کد خبر: ۴۹۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
به گزارش خبرخودرو ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با توجه به درخواست وزیر صنعت و معدن مبنی بر لغو مصوبه اسقاط خودروها توسط خودروسازان داخلی ، گفت : در صورت موافقت با این درخواست طبعا مراکز اسقاط از بخشی از اسقاطی که در این مصوبه ذکر شده محروم خواهند شد.

خودروسازان داخلی راه بهتری برای عبور از گردنه مصوبه اسقاط خودروها دارند

به گزارش خبرخودرو ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با توجه به درخواست وزیر صنعت و معدن مبنی بر لغو مصوبه اسقاط خودروها توسط خودروسازان داخلی ، گفت : در صورت موافقت با این درخواست طبعا مراکز اسقاط از بخشی از اسقاطی که در این مصوبه ذکر شده محروم خواهند شد.

مصطفی جودی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت : البته این مصوبه به نحو دیگری در دولت دهم وجود داشت و در دولت یازدهم نیز اجرایی نگردید اما پس از اعلام مصوبه جدید دولت در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده و اینکه خودروسازان داخلی به ازای تولید خودروهایی با مصرف سوخت بیش از 8 لیتر در 100 کیلومتر باید یک خودرو فرسوده را اسقاط نمایند ، برآورد می گردید که اجرای این مصوبه در مجموع 150 هزار گواهی اسقاط را در برگیرد.

وی گفت : البته موافقت با این درخواست بستگی به سیاست های کلان دولت در بخش های دیگر بدنه دولت ، محیط زیست ، ستاد مدیریت و حمل و نقل ، وزارت نفت دارد که در تعاملات و مباحث ، منافع کلان کشور را در چه چیزی خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه طرح چنین درخواستی از مسائل قدیمی است که وزیر صنعت و معدن دولت قبل نیز پی گیر آن بوده ،افزود : از مفاد این نامه چنین برمی اید که در دولت یازدهم نیز وزیر صنعت و معدن وقت با این طرح نظر مساعدی نداشته و به دنبال عدم تصویب چنین مصوبه ای بوده اما به نتیجه ای در این زمینه نرسیده است.

وی گفت : باید بخش های مختلف دولت در قالب وزارتخانه های مرتبط و بر اساس نگاههای مختلفی که وجود دارد این درخواست را که نظر و استدلال وزارت صنعت و معدن در حمایت از تولید داخل ، بازار خودرو و عدم افزایش قیمت خودرو است را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند .

وی خاطر نشان کرد : در ارائه این درخواست مسلما دیگر دستگاههای اجرایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت نفت ، ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت طبعا مصالح آن حوزه مسئولیتی خود را در نظر خواهند گرفت بنابراین باید دید پاسخ کارشناسانه بخش های دیگر دولت و وزارتخانه ها به این پیشنهاد دکتر شریعتمداری چه خواهد بود و استدلال سایر دستگاهها در برابر استدلال وزیر صنعت و معدن چیست.

وی گفت : این مصوبه شامل خودروهایی می شود که مصرف سوخت آنها بالای 8 و نیم لیتر است از این رو انتظار می رود در این زمینه وزارت صنعت و معدن کمک نماید تا خودروسازان داخلی با اصلاح در سیستم سوخت رسانی و ارتقاء استاندارد ها ،مصرف سوخت خودروهای تولیدی را کاهش دهند.

وی افزود : در صورتی که خودروسازان همت نموده و سیاست کلان دولت را که مدیریت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی است را اعمال نمایند طبعا نیازی به اجرای چنین مصوبه ای نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : هر چند در صورت اجرای این مصوبه در سال آینده ، معادل 150 هزار گواهی اسقاط صادر می شود که مسلما رقم قابل توجهی خواهد بود.

جودی افزود : البته این مصوبه دو بخش دارد و بخش دیگر آن افزایش معادل خودروهای وارداتی است که نیاز به گواهی اسقاط را به دو برابر افزایش خواهد داد.

وی گفت : به عنوان رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور از آن بخش از نظرات کارشناسی دفاع می کنیم که خودرو بیشتری اسقاط و از رده خارج گردیده و در مسیر اهداف کلان دولت ،کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا باشد.

وی اظهار داشت :  هر چند به نظر می رسد خودروساز داخلی راه بهتری برای عبور از این گردنه دارد و آن هم ارتقاء استانداردها و بهبود کیفیت تولید است که تا شامل این مصوبه نشود .

وی افزود : مسلما تنها راه اجرای این مصوبه و یا دور زدن آن نیست بلکه وزارت صنعت و معدن می تواند این تعداد خودرو پر مصرف را با اصلاح سیستم سوخت رسانی ، نسبت به کاهش مصرف سوخت آنها اقدام کند.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"