کد خبر: ۴۵۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۵

مسئول سطح کیفی خودروهای داخلی کیست ؟!

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی کشور معتقد است سطح کیفی قطعات خودروها را شرکتهای خودروساز تعیین می کنند بنابراین میزان تاثیرگذاری قطعات در کیفیت خودروها به نسبت قطعاتی که توسط صنعت قطعه سازی کشور تامین می شود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : در شرایطی که حدود 80 درصد قطعات یک خودرو توسط قطعه سازان داخلی تامین می شود طبیعتا تاثیر کیفی قطعات در خودروها تابعی از این عدد خواهد بود.

وی گفت : بی تردید سطح کیفی هر قطعه ای که تولید می شود تعیین کننده سطح کیفی خودروهای داخلی است و می تواند در محصول نهایی تاثیر گذار باشد و از آنجا که این خودروساز است که اعلام می کنند که کیفیت قطعات در چه حد از کیفیت و استاندارد باشد مسلما استفاده از قطعات مناسب و مطابق با استانداردها، در کیفیت نهایی خودروها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد : البته برخی از قطعات از مراجع  و یا منابعی وارد می شوند که فاقد استانداردهای لازم هستند و روش های مشخصی برای آزمون آنها وجود ندارد در واقع فرایند منطقی برای ورود به چرخه صنعت خودرو طی نمی کنند طبیعتا در کیفیت نهایی خودروها تاثیر گذار است.

وی با طرح این سوال که چه اقدامی باید صورت گیرد تا مانع از ورود این گونه قطعات به چرخه تولید خودروسازان شود ، تصریح کرد : امروز عوامل متعددی سطح کیفی قطعات خودرو را تعیین می کنند از این رو نمی توان کیفیت یک قطعه را صرفا به قطعه ساز و یا خودروساز داخلی مرتبط نمود.

وی اظهار داشت : در صورتی که مراجع و مسیرهایی که قطعات وارد کشور می شوند به درستی پایش نشوند و سیستم استانداردی و کنترل قوی وجود نداشته باشد طبیعتا قطعات بی کیفیت می تواند وارد کشور شوند به طوری که هم اکنون حجم زیادی از قطعات از طریق قاچاق و مبادی غیر رسمی وارد می شوند که مسلما تمام این موارد در کیفیت خودروها موثر است.

این کارشناس صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه نمی توان تنها یک سازمان یا نهاد و مجموعه ای را مسئول کیفی خودروها دانست ، افزود : برای اینکه سطح کیفی خودرو قطعات را ارتقاء ببخشیم باید در این زمینه تصمیم جدی گرفته شود و همه در آن جایگاهی که قرار دارند این مساله را پذیرفته و در این مسیر حرکت نمایند.

قربانی اظهار داشت : امروز مواد اولیه مورد استفاده ، شرکتهای خارجی طرف همکاری ، ماشین آلات و تجهیزات تولید و استاندارد کارخانجات همگی در کیفیت قطعات و خودروهای تولیدی تاثیر گذار است ضمن اینکه در این جریان علاوه بر خودروساز، عوامل دیگری که خارج از صنعت خودرو و قطعه سازی است در جریان کیفی خودروها نقش موثری دارد.

وی گفت : طبعا زمانی که از قطعات و مواد با کیفی تر و فرایندهای قابل اعتماد و تحت کنترلی استفاده می شود هزینه تولید افزایش می یابد.

وی همچنین اطلاع رسانی دقیق در این جریان را موثر ذکر کرد و افزود  : باید سطح اطلاعات مصرف کنندگان را در خصوص قطعات و محصولات مصرفی ارتقاء داد و همگی کمک نماییم که سطح کیفی نه تنها صنعت خودرو بلکه کلیه محصولات تولیدی و و صنعتی کشور ارتقاء یابد.

وی ضمن تاکید بر لزوم کنترل دقیق تر بر ورود قطعات بی کیفیت از مبادی غیر رسمی به کشور ، تصریح کرد : امروز مسئولین ذی ربط هستند که باید نسبت به پایش مسیرهای ورودی کنترل بیشتر و دقیق تری را داشته باشند تا مانع از ورود قطعات قاچاق به داخل و نهایتا جریان تولید خودرو در کشور باشیم.

وی همچنین به تاثیر افزایش استانداردهای خودرویی در کیفیت خودروها پرداخت و تاکید کرد : افزایش استانداردهای خودرویی 100 درصد در کیفیت خودروها موثر است هرچند جریان تولید را دشوار می کند اما تردید نداشته باشد که هر کجا که برای کیفیت سخت گیری صورت گرفته برنده بوده ایم اما در صورتی این سخت گیری ها با منطق و اصول همراه باشد ، می تواند در کیفیت خودروها تاثیر گذار باشد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"