کد خبر: ۲۵۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

نياز صنعت و معدن به 150 هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واحدهای تولیدی به بیش از 150 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش در سال جاری نیاز دارند.

محمد رضا نعمت زاده در جلسه بازدید رییس جمهور از وزارت صنعت ، معدن و تجارت افزود: در سال گذشته بانکها، تنها نیمی از منابع مورد نیاز واحدهای تولیدی را تامین کردند.

نعمت زاده در گزارش ارائه شده ، سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی را 20 درصد ، بخش معدن را یک درصد و بخش بازرگانی را نیز 17.2 درصد عنوان کرد که مجموعا 38.4 درصد تولید ناخالص داخلی در وزارت صنعت ،معدن وتجارت رهبری و سیاستگذاری می شود.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به افتتاح 17 طرح صنعتی مهم در سال 93 گفت: با را ه اندازی این طرح ها، برای 10 هزار نفر اشتغال و 73 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه 100 طرح مهم صنعتی در این وزارتخانه پایش می شود افزود: این تعداد طرح در سال آینده به 30 واحد و 74 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری افزایش می یابد.

نعمت زاده میزان اعتبار گشایش یافته از جانب صندوق توسعه ملی برای طرح ها را 3 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: 1220 طرح به ارزش 18 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی معرفی شد که از این میزان 6 میلیارد دلار تصویب و نهایتا 3 میلیارد دلار گشایش اعتبار شد.

میزان گشایش اعتبار از طریق بانک صنعت و معدن طی 7 ماهه گذشته حدود 2 میلیارد دلار و از طریق صندوق ضمانت صادرات 1.1 میلیارد دلار بوده است.

وی همچنین با اعلام رشد 75 درصدی تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت : برنامه امسال تولید خودرو بیش از یک میلیون دستگاه در سال است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ارتقای کیفی محصول در کنار ارتقای کمی تولید افزود: مصرف سوخت یکی از مواردی است که برای بالابردن کیفیت بر روی آن توجه ویژه داریم و برنامه ریزی لازم در این باره صورت گرفته است.

در فاز دوم هدفمندی یارانه ها سهم بیشتری به صنعت اختصاص یابد

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: طبق قانون هدفمندی یارانه ها باید در فاز اول 30 درصد از منابع حاصل به بخش صنعت اختصاص می یافت اما این میزان محقق نشد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار عنایت ویژه به این بخش در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها برای بخش صنعت و معدن شد.

تامین سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی طرحهای نیمه تمام به میزان سالانه 20 هزار میلیارد تومان ، تهیه برنامه منسجم برای خروج از رکود اقتصادی و رفع تحریمها پیشنهاداتی بود که وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای رونق تولید و صنعت کشور به رییس جمهور ارائه داد.

در پیشنهادات ارائه شده ، افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن به 1.5 میلیارد دلار ، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به 500 میلیون دلار و بانک توسعه صادرات به 1.5 میلیارد دلار ، تعیین و اعلام سهمیه ارز مبادله ای تولید برای بخش صنعت و معدن مورد تاکید نعمت زاده قرار گرفت.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت همچنین در حضور رییس جمهور از کمبود سرمایه درگردش واحدهای تولیدی ، ناتوانی نظام بانکی کشور در ارائه تسهیلات ، مشکلات سرمایه گذاری خارجی و تخصیص نیافتن حقوق دولتی معادن و تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان مشکلات بر سر راه و چالشهای پیش رو نام برد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"