کد خبر: ۷۹۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۸۵
گزارش حاشیه ای از بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس و رئیس سازمان گسترش از خط های تولید تندر
گروه گزارش: " L90 اوايل سال 85 به بازار مي آيد!" اين وعده اي بود كه رضا ويسه ، رئيس وقت سازمان گسترش و نوسازي صنايع در خصوص توليد و فروش لوگان در ايران داده بود. امروز نزديك به دو سال از امضاي قرارداد توليد پلت فرم L90 يا همان لوگان و 9 ماه از آغاز سال 85 مي گذرد اما ...

تندر آهسته می آيد

گروه گزارش: L90"اوايل سال 85 به بازار مي آيد!" اين وعده اي بود كه رضا ويسه ، رئيس وقت سازمان گسترش و نوسازي صنايع در خصوص توليد و فروش لوگان در ايران داده بود.

امروز نزديك به دو سال از امضاي قرارداد توليد پلت فرم L90 يا همان لوگان و 9 ماه از آغاز سال 85 مي گذرد اما به نظر مي رسد خودروي L90 همچنان در دست انداز توليد گير كرده است.

طولاني شدن زمان انتظار براي عرضه L90 كه قرار است پرتيراژ ترين خودرو بازار كشور باشد يكي از دغدغه هاي رسانه ، كارشناسان و فعالان عرصه صنعت بوده و است.

امروز دغدغه به تعويق افتادن توليد L90 در ميان اعضاي كميسيون صنايع مجلس كه نمايندگان مردم هستند نيز ديده مي شود. از همين رو ديروز تعدادي از اعضاي كميسيون صنايع مجلس به نمايندگي از مردم ايران سري به خط توليد خودرو L90 موسوم به تندر در دو شركت پارس خودرو و ايران خودرو زدند تا از علت اين تاخير باخبر شده و از نزديك شاهد مراحل اجرايي توليد L90 باشند.

مفيدي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع به نمايندگي بخش صنعت هم ميزبان نمايندگان مردم و هم ميهمان توليدكنندگان بود.

مفيدي دفتر پارس خودرو را امضا نكرد

اعضاي كميسيون صنايع ابتدا از خط توليد تندر در شركت پارس خودرو بازديد كردند.

شركت پارس خودرو براي توليد تندر ، سايت مخصوصي را احداث و اقدام به خريد دستگاه هاي خط توليد كرده بود.اين اقدام بنا به گفته مسئولين اين شركت بر اساس استانداردهاي رنو صورت گرفته است.

اميري مدير عامل شركت پارس خودرو در جريان بازديد اعضاي كميسيون صنايع با تاكيد بر آمادگي شركت براي توليد گفت : ما ظرفيت توليد 150 هزار دستگاه در سال 86 را داريم و براي رسيدن به اين مرحله ،‌دو هزار دستگاه خودرو تندر را تا پايان امسال توليد مي كنيم.

مدير عامل پارس خودرو در توضيح علت به تعويق افتادن توليد و عرضه L90 به سخت گيري هاي شركت رنو در زمينه استاندارد خط توليد و محصولات اشاره كرد و توضيح داد: براي اينكه شرايط و استانداردهاي مد نظر شركت رنو فراهم شود ، پارس خودرو زمان زيادي را صرف كرد و خوشبختانه توانست به ملاك هاي مورد نظر دست پيدا كند.

اين در حالي است كه به اعتقاد برخي از كارشناسان صنعتي ، بدليل اينكه پارس خودرو تجربه همكاري با رنو را از قبل داشته توانسته است به خوبي شرايط سخت طرف خارجي را به مرحله اجرا در آورد.

مدير عامل پارس خودرو در حضور اعضاي كميسيون صنايع مجلس وعده داد كه خودرو تندر توليد شده اين شركت اسفندماه وارد بازار شود.

اميري گفت : در حال حاضر در مرحله پيش توليد اول ، 20 دستگاه تندر توليد شده و در مرحله پيش توليد دوم ، 30 دستگاه خودروي ديگر تا آخر اين ماه توليد شود.

در پايان بازديد ، اعضاي كميسيون صنايع مجلس سوار بر چند دستگاه خودروي تندر محصول پارس خودرو ، L90 ايراني را تست كردند.

از حاشيه هاي جالب بازديد خط توليد تندر پارس خودرو ، استفاده از خودروهاي ممنوع الفروش مگان به عنوان خودروهاي تشريفاتي بود.

مسئولان شركت پارس خودرو پس از تست تندر توسط اعضاي كميسيون صنايع و رئيس سازمان گسترش ،‌دفتر يادگاري شركت را براي امضا مهمانان آوردند كه اعضاي كميسيون صنايع با امضاء آن مهر تاييدي به فعاليت شركت پارس خودرو زدند اما مفيدي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع دفتر يادگاري را امضا نكرد و خطاب به مسئولان پارس خودرو گفت : دفتر يادگاري تان را بفرستيد دفترم آنجا امضا مي كنم!

ایران خودرو ایستاده بر ویرانه های پیکان

پس از مرحله اول بازدید خط تولید تندر در پارس خودرو ، اعضای کمیسیون صنایع مجلس و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع سری به خط تولید تندر در شرکت ایران خودرو زدند.

اعضای هیات بازدید کننده با استقبال منطقی مدیر عامل ایران خودرو روبرو شدند اما به جای اتاق کنفرانس ، منطقی آنها را به نمازخانه دعوت کرد.

این در حالی بود که شرکت ایران خودرو از خبرنگاران برای پوشش خبری دعوت نکرده بود.

پس از نماز، مدیران شرکت ایران خودرو ، گزارشی از برنامه ها و اهداف کلی ایران خودرو ارایه و سپس به مشکلات تولید تندر در شرکت و علت تاخیر این پروژه پرداختند.

کندری مدیر خط تولید L90 در شرکت ایران خودرو ، در پاسخ به سوال هاشمی رئیس کمیسیون صنایع مجلس که چرا اجرای پروژه با تاخیر مواجه شده است توضیح داد: 27 ماه از زمان شروع به کار شرکت رنو پارس در ایران می گذرد و این تاخیر در تولید L90 با استانداردهای ایران خودرو مطابقت ندارد .

کندری با بیان اینکه در سایر پروژه های ایران خودرو ، این فاصله بیش از 18 ماه نیست دلایل مختلفی را در توجیه علت تاخیر شرکت ایران خودرو برشمرد.

به گفته این مدیر شرکت ایران خودرو ، چون این شرکت فضای جدیدی را برای تولید تندر در نظر نگرفته بود و می خواست خط تولید پیکان را تغییر داده و آماده تولید L90 کند ، زمان زیادی صرف شده است.

وی همچنین به کش و قوس های قرارداد L90 با شرکت رنو پارس اشاره کرد و گفت : اتفاقاتی که در این زمینه افتاد و منجر به ابلاغ نامه دولت برای توقف پروژه شد ، 2 ماه به طور مستقیم و 4 ماه به طور غیر مستقیم باعث تاخیر در مراحل اجرای پروژه شد.

کندری نیز بر سخت گیری های شرکت رنو اشاره کرد و گفت : بندبند کار توسط شرکت رنو نظارت و چک می شود و ما هم می بایست بر اساس استانداردها کار می کردیم که این کار سخت و زمان بر بود.

ایران خودرویی ها به نمایندگان مردم وعده دادند که در 22 بهمن ماه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب خودرو تندر را به بازار عرضه کنند البته مشروط بر اینکه قطعات آن تامین شود.

به گفته مسئولان ایران خودرو ، این شرکت تا پایان سال 3 هزار و 500 دستگاه و در سال بعد 75 هزار دستگاه خودروی تندر توليد خواهد کرد.

پس از ارایه گزارش توسط مدیران ، هیات بازدید کننده به خطوط تولید L90 سر زدند که بر خلاف اظهارات مدیران هنوز تعدادی از سالن ها نیمه کاره به نظر می رسیدو به قول یکی از بازدیدکنندگان ایران خودرو از صفر شروع کرده و شاید تفسیر ضرب المثل ایستاده بر خرابه را تعبیر کرده است.

این در حالیست که خطوط تولیدی تندر در شرکت ایران خودرو روی سایت قبلی تولید پیکان در حال نصب و راه اندازی است.

نکته جالب در بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس از ایران خودرو این بود که علی رغم وعده های مدیران این شرکت که مدعی بودند یک ماه زودتر از پارس خودرو تندر را روانه بازار خواهند کرد، حتی یک دستگاه L90 برای تست و بازدید در این شرکت وجود نداشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسين
|
-
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۵/۰۹/۲۶
0
0
اياسواري ل90تااخرسال1385توليدمشود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"