کد خبر: ۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۸۸

پیامدهای سرکوب مالی خودروسازان

سردار رویانیان مصوبات جلسه اخیر هیات نمایندگان ویژه رییس جمهوری را اعلام کرد.

1- مجموع حقوق ورودی خودروهای وارداتی 5 درصد کاهش یافته که معادل 10 درصد قیمت تمام شده خودروهای وارداتی است. ایشان کاهش 10 درصدی قیمت خودروهای وارداتی را پیش بینی کرد. این در حالی است که بیست میلیون خودروی تولیدی در انبار مانده شرکت های خودروساز خارجی با 30% کاهش قیمت( دامپینگ) آماده ورود به بازار ایران هستند.

2- برای دستیابی به اهداف برنامه چهارم توسعه که خروج 9/1 میلیون خودروی فرسوده است، هیئت نمایندگان تصویب کرده که امسال و سال آینده هر ساله 600 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شوند.

3- ایشان همچنین به طرحی اشاره کرده اند(نمی دانم تصویب شده یا نه!) که خودروسازان داخلی باید به ازای تولیدهر 3 خودرو، یک خودروی فرسوده را که 5/1 میلیون تومان هزینه دارد ، به خرج خود از رده خارج کند. یعنی هزینه تمام شده هر خودرو 500 هزار تومان افزایش یابد. این در حالی است که خودروسازها بیش از 2000میلیارد تومان به قطعه سازان خود بدهکارند و در حالت برزخ مالی به سر می برند.

4- چند ماه پیش ، بر خلاف تمام ممالک مترقی و غیر مترقی دنیا ، نصب ترمزABS و ایربگ بر روی تمام خودروهای داخلی اجباری شد. که این تصمیم بین 1 تا 5/1 میلیون تومان به قیمت خودروهای تولید داخل میافزاید.

5- مقایسه کنید کاهش قیمت خودروهای وارداتی بین 30تا 40درصد را با افزایش 2 تا 3 میلیون تومانی تحمیلی قیمت خودروهای ساخت داخل!! که قطعاً به کاهش میزان تقاضای بازار و لاجرم به کاهش تولید ، به افزایش قیمت تمام شده و به بیکاری هزاران کارگر قطعه ساز و خودروساز می انجامد.

6- و مقایسه کنید این تصمیمات را با تصمیم تمام دولتهای اروپایی و... که برای جلوگیری از کاهش تقاضای بازار علاوه بر دادن وامهای چندین میلیارد یورویی به خودروسازانشان با دادن یارانه 2000 تا 2500 یورویی به خریداران خودروهای نو اقدامی اساسی کرده اند.

7- فراموش نکنید که خودروسازان خارجی 80 درصد منابع مالی در گردش خودرا با بهره صفر تا 2 درصد از بانکها و موسسات مالی تامین می کنند وبا تورم سالانه صفر تا 2 درصد روبرو هستند. در حالیکه خودروسازان ایرانی کمتر از 30 درصد منابع مالی در گردش خودرا با هزاران بدبختی و اما و اگر با نرخ بهره ظاهراً 12 درصد و در باطن تا 31 درصد همراه با تورم سالانه 15 تا 25 درصدی تولید می کنندو قیمت محصولاتشان را بر خلاف قانون برنامه چهارم توسعه ، بدستور وزارت صنایع و معادن افزایش نداده و دچار سرکوب مالی شده اند.

8- این تصمیم گیری های بدون کارشناسی ضد تولید، مرا یاد ضرب المثل قدیمی" نخوردیم نان گندم، دیدیم دست مردم" می اندازد.

9- 48 ساعت کوشش برای دستیابی به اصل مصوبه جلسه اخیر نمایندگان به جایی نرسیده است.

داود میرخانی رشتی

مشاور دبیر انجمن خودروسازان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"