کد خبر: ۱۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۸۶

ایرانیان از دیر باز به اخلاق حسنه ،ادب ،احترام و گذشت در عبور یا ورود نسبت به دیگران مشهورند .اما همین فرهنگ درترافیک حالت غیر اخلاقی به خود می گیرد و عدم رعایت حق تقدم عبوردیگران نمونه بارز این مساله است .

باید یاد گرفت که رعایت حق تقدم نیز مانند فرهنگ تعارف در ورود وخروج نه تنها از خود گذشتگی نیست بلکه رعایت حقوق یکدیگراست و توجه به رعایت چنین امری مسلما تا حد زیادی از مشکلات شبکه حمل و نقل خواهد کاست .

برابر آماروارقام موجود ،بیشترین علت تصادفات درون شهری ،عدم رعایت حق تقدم عبورمی باشد ،این بدان معنی است که اغلب رانندگان به مقررات این قسمت آشنا نبوده یا اینکه به آن توجهی ندارند.

آیین نامه راهنمایی و رانندگی نحوه حق تقدم عبور وسایل نقلیه درتقاطع و میدانهایی که فاقد هرگونه علامت و چراغ راهنما هستند را به ترتیب زیر تعیین نموده است :

*در تقاطع های هم عرض اگر دو وسیله نقلیه ای که روبه روی هم در حرکتند بخواهند با هم داخل خیابان مجاور واحدی شوند حق تقدم عبور با وسیله ای است که در سمت راست گردش می کند.

*هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه مختلف به مدخل تقاطع هم عرض یا میدانی برسند ، حق تقدم عبور با وسیله ای است که در طرف راست وسیله دیگر قرار دارد.

*در سه راهها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که مستقیم حرکت می کند ولو آنکه عرض خیابانی که مسیر آن است ازعرض خیابان تلاقی کننده کمتر باشد.

*همچنین در برخورد راه فرعی با راه اصلی حق تقدم با وسیله ای است که از راه اصلی عبور می کند.

*وسیله ای که در حرکت است به سایروسایل نقلیه متوقفی که در حال حرکت کردن به جلو و عقب یا دورزدن هستند حق تقدم دارد.

*درگذرگاه عابر پیاده ،حق تقدم عبور با عابرین پیاده است .

بدین ترتیب ضرورت رعایت حق تقدم عبور به این معنی است که رانندگان ضمن هدایت وسیله نقلیه خود و یا هنگام شروع به حرکت بایستی طوری حرکت نمایند که موجب تغییرناگهانی جهت یا سرعت سایر وسایل نقلیه نگردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"