کد خبر: ۱۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۸۶

مزيت های نسبی در تندباد واردات خودرو

صنایع خودرو سازی ایران چهاردهه پیش فعالیت خود را به آرامی آغاز کرد و امروز قابلیت های آن بر صاحب نظران صنعتی پوشیده نیست . استمرار فعالیت صنایع خودروي ایران به ویژه در دهه اخیر گویای این واقعیت استكه صنعت ملی خودرو ایران از فرآیند دگرگون شدن مزیت هاسی نسبی در سطح بین المللی ، مصون بوده است .

مزیت های نسبی در سال های اخیر بر اثر تغییرات ژرف و گسترده ساختار اقتصادی جهان به کلی دگرگون شده است . به طوری که درمورد برخی کشور ها آن چه قبلا به عنوان مزیت نسبی مطرح بوده در شرایط جدید دیگر در عرصه رقابت بین المللی کارایی ندارد . دگرگونی مزیت های نسبی در جهان بر صنعت خودرو سازی تاثیرفراوانی داشته است به گونه ای که برخی از کشور ها به علت عدم وجود مزیت های نسبی به طور کلی خودرو سازی را کنار گذاشته اند . در این زمینه کشور اتریش مثال زدنی است . امروزه در این کشور هیچ خودرویی تولید نمی شود .

از سوی دیگر دگرگونی مزیت های نسبی به تخصصی تر شدن صنعت خودرو کمک کرده است . بسیاری از کشور ها به جای تولیدخودرو به ساخت قطعات اصلی وجانبی خودرو رو آورده اند . زیرا در تولید این گونه وسایل مزیت های نسبی بیشتری داشته اند .

دوام صنعت خودرو سازی ایران نشان دهنده این واقعیت است که کشور مان از مزیت های نسبی متعدد و گسترده ای برخوردار است .برخی از این مزیت ها در جریان دگرگون شدن مزیت های نسبی کارایی خود را از دست داده اند اما خوشبختانه کشور ما مزیت های نسبی دیگری برای استمرار صنعت خودرودر اختیار داشته است . البته نباید در این میان نقش تکیه بر بازار فروش ملی و انحصار و جلو گیری از واردات خودرو را فراموش کرد . اما در تند باد کنونی واردات خودرو باز هم صنعت ملی خودروي کشورمان توان پایداری دارد و این امر ناشی از مزیت های نسبی این صنعت است .

مزیت های نسبی صنعت خودرو کشور نیازمند بررسی دقیق و کار شناسانه است . بااستفاده مناسب از این مزیت ها ما در بازار پر رقابت جهانی قادر به بقا خواهیم بود . مزیت های نسبی راهنمای ما در بازار جهانی است . برخی مزیت های نسبی ابزاری برای همکاری بیشتر بین المللی و برخی از آنها توان رقابت را به صورت چشمگیری افزایش می دهد . در هر صورت شناخت اصولی و آگاهی کامل و مناسب از مزیت های نسبی ؛ دست یابی به قابلیت هاي مو ثر در بازار پر رقابت جهانی را در پی دارد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"