کد خبر: ۴۵۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵

ابهامات مطرح در تاثیر تمدید قانون داماتو بر مذاکرات خودرویی

به گزارش خبر خودرو، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تمدید قانون تحریم‌های 10 ساله علیه جمهوری اسلامی ایران در مجلس سنای آمریکا گفت : بر اساس قانون داماتو، سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در ایران ممنوع است که این مساله موضوع قراردادهای خارجی خودروسازان و سرمایه گذاری در این بخش را تا حدودی با ابهام مواجه می کند.

فریدون احمدی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : با توجه به اینکه در جریان همکاری های خودرویی، یکی از الزامات حضور شرکتهای خارجی در ایران سرمایه گذاری است در صورت تایید این قانون توسط رئیس جمهور آمریکا و ایجاد موانع بازدارنده در جریان همکاری های اخیر شرکتهای خارجی با خودروسازان داخلی ، به نظر می رسد صورت مساله تغییر خواهد کرد.

وی تاکید کرد : تمام اتفاقات اخیر حاکی از این است که دلبستگی به توافقات و همکاری های خارجی اشتباه بزرگی است و تنها راهکار اقتصاد ایران توجه و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه نباید به لغو تحریم ها و مساله برجام دل سپرد گفت : این جریانات نشان می دهد که  بخش های تولیدی و صنعتی و مهم تر از آن مدیران و برنامه ریزان کشور نباید دل به رفع تحریم ها و برجام ببندند که ممکن است یک شبه امیدها به سرابی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تصویب مجدد تحریم های 10 ساله ایران ، نقض برجام است ، تصریح کرد : با توجه به بی اعتمادی صورت گرفته در جریان برجام و تحریم ها این نگرانی وجود دارد که تلاش هایی که در جریان مذاکرات خودرویی دو شرکتهای بزرگ داخلی با شرکتهای خارجی صورت گرفته است به یکباره هدر رود.

نماینده زنجان و طارم در مجلس دهم تاکید کرد : به اقدام اخیر مجلس سنای امریکا در تمدید قانون تحریم های 10 ساله ایران و تاثیر آن بر قراردادهای خودرویی خیلی خوشبین نیستم.

احمدی با اشاره به عدم خوشبینی نسبت به موضوع برجام اظهار داشت : نباید فرصت های موجود در کشور را با برخی مذاکرات از دست داد و باید فشار اقتصادی که بر جامعه حاکم گردیده را با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و توان داخلی کاهش داد.

وی تصریح کرد : باید استراتژی صنعت خودرو ایران نیز به سمت اقتصاد مقوامتی حرکت کند و با استفاده از توان و نیروی های متخصص داخلی ، خودروسازی در ایران را در مسیر توسعه قرار داد.

وی افزود : در صورت تصویب تحریم ها و فشار آمریکا بر کشورها ، پیش بینی می شود شرایط گذشته در همکاری با برخی از شرکتهای خارجی در صنعت خودرو ایران تکرار شود.

وی گفت : هیچ یک از شرکتها در مذاکرات به صراحت اعلام و حتی امضاء نکردند که در صورتی که تحریم مجدد کشورمان ، در ایران خواهند ماند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"