کد خبر: ۷۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸

رونق بازار خودرو و مزایای آن

وقتی فعالیت ها ، اقدامات و راه حل های کشور های صنعتی جهان برای عبور از بحران اقتصادی ، به ویژه در صنعت خودرو زیر ذره بین قرار می گیرد ، به یک راهکار مشترک و یا وحدت عمل از سوی آن ها می رسیم و آن رونق دادن بازار خودرو و یافتن بازارهای جدید برای فروش مطمئن خودرو می باشد .

همه این کشورها با اعمال سیاست تزریق منابع مالی مورد نیاز صنعت خودرو ، توانسته اند بخشی از مشکلات را برطرف کنند ، ولی برخی از کشور ها پا را از حد کمک مالی فراتر نهادند ، به عنوان مثال اقدامات هوشمندانه دولت آلمان در پشتیبانی از صنایع خودرو آن کشور قابل توجه است .

شرکت فولکس واگن با تدابیر ویژه ، در حالیکه همه شرکت های خودروسازی مشکل فروش دارند ، با توسعه بازار فروش در داخل و بیرون مرزها ، به زودی قدرتمندترین خودروساز حال حاضر جهان یعنی تویوتا را پشت سر خواهد گذاشت . این اقدام که محور تلاش همه خودروسازان است ، در کشورمان آنطور که می بایست هنوز مورد توجه قرار نگرفته است . اقدامات هماهنگ کلیه ارگان های ذیربط در این زمینه یک ضرورت است .

اولین سیاست این کشورها حفظ بازار داخلی و در مرحله دوم توسعه بازار ، در بیرون از مرزها می باشد . البته اساس کار ، جلوگیری از زیان و افزایش سود می باشد .

به نظر می رسد راهکار قطعی ما نیز می بایست در حال حاضر بر حفظ و فعال کردن بازار ، متمرکز باشد و از تمامی امکانات در همه سطوح با یک برنامه یکپارچه برای گرم کردن بازار صنعت خودروی خود بهره بگیریم . ارزیابی ها نشان می دهد خوشبختانه پتانسیل فراوانی در بازار ایران وجود دارد و باید مسئولین تصمیم گیر ، عزم خودرابرای فعال کردن بازار داخلی جزم کنند .

قطعاً گردش اقتصادی ناشی از فعال شدن بازار خودرو ، بر صنایع بالا دستی و پایین دستی با توجه به حجم بالای گردش مالی تأثیر چشمگیری خواهد داشت و باعث خواهد شد در کلان اقتصاد کشور نیز شاهد رونق باشیم . بدون تردید زمان و فرصت پیش رو بسیار محدود است و در صورت از دست دادن فرصت ، برگشت به شرایط اولیه هم میسر نخواهد بود .

در این مسیر دولت محترم نباید اجازه دهد حتی در حد یک کلمه در جهت ضربه دیدن تولید داخل بر زبان جاری شود . مباحثی چون اصرار بر کاهش قیمت و عنوان آن از سوی مسئولین در ماه های گذشته ، باعث شد که بسیاری در انتظار کاهش قیمت ، خرید خودرو را متوقف کنند .

در این دوره نه تنها قیمت ها کاهش نیافت بلکه به دلیل رکود بازار ، صدمات جبران ناپذیری به صنعت خودرو وارد شده است ، صدمه ای که تبعات آن برای اقتصاد کشور شدیداً ناگوار خواهد بود . باید هر چه سریع تر استراتژی گرم کردن بازار با مکانیزم های مختلف در دستور کار قرار گیرد .

همکاری بانک ها در این فرآیند ، کارگشا خواهد بود و خود بانک ها نیز به دلیل رونق گرفتن بازار ، از نتایج فعال شدن بازار به خاطر باز پرداخت دیون ، بهره مند خواهند شد .

اگر صنایع خودرو سازی جهان به دلیل کمبود تقاضا در داخل کشورشان به دنبال بازار فروش خودرو در بیرون مرزها هستند ، ما این شانس را داریم که تولیداتمان را در داخل مرز به فروش رسانیم و چرخه تولید صنعت خودرو را گرم کنیم . فراموش نکنیم در شرایط فعلی قدرتمند ترین شبکه ایجاد شغل ، صنعت خودرو می باشد و اشتغال در هر جامعه ای میزان سنجش سلامت اقتصاد محسوب می شود .

ساسان قربانی

کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"