کد خبر: ۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۰ آبان ۱۳۸۵
گذري در محله سه‌راه كلنگي‌هاي تهران‌
به گزارش خبرنگارخبرخودرو، يكي از بخش‌هاي مهم در صنعت خودرو، بخش بازار است كه با فرآيندهاي مهمي از جمله سياسي، اقتصادي و اجتماعي توامان است. در ايران بازار داد و ستد خودرو به دو بخش رسمي و غيررسمي تقسيم مي‌شود كه هر يك از اين بخش‌ها بيانگر شرايط خاصي است. بخش رسمي بازار مانند نمايشگاه‌ها و مراكز فروش و خدمات پس از فروش شركت‌هاي خودروساز و بخش غيررسمي بازار مانند مراكزي مثل سه‌راه كلنگي‌هاي خيابان سراج و عبدل‌آباد تهران است كه در قالب يك پديده اجتماعي به وجود مي‌آيند.

اينجا از آب كره مي گيرند

به گزارش خبرنگارخبرخودرو،يكي از بخش‌هاي مهم در صنعت خودرو، بخش بازار است كه با فرآيندهاي مهمي از جمله سياسي، اقتصادي و اجتماعي توامان است.

در ايران بازار داد و ستد خودرو به دو بخش رسمي و غيررسمي تقسيم مي‌شود كه هر يك از اين بخش‌ها بيانگر شرايط خاصي است.

بخش رسمي بازار مانند نمايشگاه‌ها و مراكز فروش و خدمات پس از فروش شركت‌هاي خودروساز و بخش غيررسمي بازار مانند مراكزي مثل سه‌راه كلنگي‌هاي خيابان سراج و عبدل‌آباد تهران است كه در قالب يك پديده اجتماعي به وجود مي‌آيند.

اما زماني كه به اين پديده توجه شود درمي‌يابيد كه سطح فرهنگ نيز در كنار فرآيندهاي مطروحه، بخش قالب اين بازار را تشكيل مي‌دهند و مهاجرت از روستاها به شهرها به اميد كسب درآمد شرايط ناهمگوني را به شهرنشيني تحميل مي‌كند.

گزارش حاضر از سه‌راه كلنگي‌هاي خيابان سراج است كه در چند و چون اين فرآيندها به نقد نشسته است:

زماني كه از خيابان سراج به سمت سه‌راهي معروف به سه‌راهه كلنگي‌ها مي‌روي جمعيتي در حدود چهل تا پنجاه نفر را مي‌بيني كه همگي به دور خودروهاي در حاشيه خيابان جمع شده‌اند و زماني كه با خودرو كمي جلوتر و به سمت آنها مي‌روي با اشاره آنها مواجه مي‌شوي كه تو را مي‌خوانند كه اگر قصد فروش داري آنها خريدار خودروي تو هستند.

اگر دقت را چاشني توجه كني دست‌‌هاي آنها را مي‌بيني كه انگشت اشاره و شصت خود را به يكديگر به عنوان نماد شمارش پول مي‌مالند و به تو مي‌فهمانند كه پولشان براي خريد خودروي تو نقد است.

و اگر خوب نگاه كني درمي‌يابي كه هيچ‌يك بومي تهران نيستند و اكثرا هر كدام كه در زبان عاميانه دلال ناميده مي‌شوند نماد شهرستانشان را در چهره به رخ مي‌كشانند و اين تعبير زماني تحقق مي‌يابد كه با آنها به گفت‌وگو مي‌پردازي.

كافي است در حاشيه خيابان‌ پارك كني تا آماج هجوم اين افراد قرار گيري "آقا چند؟"، "نمره چه ساليه؟"، "رو سقف دويده"، "كاپوت رو بزن بالا داداش"، "موتور روشنه؟" و اگر خوب دقت كني گويش‌هاي متفاوتشان را مي‌تواني به راحتي از يكديگر تميز دهي.

يكي از اين دلالان كه بسته اسكناسي دو هزار توماني در دست دارد خودش را م. شيرازي معرفي مي‌كند و مي‌گويد اينجا همگي از شهرستان‌ اومدن و بعضا دلالان اوراق‌چي‌هاي ميدان شوش هستند كه زماني خودروي خوب و قابل فروشي پيدا كنند، مي‌فروشند و زماني كه خودروهاي تصادفي به تورشان افتاد به قيمت پاييني مي‌خرند و از لوازم يدكي‌‌اش استفاده مي‌كنند و مي‌فروشند و در پايان جملاتش اينچنين مي‌گويد: "نون تو اوراق كردن خودرو است" و وقتي سعي مي‌كني بيشتر از چند و چون كارشان سر در بياري، به گمان اينكه مامور باشي خودشان را به كوچه علي چپ (همان ضرب‌المثل معروف) مي‌زنند و مي‌روند.

شيرازي ادعا مي‌كند: 60درصد از خودروهاي موجود در كشور، به واسطه فعاليت اوراق‌چي‌ها حركت مي‌كنند و آنها تامين‌كنندگان اصلي قطعه در بازار لوازم يدكي هستند .

شيرازي با بيان اين مطلب ادامه مي‌دهد كه اسقاط‌چي‌ها معتقدند كه دولت، هويت و جايگاه اقتصادي و صنعتي آنها را دست كم گرفته است.زماني كه شيرازي مي‌فهمد خبرنگاري در اين محله پيدا شده، ثانيه‌اي مكث مي‌كند و بعد مي‌رود و در فاصله‌اي كوتاه كه دور مي‌شود با صداي بلند مي‌گويد: "برو خدا روزيتو جاي ديگه بده"

با شنيدن صداي بلند شيرازي، توجه ساير دلالان محله نيز به سمت ما برانگيخته مي‌شود. پيرمردي كه خود را خسروي معرفي مي‌كند، مي‌آيد جلو و زماني كه پي به نيت ما مي‌برد مي‌گويد: "اينجا از آب كره مي‌گيرند و شايد باورتان نشود از شير مرغ تا جون آدميزاد به رنج‌هاي متفاوتي قيمت دارد".

وقتي از خسروي توضيح بيشتري مي خواهي،مي گويد: قدمت اين محله از بابت خريد و فروش خودرو حدود 25 تا 30سال پيش است و قديم‌ها مثل حالا بنگاه‌ها و مكان‌هايي مانند عبد‌ل‌آباد وجود نداشت. مردم تهران به اين محله كه معروف است به سه راه سراج كه نام فعلي‌اش سه راه كلنگي‌ها است مي‌آمدند و به خريد و فروش خودروي خود مي‌پرداختند. هنوز هم قديمي‌هاي تهران براي خريد و فروش به اين مكان مراجعه مي‌كنند. شايد باورتان نشود كه خيلي از اين دلالان، فرزندان پدراني هستند كه در قديم در همين محله به داد و ستد خودرو مي‌پرداختند.

به گزارش خبرخودرو،خسروي بر سخنان خود اضافه مي‌كند: ما با قطعه سازان و خودروسازان همكاريم. زماني كه قطعه‌اي در بازار ناياب مي‌شود ما به داد بازار مي‌رسيم و با مراجعه به آرشيو خود در پستوي خانه از چراغ راهنما تا پيستون خودرو را به بازار مي‌دهيم و كلي سود عايد ما مي‌شود.

خسروي به يك قدمي مي‌آيد و دور و بر خود را نگاه مي‌كند و در گوشي چنين مي‌گويد: پلاك جعلي و واقعي هم داريم. وقتي بيشتر اصرار مي‌كنم كه بگويد، دستش را جلو مي‌آورد و مي‌گويد زندگي خرج دارد و من هم منظورش را سريع مي‌گيرم و مبلغ 5000تومان مي‌دهم تا راضي شود لب به سخن بگشايد. او گفت: بعضي از خودروهاي وارداتي كه به صورت موقت (شش‌ماهه) وارد خيابان مي‌شوند براي اينكه از پرداخت حقوق گمركي طفره روند مبلغ يك تا سه ميليون بابت پلاك‌هاي جعلي مي‌پردازند و اين نوسان قيمت بستگي به نوع خودرو و مدل آن دارد.

دراين هياهو دلالان خودرو ناگهان صحنه جالبي اتفاق مي‌افتد "ماشين بنز آگاهي بي‌تفاوت از ميان دلالان سه راه كلنگي‌‌ها مي‌گذرد و دور مي‌شود".

به گزارش خبرخودرو،رضا. س يكي از دلالان مي‌گويد: من بازارياب يكي از اوراق چي‌هاي ميدان شوش هستم و هر خودرو تصادفي كه به اينجا مراجعه مي‌كند را مي‌خرم و به صاحب كارم كه داراي يك بنگاه اوراق كردن خودرو است تحويل مي‌دهم و پورسانت خودم كه معادل هر خودرو ده هزار تومان است را تحويل مي‌گيرم.

رضا تاكيد مي‌كند كه اينجا از شير مرغ تا جون آدميزاد وجود دارد و زماني كه مي‌پرسم كه شير مرغ را تشريح كن به ما مي‌گويد: "اي بابا جون ما رو گرفتي".

بعد از اين گفت‌وگو به سراغ مامور اجراي احكام شهرداري مي‌روم كه در گوشه خيابان به همراه تني چند از كارگران مشغول نظافت و رفع سد معبر هستند و از او سوال مي‌كنم كه شهرداري با اين پديده در اين محل چه رويكردي دارد كه جواب مي‌دهد كه شهرداري مسوول نظافت و درخت و گل است نه انسان‌‌ها و نيروي انتظامي بايد به اين مساله رسيدگي كند كه ضابطه قضايي دارد.

به گزارش خبرخودرو،اين مامور شهرداري كه از گفتن اسم خود امتناع كرد گفت: من بارها در اين مكان به چشم خود ديدم كه نزاع‌هاي بين دلالان با يكديگر و فروشندگان به خاطر اختلاف مالي با خريداران اتفاق افتاده اما اين دلالان همچنان به اين امر اشتغال دارند و بارها اهالي اين محل به شهرداري آمدند و شكايت كردند، اما از دست شهرداري كاري بر نمي‌آيد. از اين محل دور مي‌شويم و آرزو مي‌كنيم كه ارگاني يا نهادي، اوضاع موجود در اين مكان را سر و ساماني دهد يا حذف نمايد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"