کد خبر: ۱۳۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۹ آذر ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو ، در پی درج مصاحبه میرخانی رشتی ، مشاور انجمن خودروسازان با عنوان " به دلیل تعرفه بالای واردات تایر ، رقابت پذیری در صنعت لاستیک کشور وجود ندارد" با سازمان خبری خبرخودرو ، دبیر انجمن تایر ایران ، اقدام به ارسال جوابیه ای در این زمینه نموده است که در ادامه از نظر می گذرد...

جوابیه انجمن صنفی صنعت تایر به اظهارات مشاور انجمن خودروسازان

به گزارش خبرخودرو ، در پی درج مصاحبه میرخانی رشتی ، مشاور انجمن خودروسازان با عنوان " به دلیل تعرفه بالای واردات تایر ، رقابت پذیری در صنعت لاستیک کشور وجود ندارد" با سازمان خبری خبرخودرو ، دبیر انجمن تایر ایران ، اقدام به ارسال جوابیه ای در این زمینه نموده است که در ادامه از نظر می گذرد:

سازمان خبری خبرخودرو
با سلام
احتراماً ، معطوف به اظهارات جناب آقای مهندس میرخانی قائم مقام محترم دبیر انجمن خودروسازان کشور در خبر مندرج در روز دوشنبه مورخ 22 آذر ماه 1389 در خبر خودرو به استحضار می رساند که علت عمده رشد اندک صنعت تایر نه تعرفه بلکه سایر مسائلی است که بارها از سوی این انجمن بصورت کتبی و شفاهی اعلام گردیده است.

لذا بدینوسیله جوابیه تهیه شده در رابطه با مطلب خبری موصوف تقدیم تا به هر صورت که صلاح بدانید به اطلاع خوانندگان محترم آن سازمان خبری برسد. بعلاوه بدینوسیله آمادگی این انجمن را برای بحث و مناظره در خصوص دلایل عقب افتادگی در بخشی از صنایع قطعات خودرو و از جمله صنعت تایر کشور و همچنین چگونگی رابطه صنعت خودرو با زنجیره عرضه آن اعلام می دارد.
از توجه و عنایتی که مبذول می فرمایید صمیمانه سپاسگزاری می نماید.
اکبر توانا
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر


ما ز یاران چشم یاری داشتیم

صنعت خودرو سالهاست بی رقیب و مدعی و با تکیه بر ممنوعیت واردات خودرو و نهایتاً با تعیین تعرفه های بیش از 100% و 95% بازار خودرو کشور را به انحصار درآورده و در سایه آن رشد نموده و در همان حال مداوماً به دنبال کاهش تعرفه قطعات خودرو و بخصوص تایر بوده و هست.

جالب است که در تداوم این تلاش متضاد و متناقض اخیراً، آقای مهندس میرخانی یکی از پیشکسوتان صنعت خودرو که اینک قائم مقام انجمن خودروسازان کشور هستند، طی سخنانی که در " خبر خودرو " منعکس شده است میفرمایند که تعرفه صنعت تایر (که حدود یک سوم تعرفه خودرو است) موجب و علت العلل مشکلات توسعه صنعت تایر کشور است. یعنی مثلاً تعرفه 30 درصدی تایرهای باری- اتوبوسی علت عدم توسعه و روزآمد شدن فناوری تولید این تایرها در کشور است. ایشان عنایت نفرموده اند که چطور انحصار بازار خودرو کشور و تحمیل همه شرایط به مصرف کنندگان خودرو در کشور می تواند موجب رشد صنعت خودرو شود اما ایجاد یک سطح تعرفه ای محدود برای حمایت صنعت استراتژیک تایر در جهت عکس آن عمل می کند؟

اصولاً اگر گسترش صنعت خودرو در جهت گسترش زنجیره ارزش صنعت خودرو نباشد، چه چیزی جز مونتاژ خودرو باقی می ماند. پس این همه سخن گفتن از مادر بودن و خاصیت پیش رانگی صنعت خودرو به چه معناست و چه محتوایی در بر خواهد داشت.

این گفته ایشان کاملاً صحیح است که صنعت تایر کشور ما روز آمد نیست و جایگاه آن در استراتژی توسعه صنعتی کشور نامعین است.

اما مگر صنعت خودرو ما غیر از پیشرفت کمی در سایه انحصار بازار چه گلی بر سر زده است که صنعت تایر نزده باشد. به همسایه غربی ما ترکیه نگاه کنید. در آن کشور سالیانه حدود 2/1 میلیون خودرو تولید میشود و 800 هزار دستگاه آن یعنی دو سوم تولید به کشورهای مختلف جهان صادر می شود. حال صنعت خودرو ما که می خواهد بر اساس استراتژی خود به پیشتاز صنعت خودرو در منطقه تبدیل شود، چه میزان صادرات دارد؟ اگر از همان شرایط حمایت تعرفه ای صنعت خودرو ترکیه برخوردار شود حتی در بازار داخلی چه سهمی از بازار را می توان کسب کند.

ارزش توسعه صنعت خودرو و حمایت تعرفه ای از آن برای جذاب کردن و جلب و جذب سرمایه به این صنعت و قطعات ریز و درشت، ساده و پیچیده آناست، تا از این طریق پایه های اساسی صنعت خودرو یعنی تولید هزاران قطعه ساده و پیچیده به کار رفته در آن در داخل کشور انجام شده و صنعتی بومی متولد گردد تا فرزندان این مرز و بوم فرصت اشتغال مولد بیابند و ارزش افزوده خودرو در اقتصاد ملی و در زنجیره ارزش آن تولید و توزیع گردد. والا اگر قرار باشد که ما سنگ آهن، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی را صادر کنیم و سپس در مقابل تایر و سایر قطعات خودرو به کشور وارد کنیم و با آن خودرو بسازیم (آنهم روا، نیسان، مزدا و نظایر آن) از صنعت خودرو چه چیزی باقی میماند که شایسته اطلاق "صنعت" به آن باشد.

راستی جناب آقای میرخانی و یا سایر پیشکسوتان صنعت خودرو که از آنان انتظار یاری و پشتیبانی در برقراری رابطه حسنه در زنجیره عرضه صنعت خودرو می رود، اگر موفق به تعطیلی کشاندن زنجیره عرضه خود و از جمله صنعت تایر از طریق بی دفاع کردن این صنعت در مقابل تهدیدات و هجمه های انحصارات جهانی تایر شوند، تصور می فرمایند که به نفع منافع ملی و رشد و توسعه صنعتی کشور خواهد بود. و آیا تضمینی هست تا آنها که امروز با تحریم بنزین درصدد فلج کردن حمل و نقل کشورند به دنبال دستیابی به این هدف از طریق تحریم تایر بر نیایند؟

اگر بازار رقابتی، ناجی صنعت و توسعه آن و حل مشکلات ساختاری اقتصاد است، چرا این امر در ایجاد تحرک و ارتقاء فناوری صنعت خودرو مصداق ندارد؟

اکبر توانا
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"