کد خبر: ۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۵ آذر ۱۳۸۵
صنعت خودرو ایران تاکنون مراحل مختلفی از رشد و توسعه را پشت سر نهاده است و البته به همان میزان نیز بحران های گوناگونی را گذرانده است. این بحران ها لزوما از بیرون نبوده و گاهی بحران کاملا داخلی و درونی بوده است. به عنوان مثال در یک دوره بدهی های شرکت های خودروساز جریان تولید را کاملا تحت فشار قرار می دهد و این موضوع در نوع خود بحرانی درونی به شمار می آید و در زمانی افزایش قیمت ارز توسط دولت از سویی و اجبار به ثابت نگهداشتن قیمت خودرو از سوی دیگر، بحرانی بیرونی محسوب می شود که در هر حال...

صنعت خودرو و هجمه های تبليغاتي

صنعت خودرو ایران تاکنون مراحل مختلفی از رشد و توسعه را پشت سر نهاده است و البته به همان میزان نیز بحران های گوناگونی را گذرانده است. این بحران ها لزوما از بیرون نبوده و گاهی بحران کاملا داخلی و درونی بوده است. به عنوان مثال در یک دوره بدهی های شرکت های خودروساز جریان تولید را کاملا تحت فشار قرار می دهد و این موضوع در نوع خود بحرانی درونی به شمار می آید و در زمانی افزایش قیمت ارز توسط دولت از سویی و اجبار به ثابت نگهداشتن قیمت خودرو از سوی دیگر، بحرانی بیرونی محسوب می شود که در هر حال اینگونه بحران ها توسط مسئولان خودرو سازی مدیریت می شود همانطور که تاکنون صورت پذیرفته است. در اینجا باید فورا" به موضوعی اشاره داشت که معمولا در نگاه اول بحران به نظر می رسد ولی در عرف مدیریت بحران محسوب نمی شود و آن تغییر مدیران این صنعت است. تغییر مدیریت در کشور ما از دو حال خارج نیست، یا جنبه سیاسی دارد و یا صرفا" تخصصی است. در هردو وضعیت این تغییرات مقبولیت دارد. تنها هنگامی که در تغییر حداقل های فاکتورهای مدیریتی لحاظ نشود واکنش ها و نقدها معمولا به همان نسبت هشدار دهنده است. اتفاقا" بیشتر تغییرات مدیریتی در زمینه صنعت خودرو تاکنون موفقیت آمیز بوده و نتایج آن اثر بخش بوده است.

در این میان آنچه آزار دهنده است هجمه های غیر معقول و ناجوانمردانه با رنگ و لعاب سیاسی است. خیلی ساده می توان گفت در این نوع انتقادها هدف وسیله را توجیه می کند. مهم این است که شلوغ کرد و حتی شانتاژ کرد تا رای آورد ! اما این نوع شگردها هم در دنیای دموکراسی و هم در کشورهای فرهنگی مثل ایران و به ویژه در آیین بزرگ و مقدس اسلام ممنوع و حرام است. شاید با هجمه و تخریب بتوان شلوغ کرد و با گل آلود کردن آب ها ماهی گرفت اما حقیقت همیشه پشت ابرها نمی ماند.

اینکه در آستانه انتخابات شوراها و گروهی تمام تمرکز خود را بر تخریب چهره مدیران و مخدوش جلوه دادن تصویر صنعت خودرو به علت ارتباط وسیع آن با مردم قرار دهند، مایه تأسف و تأثر است. مردم هدف آنها را به درستی تشخیص می دهند و می دانند که آنها در این روش لزوما منافع مردم را در نظر نگرفته اند و متاسفانه با نگاه استفاده ابزاری می خواهند آنچه در گذشته نتوانسته اند به کف آرند از این طریق صاحب شوند.

صنعت خودرو ایران اما به راه خود ادامه می دهد و با یاری پروردگار قصد دارد چشم انداز جهانی شدن خود را تحقق بخشد و در این میان از خارهای مغیلان باکی نیست هر چند باید افسوس خورد که این خارها را گاه خودی ها بر سر راه نهاده اند ! ما اسم این نوع تخریب ها را به درستی می دانیم:((هجمه های تبلیغاتی))
و می دانیم که این هجمه ها بر حقیقت پیروز نخواهد شد.کارنامه صنعت خودرو طی سال های اخیر کاملا روشن است. نفوذ روز افزون آن در بازارهای جهانی علیرغم تمامی موانع، به روز کردن تکنولوژی ساخت خودرو، افزایش کیفیت و ثابت نگهداشتن قیمت خودرو طی چهار سال گذشته علیرغم تورم با متوسط 15 درصد سالانه و افزایش تولید تا مقیاس جهانی یک ميلیون دستگاه در سال. کدام صنعت از این رشد کیفی و کمی چشمگیر برخوردار بوده است ؟

یوسف فهیمی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"