کد خبر: ۲۷۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳
به گزارش ،دبیرانجمن قطعه سازان گفت : باید امتیاز واردات خودروهای با تیراژ محدود به شرکتهای خودروسازی که نسبت به عمق ساخت داخل خودروهای پرتیراژ تلاش بیشتری نمودند ارائه شود تا از این طریق به منابع مالی خودروسازان داخلی کمک شود.

خودروسازان بر اساس میزان توجه به عمق ساخت داخل مورد ارزیابی قرار می گیرند

به گزارش خبرخودرو ، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : باید امتیاز واردات خودروهای با تیراژ محدود به شرکتهای خودروسازی که نسبت به عمق ساخت داخل خودروهای پرتیراژ تلاش بیشتری نمودند ارائه شود تا از این طریق به منابع مالی خودروسازان داخلی کمک شود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : هر سیاستی که شرکتهای خودروساز را به جریان توسعه داخلی سازی سوق دهد قطعا سیاست موفقی در صنعت خودرو است.

وی همچنین به تاکید وزیر صنعت و معدن نسبت به افزایش عمق ساخت داخل در شرکتهای خودروساز اشاره کرد و گفت : در جلسات شورای سیاست گذاری خودرو ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز تاکید بسیاری داشتند که موضوع ساخت داخل باید در شرکتهای خودروساز به طور جدی تر مورد بررسی قرار گیرد و شرکتها در برنامه ای کوتاه مدت و بر اساس توانمندی و تجربیات موجود در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور و همچنین به منظور بهبود شرایط در حوزه های قیمت ، کیفیت ، رقابت ، صادرات برای حضور موثرتر در بازارهای منطقه ای تلاش نموده و با تثبیت موقعیت خود حرکت رو به جلویی را داشته باشند.

وی در ادامه به تعداد بالای شرکتهای مونتاژ کننده خودرو در داخل کشور پرداخت و تصریح کرد : مونتاژ خودرو مسلما حرکت و امتیاز خوبی  برای صنعت خودرو محسوب نمی شود چرا که در این جریان  دانش و اطلاعاتی منتقل نمی شود بنابراین در راستای سیاست های اخیر به شرکتهایی که مونتاژ کار هستند نباید اجازه داده شود که خودروهایی را به صورت CBU  وارد کنند .

وی تاکید کرد : مفهوم واقعی خودروسازی این است که چه میزان قطعات در داخل ساخته می شود و الا مونتاژ خودرو مزیت خاصی برای یک شرکت خودروساز نخواهد بود .

وی همچنین به واردات خودرو توسط برخی از شرکتهای خودروساز و امکان داخلی سازی در این راستا اشاره کرد و گفت : برای داخلی سازی خودروهای جدیدی که اخیرا توسط شرکتهای خودروساز رونمایی شده مسلما به لحاظ عملیاتی مشکلی وجود ندارد و صرفا این مساله به توافقی که بین شرکتها صورت گرفته باز می گردد.

وی افزود : البته ایران خودرو و سایپا تجربه ساخت داخل را دارند و با توجه به خودروهایی که ساخت داخل کرده ، کاملا به فرایند اجرایی و عملیاتی در این حوزه آشناست.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد  : مسلما با توجه به سابقه همکاری که با شرکت رنو وجود دارد در داخلی سازی خودروهای جدیدی که اخیرا توسط این دو شرکت در دستور کار قرار دارد انشاءا... با تجربه ساخت داخل مشکلی نخواهیم داشت.

قربانی تصریح کرد : تجربه نشان داده خودروهایی که به صورت CBU وارد می شوند زمان بیشتری برای ساخت داخل آنها لازم است و این به جهت فرایند نسبتا طولانی مطالعات و ساخت قالب ها و تجهیزات همچنین تاییده نمونه ها و تولید انبوهی است که در جریان تولید صورت می گیرد.

وی اظهار داشت : بهترین راه برای تولید هر خودرویی در کشور ، داخلی سازی حداقل 40 تا 50 درصد از قطعات خودرو در ابتدای همکاری است ، تجربه ای که در خودروی ال 90 کسب شد و تجربه نسبتا خوبی نیز بود.

وی گفت : در صورتی که در همکاری های جدید ، خودروسازان در همان مسیری که در تولید ال 90  طی شد گام بردارند باید در آغاز همکاری بخش قابل توجهی از قطعات در ایران تولید شود اما اگر خودرو به صورت CBU وارد شود و پی از آن بسته به شرایط در راستای داخلی سازی اقدام شود اما و اگرهای زیادی را به دنبال خواهد داشت و از اهدافی که برای توسعه ساخت داخل وجود دارد دور خواهیم شد.

وی افزود : هنگامی که خودروسازان در راستای تلاش برای توسعه صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرند معمولا شرکتهای خودروسازیی مورد توجه قرار می گیرند که عمق ساخت داخل بیشتری دارند که تبعا در این راستا دو شرکت ایران خودرو و سایپا  عملکرد بسیار بهتری از سایر شرکتهای داخلی داشته اند.

وی همچنین به لزوم رویکرد صادرات محور در تولید خودروهای داخلی پرداخت و تصریح کرد : قطعا برای خودروهایی که قرار است در داخل تولید شوند باید رویکرد صادراتی لحاظ شود و شرکتهای خودروساز به تولید خودروهای به روزی اقدام کنند  تا تکنولوژی ساخت انها در بخش هایی که قابلیت و توانایی وجود دارد منتقل شود.

وی تاکید کرد : همچنین در قرارداد شرکتهای خودروساز با شرکتهای خارجی باید طوری تنظیم شود که قطعه سازان داخلی نیز با  قطعه سازان خارجی جوینت شوند تا  تکنولوژی و فن آوری در این بخش نیز افزایش یابد.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"