کد خبر: ۴۶۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم توجه به رفع تمامی عوامل موثر در تصادفات رانندگی تاکید کرد، گفت: نمی‌توان با ابزارهای جریمه و بازدارنده تخلفات رانندگی را کنترل کرد.

فرهنگ سازی، ایمن سازی خودروها و اصلاح نقاط حادثه خیز سه ضلع کاهش تصادفات رانندگی

 به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم توجه به رفع تمامی عوامل موثر در تصادفات رانندگی تاکید کرد، گفت: نمی‌توان با ابزارهای جریمه و بازدارنده تخلفات رانندگی را کنترل کرد.

عباس گورزی ، با بیان اینکه با کنترل و مانیتورینگ، جریمه‌های سنگین و نظارت‌های محسوس و نامحسوس نمی‌توان سوانح رانندگی را کاهش داد بر لزوم رفع تمامی عوامل موثر در بروز تصادفات رانندگی تاکید کرد وافزود: فعل و ترک فعل متاثر از تغییر نگرش انسان‌ها است بر این اساس باید در نظام نگرش هایی که فرد مبتنی  بر آن تصمیم می‌گیرد دخل و تصرف کرد، در واقع با رفع یک یا چند عامل نمی توان در جهت سوانح رانندگی اقدام کرد زیرا عوامل متعددی در کاهش ضریب تصادفات موثر است که باید از تمامی آنها در جهت کاهش سوانح بهره برد در واقع تمامی عوامل مکمل همدیگر هستند و هیچکدام ناقض یکدیگر نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، فرهنگ سازی، ایمن سازی خودروها و جاده ها، اصلاح نقاط حادثه خیز و پیچ های تند، تعریض برخی مسیرهای دسترسی، ایجاد جاده هایی که به لحاظ عرضی جوابگوی وسیله نقلیه  امروزی به لحاظ سرعت و شتاب باشد و ... را از جمله راهکارهای کاهش تصادفات و همچنین کشته‌های ناشی از سوانح  رانندگی دانست و ادامه داد: برای کاهش سوانح باید همانطور که امام ( ره )  عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را طبق شرع حرام می دانستند ما هم رعایت احکام و قوانین را مورد توجه قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: باید با تولید برنامه های آموزشی، فرهنگی و تربیتی نگاه مردم را به این سمت و سو جلب کرد که تنها حضور پلیس نباید آنها را از انجام تخلف بازدارد زیرا ممکن است انجام یه خطا از سوی آنها جان  انسانی را به خطر بیندازد که جان یک انسان برابر جان یک ملت است.

گودرزی  با بیان اینکه برخی رانندگان هنجارشکن بوده و ساختارهای قانونی را نقض کرده و رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: برای این قشر، قانونگذار مواردی را پیش بینی کرده و در واقع کنترل های محسوس و نامحسوسی را مدنظر قرار داه که با حضور پلیس این نقش ایفا می‌شود.

وی از تلاش های خستگی ناپذیر پلیس راهور در ایام پرتردد به ویژه ایام نوروز قدردانی کرد و افزود:  پلیس باید به دنبال ارشاد و راهنمایی رانندگان باشد نه مچ گیری.

گودرزی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با ابزارهای جریمه و بازدارنده تخلفات رانندگی را کنترل کرد، گفت: جرایم در مورد برخی افراد تاثیرگذار بوده و ممکن است در برخی موارد جوابگو نباشد از این رو راهنمایی و رانندگی باید بین افراد و متخلفان تفکیک قائل شده و عنوان نکنند که "ما ماوریم و معذور ".

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، ادامه داد: حضرت علی ( ع ) جمله مذکور را قبول نداشته و بر این اساس می‌فرماید " نگویید به من دستور داده شده اطاعت می کنم پس من دستور می دهم باید اطاعت شود "؛ در این رابطه با انسان ها طرف هستیم و انسان صاحب اراده، اختیار، نگاه و نگرش و قوه تصمیم گیری است.

وی با یادآوری اینکه باید به مساله سوانح رانندگی به صورت جدی ورود کرد، گفت: این موضوع مساله و بحرانی جدی است؛  متاسفانه زمانی که در یک سانحه و حادثه به عنوان مثال 50 نفر کشته می شوند عزای عمومی اعلام می شود و تمامی دستگاه ها درگیر موضوع می شوند این در حالی است که سالانه صدها هزار نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست می دهند اما ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:  ائمه جمعه، اساتید دانشگاه ها، مساجد و رسانه های جمعی باید با فرهنگ سازی مناسب در جهت کاهش سوانح رانندگی گام بردارند البته اگر از بعد تربیتی و اصلاح نگرش درباره این موضوع صحبت می کنیم به این معنا نیست که جاده ها و خودروها و همچنین  مسیرهای دسترسی ایمن سازی نشود و  یا در کیفیت خودرو اغماض کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ سازی نقش موثری در کاهش سوانح در ایام پرتردد مانند نوروز دارد، تصریح کرد:  باید  آنچنان روی این مساله کار شود که فرد به دور از دوربین و نظارت و کنترل خودش را مقید به رعایت قوانین بداند چرا که در این موضوع جان انسان ها مطرح است و حساسیت این موضوع باید برای مردم مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"