کد خبر: ۸۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۰ تير ۱۳۸۸

ذائقه ایرانی ، کالای چینی را نمی پذیرد

چند سالی است که بازار ایران جولانگاه کالاهایی شده است که به لحاظ کیفیت ، در پایین ترین سطح ممکن قرار دارند . این کالاها در ابتدا شامل لوازم مصرفی ، پارچه ، کیف ، کفش و نظایر آن ها می شد ، اما چند سالی است که شاهد ورود قطعات بی کیفیت خودرو نیز هستیم .

در رأس کالاهای بی کیفیت وارداتی ، تولیدات چینی قرار دارد . هر چند این قطعات با قیمت های نازل عرضه شده و می شود ولی خوشبختانه علی رغم قیمت اغوا ءکننده ، بازار اقبال چندانی به آن ها نشان نداده است و امیدوارانه باید گفت مصرف کننده ایرانی به لحاظ کیفی ، تولیدات داخلی را ترجیح می دهد ، هر چند که تا حدودی قیمت بالاتری داشته باشد .

دلیل کاملاً مشخص است ، ذائقه ایرانی کالای چینی را نمی پذیرد ، البته اگر قدرت خرید باعث این گرایش نشود . در کلان اقتصاد کشور ، گشودن بازاربه روی کالاهای چینی ، در شرایطی که تولید کنندگان داخلی مرحله گذار را طی می کنند ، یک کار غیر اقتصادی و غیر ملی محسوب می شود و باید جلوی آن گرفته شود ولی سوال اینجاست که تصمیم گیرانی که حکم ورود کالای چینی را می دهند ، آیا نمی دانند که تبعات چنین تصمیمی چه بلایی بر سر صنعت و تولید کشور می آورد ؟

صدمه دیدن تولیدکننده داخلی ، بیکار شدن کارگران ، از دست رفتن فرصت های شغلی ، از دست دادن بازار داخلی ، توهین به توانایی های ملی در تولید ، پایین آوردن سطح کیفی محصولات و تولیدات ، بسته شدن کارخانجات داخلی و فعال کردن شرکت های خارجی از جمله دست آوردهای این تصمیم غیر منطقی می باشد .

کافی است به چهره خودروهای وارداتی چینی که فقط دو یا سه سال از ورود آن ها به بازار کشورمان گذشته است نگاه کنیم . رنگ رخسار این خودروها به درستی از باطن آن ها خبر می دهد . مثلاً کار به جایی رسیده که قطعات چینی را با بسته بندی ایرانی عرضه می کنند ، چون بازار پذیرای آن ها نیست .

وقتی اطلاع می یابیم که چینی ها کالاهای تولیدی خود را طبقه بندی کرده و نوع نامطلوب را راهی بازار ایران می کنند ، بیشتر متأثر شده و تأسف می خوریم .

حال پرسش دیگر این است که آیا با این روش ما قادر خواهیم بود از تولید و صنایع داخلی حمایت کنیم ؟! اخیراً بحث ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی مطرح شده است ، کاری که باید سال ها قبل صورت می گرفت ، هر چند ما بر اساس پیشینه تاریخی خود در توسعه صنعتی ، همواره در اجراء ، با مشکلات شدیدی مواجه بوده ایم اما این بار شاید این کار با مطالعه دقیق و اصولی صورت گیرد ووزارتخانه جدید در چارچوب منافع ملی عمل کند تا کشورمان جولانگاه کالاهای بی کیفیت خارجی از جمله کالاهای چینی نشود و وارد کردن کالاهای چینی افتخاری برایمان نباشد .

ساسان قربانی

کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"