کد خبر: ۱۳۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۱ دی ۱۳۸۹
به گزارش خبرخودرو ، در پی درج خبر " جوابیه انجمن صنفی صنعت تایر به اظهارات مشاور انجمن خودروسازان" در سایت سازمان خبری خبرخودرو ، مشاور انجمن خودروسازان ، اقدام به ارسال جوابیه ای در این زمینه نموده است که در ادامه از نظر می گذرد...

پاسخ مشاور انجمن خودروسازان به جوابیه دبیر انجمن صنفی صنعت تایر

به گزارش خبرخودرو ، در پی درج خبر " جوابیه انجمن صنفی صنعت تایر به اظهارات مشاور انجمن خودروسازان" در سایت سازمان خبری خبرخودرو ، مشاور انجمن خودروسازان ، اقدام به ارسال جوابیه ای در این زمینه نموده است که در ادامه از نظر می گذرد:

دوست و همکار ارجمند

جناب آقای مهندس اکبر توانا، دبیر انجمن صنفی تایر

سلام علیکم ، با عرض پوزش از سوء تفاهم ایجاد شده ، بنده علت العلل مشکلات صنعت تایر کشور را تعرفه بالا ندانسته و نمی دانم.

لب و لباب سخنان بنده بطور فشرده بشرح زیر است که عمدتاً (و نه کاملاً) در مصاحبه آمده است:

اول- کل صنعت ایران و از جمله صنعت خودرو، قطعه ، تایر رقابت پذیر نیستند و علت آن هم قیمت تمام شده بالای تولیدات صنعتی است و به ناگزیر با نرخ های تعرفه بالا از صنعت حمایت می شود. دلایل بالا بودن قیمت تمام شده عبارتند از:

1-فضای کسب و کار بشدت بازدارنده بنحوی که در کل جهان در ردیفهای آخر جدول قرار داریم که خود باعث افزایش هزینه تولید (شاید تا حد 30 %) می شود.

2-عدم رعایت مقیاس اقتصادی تولید

3-نداشتن ظرفیت کافی و در نتیجه اجبار به تأمین 30 درصد نیاز کشور به واردات(تایر)

4-استفاده از ماشین آلات و تجهیزات کهنه و فرسوده با کارگربری بالا ، سرعت کم، دقت و کیفیت اندک

5-استفاده از تکنولوژی 4 دهه پیش که هزینه تولید را بشدت افزایش و کیفیت را کاهش می دهد.

دوم- علت العلل مشکلات فوق کمبود منابع مالی برای سرمایه گذاری مجدد به دلایل زیر است:

1-اشکال در قانون تجارت که حداقلی از سود را برای سرمایه گذاری مجدد اجباری نکرده است و در نتیجه سهامداران کوته نظر ، به دنبال منافع آنی خود هستند و نه منافع آتی شرکت

2-ناکافی بودن شدید حجم تسهیلات بانکی در کنار نرخ بهره بالا (6 تا 7 برابر نرخ متعارف جهانی)

3-ناکافی بودن سود شرکتها به خاط تثبیت قیمتها (سرکوب مالی) در دهه گذشته علیرغم افزایش مستمر قیمت مواد اولیه ، دستمزدها ، تورم و ...

هر چندمشکلات فوق در کل صنایع ایران به چشم می خورد اما وقتی مصاحبه درباره صنعت تایر است تمرکز روی صنعت تایرخواهد بود که عوارض منفی مشکلات فوق را بیشتر در خود متجلی کرده است ، در خاتمه خوشحال می شوم که غلط بودن هر یک از ادعاهای فوق را اعلام فرمایید.

داوود میرخانی رشتی

30/9/89

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"