کد خبر: ۲۴۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۲

مجوز تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو درسال 93 صادر شد

به گزارش خبر خودرو، عضو ناظر شورای ملی رقابت گفت : شورای رقابت در جلسه اخیر خود در خصوص چگونگی برخورد شورا با تعیین دستورالعمل قیمت خودرو بحث و بررسی نمود و اعضای شورا نقطه نظرات و دیدگاههای خود را در این راستا مطرح کردند.

عیسی امامی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود :  غالب اعضای شورا اعتقاد داشتند که شورا پیش از این به بحث قیمت خودرو ورود کرده و این مساله را تمام کرده است منتهی سال 93 ، این جواز را به دوستان دادند که اگر لازم به تغییر فرمول قیمت گذاری باشد ، شورا آمادگی دارد منتهی بخشی از این کار نیاز به کار کارشناسی و ماموریت شورای ملی رقابت داشته و بخشی از آن نیز به دستگاههایی مانند بانک مرکزی مربوط می شود که می توانند در این حوزه اظهار نظر نمایند .

وی تصریح کرد :  همچنین در این جلسه ، اعضای شورای رقابت مطرح کردند که تورم بخشی هم بر اساس شاخص هایی که در علم اقتصاد ذکر شده است توسط شورای رقابت نیز قابل انجام است و ضرورتی برای حضور بانک مرکزی نیست  چرا که  بانک مرکزی نیز اطلاعات را  از دستگاهها ، بویژه خودروسازان دریافت می نموده  و به خاطر همین ، این مساله هم یک مقدار جای شبه گذاشته و مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد : به هر حال هم اکنون شورای رقابت مصمم است تا در این حوزه ورود پیدا کند منتهی یک مصوبه خاصی وجود نداشت ، اما مقرر گردید تا قبل از پایان سال شورا باید به بحث بازنگری در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ورود کند تا نقطه نظرات و اعلام نظر کارشناسی مطرح و جمع بندی صورت گیرد .

وی گفت :  در این جلسه برخی از اعضای شورای رقابت اعلام کردند که شورا صرفا می تواند دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را که مکانیزمی برای تعیین قیمت است را مشخص نماید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در این جلسه همچنین نقطه نظرات خودروسازان نیز مطرح شد ولی آنچه که مهم است خودروسازان اعتقاد دارند که در هر حال این تغییراتی که در بحث تغییر نرخ ارز رخ داده موجب افزایش هزینه تولید خودروسازان شده  و خودروسازان ناگزیرند تا این هزینه ها را پرداخت کنند و به همین جهت خودروسازان در حال ضرردهی هستند و سود را کسب نمی کنند.

امامی افزود : البته شورای رقابت اعتقاد دارد که هزینه مالی خودروسازان نیز نباید به مصرف کننده انتقال پیدا کند و یا اگر انحرافی در بحث بودجه و مسائل مالی خودروسازان وجود دارد این مسائل نباید به نحوی به مصرف کننده منتقل شود.

وی گفت : آنچه که متوجه مصرف کننده است در حقیقت قیمت تمام شده محصول و کالا و خدماتی که به مصرف کننده  ارائه می شود در واقع مصرف کننده ،قیمتی را  که به واسطه هزینه و خدمات بدست می آید را با احتساب نرخ سود متناسب تولید کننده می تواند خریداران کند.

وی با اشاره به تاثیر تولید در اقتصاد کشور ، تاکید کرد : دولت باید از تولید حمایت نماید چرا که  تولید موجب رونق اقتصادی و اشتغال پایدار وکاهش تورم خواهد شد.

نماینده گرگان و آق قلا ضمن اشاره به بازنگری در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو گفت : پس از اتمام بررسی و اعلام نقطه نظرات اعضای شورا در خصوص دستورالعمل قیمت گذاری ، این موضوع به صورت مصوبه اعلام شده و مسلما آثار این تغییرات در سال 93 مشخص خواهد شد.

امامی با توجه به تاثیر هدفمندسازی یارانه ها و کاهش نرخ تعرفه واردات در وضعیت خودروسازان و قیمت ها گفت : خودروسازان باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنند و با افزایش تولید و فروش ، در راستای  اشتغال زایی تلاش نموده تا  سهم بیشتری از بازار را در داخل و خارج کسب نمایند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"