کد خبر: ۲۵۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

ديواري به كوتاهي صنعت خودرو !

به گزارش خبرخودرو ، حالا مهم نيست ! هرچه فرياد داريد بر سر صنعت خودرو بزنيد. مطمئن باشيد ديواري به كوتاهي صنعت خودرو پيدا نمي كنيد. شما مي توانيد آنقدر بر سر اين صنعت زخم خورده فرياد بزنيد تا دمار از روزگارش در بياوريد و بر ويرانه هايش كاخي از خودرو هاي لوكس خارجي و بي كيفيت چيني بنا كنيد. شما مي توانيد آنقدر از خودرو و خودرو ساز بد بنويسيد تا همه عقده هاي سال هاي گذشته براي داشتن يك خودرو با كيفيت و امروزي را از دل و ضميرتان بيرون كنيد. شما مي توانيد آنقدر از خودرو و خودرو ساز ها بد بگوييد تا ده ها هزار كارگر زحمت كش آن ميان آسمان و زمين معلق بمانند.  شما مي توانيد آنقدر بر سر خودرو ساز فرياد بزنيد تا شهره آفاق شويد. چرا كه براي شهره شدن هيچ كالايي به اندازه خودرو براي رسيدن به اين هدف مناسب نيست .

ما فراموش كرده ايم كه بعد از جنگ همين خودرو سازان ناقابل! بوده اند كه با توليد پرايد و پژو براي كشور آبرو داري كرده اند. ظاهرا يادمان رفته است براي اينكه مالك يك خودرو پرايد نه حتي پژو هستيم چه اندازه براي ديگران قيافه گرفته ايم. ظاهرا يادمان رفته است وقتي كمي اوضاع بهتر شد، به درست يا غلط حرف از خودرو ملي زديم و به توليد آن افتخار كرديم. ظاهرا يادمان رفته است كه به هر دليل از داشتن تكنولوژي روز دنيا محروم بوده ايم و هنوز هم هستيم.

يادمان رفته است وقتي كه چشم مان به چهار تا خودرو نه چندان مدل بالاي خارجي افتاد غش رفتيم و حرف از كيفيت توليد خودرو و بعد حرف از ايمني و سر آخر بسراغ يورو 4 و يورو چند رفتيم و بعد تهديد كرديم كه همه اين كار ها جزء الزامات خودرو ساز است و خودرو ساز را موظف به رعايت آن كرديم و فتوا داديم كه حق افزايش قيمت خودرو را ندارد.

 ما ناراحت افكار عمومي بوديم ؛ چراكه نمي خواستيم دلايل افزايش همه چيز و از جمله خودرو رابه خودمان نسبت دهيم. ما شهامت نداشتيم اعتراف كنيم كه افزايش قيمت خودرو و هر محصول ديگرتابع شرايط بد اقتصاد كشور است كه متاسفانه نتوانستيم آن را مديريت كنيم . ما شهامت نداشتيم اعتراف كنيم كه متوليان گذشته حمايت هاي لازم را از اين صنعت كمر شكسته نكرده اند.

كمك هاي انعامي و صدقه اي دردي از خودرو ساز دوا نمي كند وكمك هاي مقطعي و فرمايشي گره اي از مشكلات خودرو ساز باز نمي سازد. خودرو ساز قرباني شرايط بد اقتصادي زمانه است . خودرو ساز قرباني سياست هاي غلط و ديكته شده گذشته است . خودرو ساز قرباني سياست است ، خودرو ساز قرباني آدمهاي ناكارآمد و خامي بوده است كه در دنياي خيالي خود حرف از طراحي پلت فرم اسلامي خودرو مي زدند.ما در رفتارمان صادق نبوديم . ما فقط تهديد كرديم و براي برون رفت از مشكلات اين صنعت ترك خورده هيچ راه حل جامع و درستي ارائه نكرديم.  

بي ترديد شهروند ايراني بدنبال يك خودرو با كيفيت و ارزان است. براي اينكه اكثريت مردم شريف و زحمت كش كشورمان توانايي خريد يك خودرو گران قيمت را ندارند. مردم اين حق را دارند كه سوار خودرو يي شوند كه امنيت جاني و جسمي شان را تامين نمايد. مردم اين حق را دارند كه خودرو شخصي شان از كيفيت خوبي بر خوردار باشد. اما يادمان نرود ما اين توقع را از شرايطي داريم كه نمي تواند و نخواهد توانست همه انتظارات امروزي مشتريان را با توجه به شرايط موجود و حتي شرايطي كه بر آن رفته است بر آورده سازد. و باز يادمان نرود كه همين خودروساز طي نزديك به يك دهه با ثابت نگه داشتن قيمت خودرو و با فراهم آوردن شرايط متنوع فروش باعث شد تا بسياري از خانواده هاي ايراني صاحب خودرو شوند. ما هنوز باور نداريم كه در بسياري از كشورها خودرو ايراني طرفدار دارد و توسعه هرچه بيشتر بازارهاي صادراتي مي تواند حاشيه امني براي خودرو سازان داخلي باشد.بازار هاي خوبي كه مي تواند بجاي خروج ارز از كشور ، ميليون ها دلار را نصيب كشور نمايد تا خودرو سازان به پشتوانه آن بتوانند با توسعه محصول در جهت رضايت مشتريان قدم بردارند.

حيرت آور است كه نماينده صاحب نام مجلس در مناظره زنده تلويزيوني اعلام مي دارد كه مي بايست پرايد با قيمت 5 ميليون تومان عرضه شود.وي آنقدر بي اطلاع از وضعيت خودرو و توليد محصول است كه خطاب به سايپايي ها مي گويد « شما مگان ثبت نام مي كنيد و بعد به مردم اعلام مي نماييد كه مگان نداريم و مي توانيد بجاي آن پژو!!!  تحويل بگيريد » چگونه شخصي با اين اندازه و اعتبار كه هنوز فرق محصولات توليدي دو شركت بزرگ خودرو ساز را بدرستي نمي داند به خود اجازه مي دهد تا بي پروا در باره صنعت خودرو نظر بدهد و خود را دوستدار و طرفدار مشتري قلمداد كند.

هيچ كس منكر سود جويي برخي افراد بخصوص سياسي در عرصه صنعت خودرو نيست . هيچ كس منكر اشتباهات كم و بيش خودرو سازان در عرصه توليد و تنوع محصول نيست . كسي منكر برخي ناهماهنگي موجود در عرصه فروش محصول و خدمات پس از فروش آن نيست. اما منصف باشيم . با مردم صادقانه رفتار كنيم و هر آنچه را كه بر شرايط كشور حاكم است به خودرو ساز و متاع ناقابل او نسبت ندهيم.

با اين همه بايد اميد وار بود ؛ چراكه گشايش هاي اخير در عرصه هاي سياسي و اقتصادي وهمچنين تلاش بي وقفه دولتمردان در عرصه هاي بين المللي در جهت تعامل سازنده با دنياكه بي ترديد با عزت و سربلندي مردم و ملت ايران همراه خواهد بود مي تواند نويد بخش روز هاي خوب براي صنعت خودرو كشور باشد. تصميمات و رويكرد هاي اخير دولت در سطوح بالاي تصميم گيري نسبت به خودرو سازان روزنه اميدي است كه خودرو ساز مي تواند در سايه آن نفسي تازه كند و اميدوارتر به سمت روز هاي اوج خود قدم بردارد. حضور دوباره شركاي تجاري خارجي در ايران فرصت ديگري است تا با تصميم گيري درست بتوان به صنعت خودرو دوام و قوام دوباره بخشيد و سنجيده تر از گذشته به سمت كسب دانش طراحي پلت فرم هاي جديد رفته و با توسعه محصول بعنوان يك خودرو ساز واقعي در دنيا عرض اندام نمود.

اميد آنكه حمايت هاي همه جانبه دست اندركاران صنعت خودرو بتواند كمك موثري براي برون رفت از شرايط موجود باشد.  دلسوز باشيم.

پورعباس لنگرودي

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"