کد خبر: ۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۵

سرنوشت مبهم جايگزين پيكان

زمانی که خط تولید پیکان متوقف شد و این خودرو به موزه تاریخ پیوست، مردم ایران ماهها بود که دلخوش به جایگزینی خودرویی با ظاهری کاملا متفاوت با پیکان شده بودند که مسئولان وقت، آن را "پلتفرم ال90" معرفی کردند.

این خودرو که زمان عقد قرارداد با شرکت رنو،6 هزار و 750 یورو قیمت گذاری شده بود،با یوروی کمتر از 1000 تومان آن زمان، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد و...

حال، پس از گذشت چند سال و فراز و نشیب هایی که در جریان قرارداد آن به وجود آمد،مسئولان صنعت خودروی کشور اعلام می کنند:"ال90 جایگزین پیکان نیست" و این امید نیز همچون هزاران امید دیگری که مردم ایران را چند صباحی به خود مشغول کرده است،رنگ می بازد.

جالب این که در این میان رسانه ها مقصر بزرگنمایی این خودرو شناخته می شوند؛حال آن کهزمان انعقاد قرارداد، همین رسانه ها بودند که سوالات بسیاری را برای روشن ساختن ذهن مردم و آگاهی آنها از جریان واقعی انعقاد قرارداد مطرح می کردند و بعضا هم مورد انتقاد قرار می گرفتند که: آیا راضی به ادامه تولید پیکان هستید؟!

با این همه،نمایش اولین خودرو ال90 ساخت داخل - تندر90 واقعی - در نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو که 4 تا 7 بهمن ماه برگزار شد، چشم های بسیاری را دوباره به این خودرو معطوف کرد.

وزیر صنایع و معادن در جریان بازدید از این نمایشگاه، در میان قطعه سازانی که با افتخار از تولید قطعات ال90 یاد می کردند و سعی داشتند تا وزیر را به بازدید از غرفه های خود دعوت کنند،به خبرنگاران گفت:ال90 خودرویی در حد متوسط استانداردهای روز دنیاست و نه یک موهبت است و نه یک مصیبت.وی در پاسخ به این که،آیا این خودرو جایگزین پیکان خواهد بود، اظهار داشت:خیر.سمند رقیب خوبی برای این خودروست و ورود ال90 به بازار،حق انتخاب مردم را بالا خواهد برد!

در حالی که چندی پیش شرکت پارس خودرو اجازه تولید انبوه این خودرو را از رنو دریافت کرده و اعلام کرده بود تا پایان سال 2 هزار دستگاه آن را تولید خواهد کرد،مدیر عامل ایران خودرو، دیگر طرف این قرارداد پر فراز و نشیب صنعت خودروی کشور، عنوان کرد:هنوز وضعیت تولید ال90 در ایران خودرو مشخص نیست وما برای جایگزینی پیکان،خودروی چینی "چری" را که قیمت آن حدود 6 میلیون تومان است، از نیمه دوم 86 وارد بازار خواهیم کرد.

این در حالی است که به قول مسئولان،حدود 60 درصد ال90 ساخت داخل است و این یعنی درگیری تعداد زیادی از قطعه سازان کشور در این قرارداد.

از سوی دیگر،مدیر عامل مگاموتور،از تولید 80 هزار موتور تندر90 در سال آینده خبر می دهد و می افزاید:ساخت داخل این موتور در شهریور ماه به 50 درصد خواهد رسید.

به این ترتیب، به نظر می رسد که تولید این خودرو در سال جاری، تنها از سوی پارس خودرو و سایپا دنبال شود و ایران خودرو برنامه های دیگر خود را پیش گیرد.

به گفته کارشناسان،سهم رنو در این قرارداد تنها نقشه های تولیدی بوده در حالی که ایران سرمایه زیادی را وارد این قرارداد کرده است.

با این وصف،سهم ایران و تلاش های چندساله قطعه سازان به کجا خواهد انجامید؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"