کد خبر: ۱۰۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

بعد از گذشت تقریبا یک سال از شیوع آنفولانزای خوکی ، این بیماری چه اثراتی داشته و آینده آن چگونه خواهد بود ؟

یک سال پیش در چنین روزهایی اولین زمزمه‌های یک آنفولانزای فراگیر در سطح جهان منتشر شد.از آن زمان تا چندی پیش آنفولانزای خوکی به خبر اول بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد و تقریبا یک سوم از مردم جهان را به خود مبتلا کرد.در گزارش زیر به طور مختصر تبعات این بیماری را در طی سال گذشته بررسی می‌کنیم.

چند نفر در سراسر جهان به آنفولانزای خوکی مبتلا شدند؟
شاید صدها میلیون‌ نفر.جواب دقیق به این سوال هیچ گاه مشخص نمی‌شود ، چرا که بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا شدند علائم متوسط و ضعیفی از خود نشان دادند و بدون مراجعه به پزشک بهبود یافتند.
اما بر اساس اطلاعات موجود از سه آنفولانزای فراگیر در طول صد سال گذشته پزشکان تخمین می‌زنند تقریبا 30 درصد جمعیت 6.7 میلیاردی جهان ممکن است در طول یک سال به این بیماری دچار شده باشند.
اما کریستوفر فراستر ، همه گیر شناس امپریال کالج لندن در این باره گفت : آمار محتمل‌تر بین 10 تا 20 درصد است.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا معتقد است تقریبا 57 میلیون یا 20 درصد از جمعیت این کشور به آنفولانزای خوکی دچار شده اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل ابتلا به این بیماری در 213 کشور جهان گزارش شده است.

چند نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند؟

در اولین سال شیوع این بیماری ، آنفولانزای خوکی کم‌تر از آنچه که تصور می‌شد قربانی گرفت.
در تاریخ 9 آوریل سازمان ملل اعلام کرد 17 هزار و 700 نفر مورد تائید شده مرگ و میر بر اثر آنفولانزای خوکی در جهان گزارش شده است.
این در حالی است که آنفولانزای فصلی هر سال بیش از نیم میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشد.بیماری‌های همه گیر گذشته در قرن بیستم جان بین یک تا دو میلیون نفر را در سال 1957 و 1968 و بیش از 50 میلیون نفر رادر سال 1918 و 1919 گرفتند.
البته اگر مرگ‌های دیگری را که به طور غیر مستقیم به واسطه ابتلا به آنفولانزای خوکی رخ داده اند در نظر بگیریم ، تعداد قربانیان بسیار فراتر از این خواهد بود.
برای مثال به تنهایی در کشور آمریکا 17 هزار و 100 نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با آنفولانزای خوکی جان خود را از دست دادند.


چه کسانی بیش از همه از این بیماری آسیب دیدند؟

افراد بالای 65 یا مسن‌تر کم‌تر از جوانان به این بیماری دچار شدند ، شاید دلیل آن است که آن‌ها قبلا به بیماری‌های مشابه مبتلا شده و به همین دلیل بدن آن‌ها ایمنی بیش‌تری در برابر آنفولانزای جدید داشته است.
اما زمانی که این افراد به آنفولانزای خوکی دچار می‌شدند به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی با مشکلات بسیار جدی تری روبه رو شده و آمار مرگ و میرشان بالا می رفت.
از دیگر افرادی که در معرض خطر بودند می‌توان به افراد چاق ، کودکان زیر دو سال ، افراد مبتلا به آسم ، دیابت و بیماران ریوی نام برد.

آیا واکسیناسیون با موفقیت همراه بود؟

کشورهای ثروتمند جهان تا انتهای سال 2009 بیش از یک میلیارد دوز واکسن آنفولانزا سفارش دادند ، اما فقط 300 میلیون نفر در سراسر جهان این واکسن را دریافت کردند.
تقریبا 20 درصد از بزرگسالان آمریکایی و 37 درصد از کودکان 18 سال این کشور تا اواسط ماه فوریه واکسینه شدند که یک چهارم جمعیت عمومی را شامل می‌شود.

آینده این بیماری چه خواهد بود؟

این بیماری در حال حاضر در مناطق دارای آب و هوای ملایم در حال بازگشت است ، اگرچه وضعیت این بیماری در مناطق استوایی چندان مشخص نیست.
ممکن است آنفولانزای خوکی به طور متوسط گسترش پیدا کرده و تبدیل به یک آنفولانزای فصلی جدید شود ، اما ادامه واکسیناسیون می‌تواند از خطرزا شدن آن پیشگیری کند.
اما اطلاعاتی که از بیماری‌های همه گیر قبلی به دست آمده است ، نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند دوباره با شکل جدید شروع به گسترش کند .شاید بسیاری فکر کنند که دوران آنفولانزای خوکی به پایان رسیده است ، اما باید گفت که این بیماری هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"