کد خبر: ۲۰۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۱

آزادسازي قيمت خودرو و نكات ظريف مصوبه دولت

بر اساس مصوبه اخير دولت:

 اولاً-  قيمت محاسباتي  خودرو  توسط سازمان  حمايت بر اساس  فرمول ناقص موجود، مشخص مي شود و جالب اينكه در همين قدم  اول مي گويند نرخ ارز را 2200 تومان حساب كرده بودند، در حاليكه 1800 تومان  حساب  كرده بودند.

ثانياً-  قيمت بازار توسط سازمان حمايت مشخص مي شود و از سر لطف با خودروسازان به توافق مي رسند.

 ثالثاً-  قيمت توافق شده  توسط سازمان  حمايت  در سامانه 124 ثبت مي شود و اگر نشود  يعني  توقف فروش.

 رابعاً-  مابه التفاوت دو قيمت فوق  توسط سازمان حمايت  مشخص مي شود.

خامساً-  خودروساز  پس از شنيدن  فحش و ناسزا از  مردم  و روزنامه ها  و صغير و كبير قيمت محاسباتي كذايي را كه  بسيار كمتر از  قيمت تمام شده واقعي است را بر مي دارد و ما به التفاوت را به خزانه دولت واريز مي كند.

سادساً-  تعرفه واردات كه در يك حركت انقلابي از 90 درصد  به كمتر از 50 درصد كاهش يافته بود ، سال آينده  به 45 درصد مي رسد.يعني كاري كه بايد به صورت پلكاني و برنامه ريزي شده در طول 5 تا 7 سال انجام مي شد  يك شبه  انجام شده و  اين هم از عجايب  سال " حمايت از توليد" مي باشد.

سابعاً-  خودروساز موظف است بدون آنكه  ارز مبادله اي  تخصيص  يافته  باشد و بدون آنكه  دنياري  از تسهيلات وعده داده شد در 6 ماه پيش را دريافت كرده باشد تا بتواند قرض هايش را به قطعه سازان بدهد ، موظف شده ميزان توليدرا افزايش دهد.گويي مشكلات كمرشكن يادشده ،باعث كاهش توليد نشده بودند. وهمينطوري  بصورت  دلبخواه توليد كاهش  يافته بود.و حالا هم به همين سياق  دلبخواه توليد  افزايش پيدامي كند.

ثامناً- ريزه كاري هاي ساخته و پرداخته شده سازمان حمايت ضامن تداوم سلطه آنها بر قيمت گذاري خودرو است.

داود میرخانی رشتی

مشاور انجمن خودروسازان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"