کد خبر: ۹۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۸۸

پاسخ انجمن خودروسازان به سخنان رییس راهور تهران بزرگ

1- همه ما جناب سرهنگ هاشمی، رییس راهور تهران بزرگ را با ویژگی های مثبتی مانند خوشرویی و خوش بیانی می شناسیم . اما همانطور که گل بی خار نداریم، ایشان علیرغم برخورداری از ویژگی های مثبت فراوان، یک ویژگی دیگری نیز دارند آنهم احساساتی و غیر کارشناسی سخن گفتن است!!

2- ایشان هم مانند برخی از بزرگان راهور ناجا به جای اینکه در پی رفع نواقص و ارتقای عملکرد واحد متبوع خود باشند، بطور مداوم بدنبال عیب جویی و اثبات ناکارآمدی نهادهای دیگر هستند. به قول معروف کور خود هستند و بینای مردم !

2-1- سرهنگ اسماعیلی در 28/9/88 سهم عوامل تصادفات را بشرح زیر بیان می کند

سهم خطاهای انسانی 52 % ] یعنی 12 هزارکشته[

سهم جاده ها 35% ] یعنی 8 هزارکشته[

سهم نقص فنی خودروها 13 % ] یعنی 3 هزارکشته[

خواننده عزیز حتماً با بنده موافق است که خون یک فرد کشته شده در هر یک از دسته بندیهای فوق رنگین تر از خون دیگر کشته ها نیست.

2-2 – جناب سرهنگ هاشمی عزیز مدعی شده اند که خطای انسانی (52%) غیر قابل کنترل است. اما در برخی کشورها توانسته اند با اعمال مقررات سختگیرانه عامل خطاای انسانی را کاهش دهند.

2-3- سرهنگ اسماعیلی در 10/5/88 اعلام کرده اند سالانه حدود 7000 نفر به دلیل نبستن کمربند ایمنی کشته می شوند.

2-4- یک روز بعد سرهنگ میربهرسی فرموده اند سالانه بیش از 5500 نفر] موتورسوار[ به دلیل نداشتن کلاه ایمنی ضربه مغزی می شوند.

2-5- سوال بنده از جناب سرهنگ هاشمی عزیز اینست که نقش اعمال قانون توسط پلیس بدون آنکه هزینه بسیار سنگینی را به اقتصاد مملکت تحمیل کند در کاهش تعداد کشته شدگان دو بند فوق که بالغ بر 12500 نفر( 54درصد کل کشته ها) چقدر بوده است ؟و این رقم در سالهای آینده طی چه برنامه تدوین شده و اعلام شده ای توسط پلیس کاهش خواهد یافت؟

2-6- مدیر عامل مرکز معاینه فنی خودرو در 4/12/87 می گوید 30 درصد خودروهاییکه معاینه فنی شده اند مشکل جدی در ترمزها وهمراستایی محورها دارند. هم ایشان می فرمایند به علت عدم توقف ترددخودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس، مراکز معاینه فنی با 20% ظرفیت کار می کنند.

· بنده می پرسم نقش پلیس در اعمال قانون منع تردد خودروهای فاقد معاینه فنی که بیش از 10 سال است اعمال نمی شود چیست؟ و چرا پلیس به وظیفه اش عمل نمی کند؟ مسئولیت تصادفات آتی این قبیل خودروها را پلیس می پذیرد؟ یا آنها را در آمار نقص فنی خودروها جا می زند؟

2-7- سردار رویانیان رییس قبلی راهور ناجا در 23/2/88 با ناراحتی تمام از دخالت چند نماینده مجلس در جلوگیری از اعمال قانون ، یعنی جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده بالای 35 سال از اول اردیبهشت 88 خبر داد.

· سوال بنده اینست که آیا صحیح است که با نامه چند نماینده مجلس به ریاست جمهوری محترم پلیس راهور ناجا اعمال قانون نکند؟ آیا جلوگیری نکردن از تردد کامیونهای فرسوده در حالیکه خود سردار رویانیان به آنها لقب قاتلین جاده ها داده بود، صحیح است؟ وآیا تصادفات این قبیل کامیونهای فرسوده که به علت دخالت غیر قانونی چند نفر به وقوع پیوسته و خواهد پیوست به حساب چه کسی نوشته خواهد شد؟

· و سوال دیگر اینکه نصب ترمزABS در کاهش مرگ 12500 نفر یاد شده چه اثری خواهد داشت؟ و چرا سازمان متبوع شما به وظایف قانونی خود عمل نمی کند ولی در عوض بطور مستمر نگران مرگ 3000 نفر مربوط به نقص فنی خودروها که عمدتاً فرسوده هستند، هست؟

· این حرف بدین معنی نیست که جان 3000 نفر خدای نا کرده کم ارزش است بلکه بدین معنی است که خون کسانیکه به خاطر تعلل پلیس در اجرای دقیق وظایفش کشته می شوند کم رنگ تر از کسانیکه بخاطر نقص فنی خودرو کشته می شوند نیست!!

· اگر به روزی می رسیدیم که در این مملکت هر کسی پاسخگوی عملکرد خودش باشد، و نه عیب جوی دیگران و به اصطلاح توپ داغ مشکلات را به زمین دیگری شوت نکند،مردممان روزگار خوبی داشتند

3- نکته بسیار مهم و فراموش نشدنی اینست که حتی درعیب جویی های مکرر و مداوم سرهنگ هاشمی و همطرازانشان، هیچ رگه ای از انصاف دیده نمی شود.

3-1- جناب سرهنگ هاشمی و سایر همطرازانشان چند ماه است ، خودروسازان را متهم به تخطی از مصوبه هیت دولت دال بر نصب ترمزABS از اول اردیبهشت 88 می کنند . در حالیکه همگی به خوبی می دانند که مصوبه بعدی هیئت دولت مقرر کرده که وزارت صنایع موظف است برنامه اجرایی نصب ترمزABS توسط خودروسازان را تهیه و ارائه نماید.

اگر کسی ناآگاهانه حرف اشتباهی بزند، خطا کرده، اما مجرم نیست. اما اگر مقامات عالی یک نهاد، آگاهانه خود را به کج فهمی بزنند و قلب واقعیت کنند نه تنها خطا کرده اند بلکه قانوناً....اند.

3-2- همانطور که ذکر شد به اعتبار آمار راهور ناجا سهم جاده از تصادفات 35 درصد است. یعنی در سال گذشته به تشخیص پلیس8000 نفر به دلیل کمبود، غیر استاندارد و.. بودن جاده هاجان باخته اند.

همه مسئولین ذیربط از جمله مقامات وزارت راه، از صدر تا ذیل بر کمبود شدید 10 هزار کیلومتر بزرگراه وآزادراه، در حالت بحرانی بودن محورهای اصلی، غیر مهندسی و غیر استاندارد بودن جاده ها ( و بدتر از آنها شانه جاده ها)، غیر ایمن بودن گاردریلها، وجود 3000 نقطه حادثه خیز و... اذعان دارند. اما همه مسئولین ذیربط و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله واقف اند که عدم تخصیص بودجه کافی در 50 سال گذشته عامل این کمبودها است.

3-3- سردار رویانیان رییس سابق و سردار مومنی رییس فعلی و ده ها مدیر ارشد راهور ناجا همگان در فاجعه آفرینی مستمر خودروهای فرسوده در جاده ها اذعان دارند. حتی سردار رویانیان در 31/5/87 به کامیونها و اتوبوسهای فرسوده لقب قاتلین جاده ها را داده بودند، چون در 49% تصادفات منجر به مرگ آنها نقش اساسی داشتند و دارند.

3-4- با توجه به مفاد بند فوق، بی جهت نیست که سردار رویانیان در پست جدید خود در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با پشتکاری باور نکردنی بدنبال نوسازی ناوگان جاده ای فرسوده هستند. همانطور که در خروج سایر خودروهای فرسوده نیز از پای نمی نشیند. اما هیهات که به دلیل کمبود بودجه وزارت راه و وزارت کشور و خود ستاد حمل و نقل ، نتوانسته برنامه اش را به سرانجام مقصود برساند.

توصیه مشفقانه حقیر به جناب سرهنگ هاشمی و سایر عزیزان و بزرگان راهور ناجا اینست که با سخنرانی های احساساتی و به ظاهر دلسوزانه خود اطلاعات غلط و گمراه کننده به مردم عزیزمان ندهند. چون دیگر خبری از قراردادهای چند میلیونی تحمیلی با شرکتهای بیمه و....، شبیه قرارداد تحمیلی با بیمه های کشور که بنا به گفته رییس شان هیچ سودی از این قرارداد نبرده اند نیست.
داود میرخانی رشتی
دبیر پیشین انجمن خودروسازان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"