کد خبر: ۲۶۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن قطعه سازان با انتقاد از شرایط حاکم بر صنعت خودرو کشور گفت : در هیچ کجای دنیا ، دولت ها تا این میزان در حوزه صنعت خودرو که امروز در ایران وجود دارد دخالت نمی کنند.

نقدی بر شرایط حاکم بر صنعت خودرو کشور

به گزارش خبر خودرو، عضو انجمن قطعه سازان با انتقاد از شرایط حاکم بر صنعت خودرو کشور گفت : در هیچ کجای دنیا ، دولت ها تا این میزان در حوزه صنعت خودرو که امروز در ایران وجود دارد دخالت نمی کنند.

ایرج یزدان بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود :  چرا دولت تا کنون نتوانسته تکلیف قیمت خودرو را مشخص کند در شرایطی که میزان هزینه و ارزبری  و نرخ مواد و قطعات در این صنعت کاملا مشخص است علت طرح مسائل و مشکلات کنونی چیست؟

وی همچنین ادامه روال کنونی را موجب دفن این صنعت دانست و تصریح کرد : با تداوم روش فعلی به تدریج صنعت خودرو و قطعه سازی از بین رفته خواهد رفت و در این جریان دولت نیز مقصر است چرا در این شرایط  نباید با  کار کارشناسی وضعیت فعلی در صنعت خودرو مشخص شود؟

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو کشور ، افزود : متاسفانه اظهار نظرهای بدون تامل و فکر موجب ایجاد چنین شرایطی در صنعت خودرو و قطعه سازی شده است در حالی در این شرایط تنها اوضاع  بانک ها به جهت دریافت سود های بالا به نظر می رسد بسیار خوب است .

وی گفت :  امروز درصد نسبتا قابل توجهی از قیمت یک خودرو به بانک ها و برخی دستگاهها پرداخت می شود به همین جهت دریافتی خودروساز رقم چندان بالایی نیست.

وی در ادامه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید قطعات اشاره کرد و گفت : در شرایطی که قیمت مواد اولیه مانند فولاد و پتروشیمی که در اختیار دولت است افزایش یافته است طبعا نمی تواند انتظار کاهش هزینه تولید خودرو را داشت.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور بخش مهمی از مشکل تولیدکنندگان را بهره های بانکی عنوان کرد و گفت : در صورتی که مسائل مربوط به تسهیلات بانکی و تامین مواد اولیه شرکتها حل شود قطعا  بخش مهمی از موانع و مشکلات حل خواهد شد امروز بسیاری از قطعه سازی بیش از رقم بدهیشان ، معوقات بانکی دارند و با وجود فرصت تعیین شده ، هر روز این رقم افزایش یافته و عملا امکان بازپرداخت این میزان معوقات در مهلت تعیین شده وجود ندارد.

یزدان بخش همچنین با اشاره به بهبود روند پرداخت مطالبات قطعه سازان ، افزود : با بهبود مستمر دریافت مطالبات ، خوشبختانه این اقدام در روند تولید قطعه سازان و بالطبع خودروسازان تاثیر مثبت گذاشته است.

وی با انتقاد از تولید قطعات تقلبی و بی کیفیت توسط برخی قطعه ساز نماها گفت : متاسفانه هم اکنون برخی از قطعات توسط تولیدکنندگان به اصطلاح زیر پله ای و فاقد امکانات و تجهیزات تولید می شود که به لحاظ کیفیت و قیمت قابل مقایسه با تولیدات واحدهای قطعه ساز نیست.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در ایجاد شرایط کنونی تصریح کرد  : قطعا با رفع کامل تحریم ها ، قطعا بخش زیادی از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی حل خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"