کد خبر: ۴۴۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

مجلس از توضیحات وزیر صنعت درباره قراردادهای جدید خودرویی قانع نشد

به گزارش خبر خودرو، عصر روز گذشته وزیر صنعت به همراه مدیران عامل دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا در کمیسیون صنایع و معادن حضور یافته و به سوالات و ابهامات نمایندگان در خصوص قراردادهای خودرویی پاسخ دادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به توضیحات وزیر صنعت و معدن در خصوص قراردادهای خودرویی گفت : با توجه به توضیحات وزیر صنعت و معدن و جمع بندی که از نتیجه جلسه روز گذشته صورت گرفت ، به نظر می رسد که قراردادهایی که با پژو و سیتروئن منعقد گردیده در جهت توسعه و حل مشکلات دو خودروساز بزرگ کشور بوده است.

دعوت وزیر برای بازدید اعضای کمیسیون صنایع از دو شرکت بزرگ خودروساز

عبدالله رضیان اظهار داشت : البته در خصوص قراردادهای خودرویی شفاف سازی چندانی صورت نگرفت اما با دعوتی که وزیر صنعت از نمایندگان داشتند ، مقرر گردید تا مجموعه کمیسیون صنایع و معان در حاشیه بازدیدی که از دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهند داشت ، پیش نویسی از قراردادها ارائه و توضیحات لازم ارائه شود.

نسخه ای از قراردادها به کمیسیون ارائه نشد

وی همچنین با اشاره به استدلال وزیر در خصوص عدم ارائه نسخه ای از قراردادهای خودرویی به کمیسیون صنایع  و معادن گفت : وزیر صنعت و معدن با نگاه به اینکه ممکن است با ارائه نسخه ای از قراردادها به کمیسیون ، مفاد قراردادها انتشار عمومی شود نسخه ای از آنها را در کمیسیون ارائه نکردند.

وی گفت : البته نگاه مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر این است که باید قراردادهای خودرویی کاملا مورد بررسی و ارزیابی نمایندگان قرار گیرد تا به  نقدهای زیادی که به قراردادهای اخیر وارد است از جمله آسیب هایی که در بخش هایی از قراردادها وجود دارد و اینکه آیا در این قراردادها دانش فنی و تکنولوژی منتقل خواهد شد ؟ و چرا بعد از این همه سال مجددا صنعت خودرو به مونتاژ روی آورده شده است؟ پاسخ داده شود.

همکاری ایدرو و رنو فعلا در حد تفاهم نامه است

وی همچنین در خصوص توضیحات وزیر صنعت در مورد واگذاری بن رو در تفاهم نامه ایدرو و رنو گفت : البته وزیر اعلام کردند موضوع همکاری ایدرو و رنو فعلا در حد تفاهم نامه است و به قراردادی منتهی نشده است. همچنین در خصوص اینکه آیا واگذاری بن رو با موافقت سایپا بوده است؟ توضیحاتی ارائه شد اما مجموعه اعضای کمیسیون صنایع و معادن قانع نشدند و قرار است در این ارتباط بررسی های بیشتری صورت گیرد.

نماینده قائمشهر در مجلس دهم تصریح کرد : در این جلسه همچنین مدیرعامل شرکت ایران خودرو اعلام نمود که  تاکنون این شرکت 20 قرارداد را در موضوعات مختلف منعقد کرده است و مدیر عامل سایپا نیز به دو سه قرارداد این شرکت اشاره کرد .

وی با اشاره به استدلال وزیر صنعت و معدن در خصوص همکاری ایدرو و رنو گفت : بر اساس توضیحات وزیر صنعت ، هدف دولت در تفاهم نامه همکاری با رنو،  تسریع در جریان همکاری و نهایتا واگذاری آن به بخش خصوصی است.

رضیان گفت : بنا به گفته های مهندس نعمت زاده ، هدف نهایی از قراردادهای اخیر خودرویی ورود تکنولوژی به صنعت خودرو بوده که البته نمایندگان معتقدند که این مساله نیز جای بحث دارد.

وی تصریح کرد : البته بنده به عنوان عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقدم قراردادهایی که با پژو و سیتروئن منعقد شده در جهت ایجاد رقابت و تحرک در بازار داخلی و پاسخ گویی به نیاز مصرف کنندگان در حوزه تنوع محصولی مسلما شرایط خوبی را ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه قرار است تا 30 درصد از این تولیدات مشترک با مسئولیت شرکتهای خارجی به صادرات اختصاص یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"