازار هماهنگ نماید و یا باید از آن خارج شود. لذا در ادامه سعی خواهد شد تا با توجه به اطلاعات موجود رفتار بازار خودرو در سال آینده پیش بینی و تاثیر آن بر بازار خودروهای داخلی بررسی شود.

اطلاعات موجود نشان می دهد که چنانچه سیاستهای کلی حاکم بر واردات خودرو به همین شکل باشد قسمتی از بازار خودروسازان داخلی در اختیار خودروهای خارجی قرار خواهد گرفت و شرکتهای خودروساز با توجه به وضعیت موجود چنانچه حرکتی در جهت تغییر شرایط انجام ندهند بدن شک بخشی از بازار خود را از دست خواهند داد.

در 11 ماهه نخست سال گذشته، 35900 دستگاه خودروی خارجی به ارزش 733 میلیون دلار وارد کشور شد در نتیجه قیمت متوسط هر خودروی وارداتی در حدود 20 هزار و چهارصد دلار بود که با احتساب هر دلار در آن زمان 9300 ریال تقریبا در حدود 19 میلیون تومان قیمت متوسط هر خودروی وارداتی بوده است.

با توجه به عوارض و سود گمرکی 90 درصدی در سال 86 و با احتساب در حدود 10 درصد سایر هزینه ها اعم از خارج کردن 1 خودروی فرسوده قیمت تمام شده هر خودرو در محل کارخانه در حدود 38 میلیون تومان می شد. با احتساب حداقل 20 درصد برای هزینه های توزیع و فروش و سود فروشنده قیمت متوسط فروش این خودروها در حدود 45 میلیون و 600 هزار تومان خواهد شد. با توجه به این قیمت و عدم وجود خودروهای پر تیراژ داخلی در این محدوده قیمتی خودروهای خارجی خطر زیادی برای خودروهای داخلی بوجود نیاورده اند.

در 11 ماهه اول سال 87 تعداد 48482 خودرو با قیمت 920 میلیون دلار وارد کشور شده است به این ترتیب قیمت متوسط هر خودروی وارداتی از 19 میلیون تومان به 18 میلیون تومان کاهش یافته اما با توجه به افزایش قیمت دلار (2.78 درصد)، افزایش عوارض شماره گذاری به میزان 10 درصد (5% از مشتری و 5% از سازنده) و افزایش تعداد خودروهای فرسوده ای که باید به ازاء ورود هر خودرو خارج شوند (از یک خودرو به حداکثر سه خودرو) باعث شده که قیمت متوسط خودروهای وارداتی تغییر چندانی نداشته باشد. لازم به ذکر است که خودروهای وارداتی در طیفی از حداقل 24 میلیون تومان ( مگان دنده ای ) تا بالای 100 میلیون تومان گسترده شده اند اما تمرکز اصلی در قسمت خودروهای با قیمت 35 تا 50 میلیون تومان بوده است.

اما پیش بینی ها در سال 88 نشان می دهد که خودروسازان خارجی قیمتهای صادراتی خود را حداقل 30 درصد کاهش خواهند داد.

با توجه به آخرین توافقات انجام شده فیمابین خودروسازان، وزارت صنایع و مجلس عوارض ورود خودرو در سال 88 مشابه سال 87 خواهد بود.

با توجه به رکود جهانی و با توجه به سیاست نثبیت قیمت ارز در سال آینده پیش بینی می شود که قیمت ارز نیز تغییر محسوسی نداشته باشد.

چنانچه موارد ذکر شده در بالا مد نظر قرار گیرد قیمت متوسط خودروهای وارداتی به 33 میلیون و 260 هزار تومان کاهش خواهد یافت. ( 30 درصد ) جنانچه فرض شود طیف خودروهای وارداتی موجود حفظ شود بازه قیمتی خودروهای وارداتی از حداقل 16 میلیون و 800 هزار تومان تا 35 میلیون تومان خواهد بود. ورود خودروهای خارجی در این بازه بدون شک بر بازار خودروهای موجود داخلی با قیمت بالاتر از 15 میلیون تومان تاثیر خواهد گذاشت.

در گروه سایپا زانتیا ، ماکسیما و رونیز و در گروه ایران خودرو خانواده خودروی 206 بجز تیپ 2 ، 206 صندوقدار بجز تیپ V20 و V1 ، پژوی پارس کلیه مدلها ، سمند LX، سورن، سریر و سوزوکی در بازه قیمتی تعریف شده قرار دارند.

به این ترتیب پیش بینی میشود که در سال آینده رقابت سختی بین خودروسازان داخلی و خارجی در بخش خودروهای بالای 15 میلیون تومان ایجاد شود.

همداني

كارشناس صنعت خودرو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"