کد خبر: ۲۷۲۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، نشست تالار گفتگو " با رویکرد علمی و کاربردی مسائل صنعت خودرو" و با محوریت "رسانه ، صنعت خودرو و انتظارات جامعه "با حضور مدیران صنعت خودرو و اصحاب رسانه عصر روز شنبه برگزار شد.

اختصاص 12 درصد از اشتغال صنعتی در حوزه صنعت خودرو

به گزارش خبر خودرو ، نشست تالار گفتگو " با رویکرد علمی و کاربردی مسائل صنعت خودرو" و با محوریت "رسانه ، صنعت خودرو و انتظارات جامعه "با حضور مدیران صنعت خودرو و اصحاب رسانه عصر روز شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبر خودرو، داوود بناب ، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این نشست گفت : خودروسازان وظیفه دارند خودرویی تولید کنند که به لحاظ کیفیت و قیمت  مناسب و مورد توجه مشتریان قرار گیرد.

وی افزود : در صورتی که خودروسازان محصولاتی تولید کنند که از کیفیت و قیمت خوبی برخوردار نباشند طبعا مورد اقبال مردم قرار نگرفته و این شرکتهای خودروساز هستند که متضرر خواهند شد.

وی گفت : در این شرایط قطعا این خودروساز است که نگران قیمت و کیفیت مناسب است چرا که متضرر اصلی شرکتها خواهند یود.

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعتی است که 13 درصد ارزش افزوده  را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد : هم اکنون صنعت خودرو ، حدود 12 درصد اشتغال صنعتی را در میان سایر صنایع بر عهده دارد.

وی همچنین به مساله تحریم صنعت خودرو ایران اشاره کرد و اظهار داشت : در کشورهای بزرگی مانند آمریکا دولت این کشور برای رفع مشکلات اقتصادی اولین صنعتی را که مورد حمایت قرار می گیرد صنعت خودرو است چرا که معتقدند که با بهبود اوضاع صنعت خودرو ، سایر صنایع نیز شکل خواهند گرفت به همین جهت اولین صنعتی که پس از صنعت نفت مورد تحریم واقع می شود صنعت خودرو است.

عضو هیات مدیره سایپا در ادامه افزود : آیا تاکنون این سوال در اذهان مطرح شده است که چرا صنعت خودرو ایران تحریم می شود اما ورود خودرو به کشور تحریم نمی شود ؟

 بناب همچنین به با اشاره به پی گیری موضوع کیفیت در شرکتهای خودروساز اظهار داشت : البته مسئله قیمت نیز در این جریان از اهمیت  زیادی برخوردار است به طوری که هم اکنون گروه خودروسازی سایپا برنامه ای را در خصوص قیمت تمام شده بر اساس قیمت فروش  آغاز کرده است زیرا قیمت فروش آن چیزی نیست که سازمان حمایت یا  شورای رقابت یا خودروساز تعیین می کند بلکه قیمت فروش ، قیمتی است که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود .

وی افزود : بر همین اساس خودروسازان باید خودرویی را تولید کنند که بتوانند در بازار به فروش برسانند.

وی با اشاره به برخی دلایل مانند بالا‌ بودن نرخ بهره و هزینه های تامین مالی، قیمت تمام شده کالاهای صنعتی در ایران افزایش داده است ،  تصریح کرد: گناه مردم چیست که باید کالاهای صنعتی را به دلیل بالا ‌بودن نرخ بهره سیستم بانکی، گران‌تر از قیمت واقعی خریداری کنند.

وی همچنین در ادامه  نشست به موضوع سرمایه گذاری در صنعت خودرو پرداخت و گفت : در صورتی که سرمایه گذاری در صنعت خودرو صورت نگیرد مسلما کیفیت افزایش نخواهد یافت و این مساله بر افت تیراژ تولید نیز تاثیر خواهد گذاشت.

قائم مقام گروه خودروسازی سایپا همچنین به طرح مساله مافیای صنعت خودرو اشاره کرد و گفت : اینکه در برخی رسانه‌ها مباحثی چون مافیای خودرو مطرح می‌شود ، مشخص نیست این مافیای صنعت خودرو کجاست ؟ در حالی که  اغلب مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی که طول عمر مدیریت بر صنعت خودرو به طور میانگین دو سال مدیریت کردندبنابراین مافیای در این شرایط شکل نخواهد گرفت کارمندان هم که نمی‌توانند مافیا باشند پس این مافیای صنعت خودرو که مطرح کی شود چیست و کجاست؟

بناب همچنین به عدم هماهنگی سازمان‌های مختلف مرتبط با صنعت خودرو پرداخت و اظهار داشت : به عنوان نمونه در دو ماهه اول امسال هیچ خودرویی شماره‌گذاری نشد و این مساله موجب شد تا قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش یافت، در حالی که در آن زمان مطرح کردند خودروسازان عمدا خودرو عرضه نمی‌کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

وی در پایان این نشست افزود : در این نشست تلاش بر این بود که صرفا موضوع گروه سایپا مطرح نشود بلکه مسائل و مشکلات صنعت خودرو به عنوان صنعت ملی عنوان شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"