کد خبر: ۴۶۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
دستورالعملی که موجب رونق جریان قطعه سازی در کشور خواهد شد

رقابت سخت خودروسازان در جریان دستورالعمل اخیر دولت

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورالعمل اخیر دولت در خصوص تعرفه گمرکی قطعات خودروهای با کمتر از 20 درصد ساخت داخل گفت : با این دستورالعمل جریان قطعه سازی در داخل رونق خواهد یافت.

محمد رضا منصوری در گفتگو با  خبرنگار خبر خودرو اظهار داشت : در راستای این دستورالعمل طبعا شرکتها ناگزیر خواهند بود تا بخشی از قطعات را از داخل تامین نموده و نسبت به افزایش داخلی سازی تلاش بیشتری نمایند.

وی با اشاره به تاثیر مثبت این طرح در کاهش واردات و جریان مونتاژکاری در داخل افزود : در صورتی که شرکتها به کمتر از 20 درصد از داخلی سازی محصولات توجه نمایند  این جریان صرفا واردات کامل و مونتاژ بوده و عملا تولید داخل سهمی از این جریان نخواهد داشت.

وی گفت : اینکه درصد داخلی سازی ارتباط مستقیمی با میزان تعرفه و نرخ ارز اختصاصی به قطعات باشد مسلما منطقی است و می تواند در حرکت در مسیر داخلی سازی خودروها نقش موثری داشته باشد.

وی تصریح کرد : با اجرای این دستورالعمل و الزام قانونی، پیش بینی می شود رونق به واحدهای قطعه سازی در داخل باز خواهد گشت هر چند در این جریان بعد کیفیت در تولید نیز باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد.

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس دهم  در ادامه با توجه به نقش مهم تیراژ تولید در جریان داخلی سازی اظهار داشت : در همه جای دنیا نقش تیراژ انبوه در صرفه اقتصادی مساله ای کاملا روشن است از این رو با توجه به دغدغه تیراژ تولید در جریان اجرای این دستورالعمل و اینکه این قانون به ضرر شرکتهای خودروساز نشود باید نسبت به تیراژ تولید در این زمینه نیز فکری اساسی شود.

منصوری با اشاره به اینکه به هر میزان تیراژ تولید انبوه تر باشد مسلما بهتر می توان قیمت تولید را کاهش داد ، افزود : البته چنانچه شرکتها به قانون داخلی سازی کمتر توجه کنند مسلما با پرداخت تعرفه و نرخ ارز بیشتر قیمت آنها افزایش یافته اما قطعا برای حضور در بازار ناگزیر خواهند بود که به جای افزایش قیمت از بخشی از سودشان صرف نظر کنند .

وی با تاکید بر تاثیر این دستورالعمل در حمایت از تولید داخل ، گفت : بی تردید در راستای اجرای این دستورالعمل، رقابت در داخل برای شرکتها بسیار سخت تر خواهد شد.

گفتنی است سازمان توسعه تجارت در ابتدای ماه جاری با ابلاغ این دستورالعمل به شرکت‌ها اعلام نموده که «ثبت سفارش واردات قطعات منفصله مربوط به خودروهایی که داخلی‌سازی آنها کمتر از 20درصد هستند، مشمول تعرفه گمرکی خودروهای کامل«سی‌بی‌یو» است.»

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"