کد خبر: ۹۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۵ آذر ۱۳۸۸

پلیس،مجری قانون یا قانون گذار؟ یا قاضی؟

1- سال گذشته ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت دستورالعملی را به امضا رییس محترم دولت رساند که مقرر می داشت نصب ترمز ABS از اول اردیبهشت ماه سال 88 بر روی تمام خودروها اجباری باشد.

2- پس از بحث های زیاد در مورد اجباری نبودن ترمز ABS در هیچیک از کشورهای جهان، و از آن مهم تر غیر عملی بودن تجهیز 3/1 میلیون خودروی تولیدی کشور به این ترمز در بازه زمانی اندک و بالاخره خروج سالیانه حدود 700 میلیون دلار ارز از کشور برای کاهش شدت تصادفات، علیرغم غیر موثر بودن این حجم هزینه ارزی مملکت در مقابل امتیازات مثبته و پیشنهاد که این مبلغ را صرف خروج کامیونها ، انوبوسها و مینی بوسهای فرسوده بیابانی کنید و از 3000 نقطه حادثه خیز کشور رفع ایراد کنید و....، بالاخره مسئولین محترم ستاد مدیریت حمل و نقل در مصوبه جدید هیئت دولت 4/6/88 وزارت صنایع و معادن را موظف کردند برنامه زمان بندی نصب ترمز ABS بر روی هر یک از خودروهای تولید داخل را به ستاد ارائه نماید.

3- مفهوم مصوبه اخیر، اصلاح تاریخ اجرای مصوبه قبلی یا به عبارتی لغو مصوبه قبلی است.

4- اما همکاران ما در راهور ناجا با استناد به اینکه در مصوبه اخیر اشاره ای به لغو مصوبه قبلی نشده است ، بر اعمال مصوبه قبلی ، به نظر خودشان ، پافشاری کردند و اخیراً جلوی شماره گذاری چند خودرو را گرفتند و با کار اشتباه خود تصویب نامه جدید را کاری لغو و بیهوده جلوه دادند در حالی که کار ستاد و هیئت محترم دولت کاری کاملاً منطقی و به جا بوده است.

5- پس از مدتی تعامل ، بالاخره دوستان به اجرای مصوبه جدید رضایت دادند

6- روز گذشته رییس پلیس ترافیک شهری اعلام کرد ، خودروهای تولیدی از اول اردیبهشت 88 به بعد را که ترمز ABS ندارند ، به هنگام کشیدن کروکی توسط پلیس ، سهم تخلف کارخانه سازنده اتومبیل را مشخص و به مراجع قضایی اعلام می نمایند.

7- به نظر می رسد مرغ راهور ناجا یک پا بیشتر ندارد. و این بار علاوه برنقش مجری امین قانون ، قصد دارند با دادن رهنمود به قاضی دادگاه او را در صدور حکم یاری دهند.

8- در حالیکه نقش پلیس ، تعیین مقصر حادثه است و بس. و مابقی کار پیشنهادی پلیس دخالت در کار قوه قضائیه است.

9- متاسفانه جناب سرهنگ مهرابی برای تبیین کار غلطی که قرار است اجرا شود، اقدام به انتشار اطلاعات فنی غلط در رسانه ها نموده اند. ایشان فرموده اند خط ترمز خودروی معمولی در سرعت 80 کیلومتر 12 تا 14 متر است ولی اگر خودرو مجهز به ترمز ABS باشد، خط ترمز حداکثر 2 متر خواهد بود ( دنیای اقتصاد 23/9/88) .

10- همکاران عزیز ما فراموش کرده اند بگویند که در دنیا خودرویی وجود ندارد که خط ترمز آن در سرعت 80 کیلومتر معادل 2 متر باشد. چون در چنین حالتی با دنده های شکسته و گردن آسیب دیده راننده مواجه خواهیم بود.

11- جهت اطلاع ایشان و خوانندگان محترم عرض می شود که طول ترمز ABS خودروی اشاره شده بشرح زیر است:

خط ترمز در سرعت 80 کیلومتر در زمین خشک و معمولی بین 8 تا 5/8 متر است و نه 2 متر.

12- به اطلاع کارشناسان محترم و خوانندگان عزیز می رساند که در همه جای دنیا برای سیستم ترمز معمولی و ترمزهای ABS آزمونهای متعددی انجام می شود . در ایران نیز آزمونهای مربوط به سیستم ترمز معمولی توسط آزمایشگاه های اکردیته سازمان استاندارد انجام می شود و چنانچه خودرویی نتواند آزمون مربوطه را پاس کند از تولید آن خودرو جلوگیری می شود. در آینده نیز آزمونهایی در ارتباط با سیستم ترمز ABS توسط مراجع ذیصلاح یا د شده انجام خوهد شد.

13- در خاتمه امیدواریم پلیس راهور ناجا ، همانطور که از نامش بر میاید بر راهنمایی( آموزش، کنترل مهارت رانندگان و..) تاکید نموده و از مقطعی اجرا شدن قانون توقف تردد خودروهای فاقد معاینه فنی خودداری نماید . همانطور که از ایشان انتظار می رود نسبت به توقف تردد کامیونهای بسیار فرسوده، وفق مصوبات مربوطه اقدام نموده و به خاطر پا در میانی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجرای قانون را متوقف ننماید.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"