کد خبر: ۲۸۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۳

تسنیم: مناظره این هفته تلویزیون با موضوع احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.

مسعود تجریشی رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به دلایل خشک شدن این دریاچه اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی اراضی سطح کشت این منطقه 320 هزار هکتار بود که در حال حاضر به 450 هزار هکتار رسیده است که این میزان بیش از سطح مورد نیاز است. همچنین در 15 ساله اخیر که با خشکی روبه‌رو بوده‌ایم در بسیاری از این مناطق 16 هزار اراضی کشاورزی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: تغییر الگوی مصرف یکی دیگر از دلایل خشک شدن دریاچه است که به سمت افزایش سطح زیر کشت محصولاتی رفتیم که مصرف بالای آب دارند. در عین حال افزایش چغندر و انگور و تبدیل زمین‌های زراعی به باغی از این جمله محصول می‌شوند.

تجریشی یادآور شد: در طی سال‌های 1330 تا 1374 بارندگی کشور 385 میلی متر بود که این میزان در دهه 70 به 317 میلی متر رسید که 17 درصد از بارندگی کاهش یافت که این موضوع باعث شد 8.8 میلیارد متر مکعب آب  دریاچه های کشور به 7 میلیارد مکعب کاهش یابد لذا آبی که در گذشته در دریاچه ارومیه حدود 5 میلیارد متر مکعب بود به نصف کاهش یافت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: احیای دریاچه ارومیه باید با در نظر گرفتن واقعیت‌های منطقه انجام شود.

جواد جهانگیرزاده در برنامه تلویزیونی مناظره شبکه یک با موضوع احیای دریاچه ارومیه افزود: امروز هیچ کس در کشور مدافع این نیست که نباید دریاچه ارومیه احیا شود اما سوال اینجاست که چرا برای احیای دریاچه ارومیه یا باید کشاورزی از بین برود یا این‌که دریاچه را احیا نکنیم.

وی اضافه کرد: 20 درصد شاغلان منطقه به کشاورزی مشغولند و از سال 1390 تاکنون ارزش افزوده کارشان دو هزار و 300 میلیارد تومان است.

جهانگیرزاده ادامه داد: چرا امروز کشاورزان باید چوب کم‌کاری‌های گذشته را بخورند. در این‌که در وضعیت امروز دریاچه ارومیه شرایط جغرافیایی نیز دخیل است شکی نیست اما دولت برای جلوگیری از این مسئله برخی سدهای منطقه را تعطیل کرده است در حالی که امروز این سدها آب شرب آینده جمعیت ارومیه را که بیش از 7 برابر شده است، تأمین می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر نه مردم و نه مسئولان و نه نمایندگان مجلس نمی‌دانند که دولت دقیقاً چه کاری می‌خواهند انجام دهد و تمامی کارها نیز در تهران تجمیع شده است و از راه دور مدیریت را انجام می‌دهند.

در ادامه این برنامه حسن حیدری پژوهشگر اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی دیگر از میهمانان برنامه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: انتقادی که دارم به صدا و سیما و مجریان برنامه است. سوالم این است که چرا با تعیین کردن چند اولویت محدود برای دولت مسائل را به طور واقعی تبیین نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید مسائل به طور دقیق تدوین شود تا بتوانیم روی آن فکر کنیم و برای آن راه حل مناسب انتخاب کنیم.

حیدری تصریح کرد: ما امروز در کشور خود با محدودیت‌های آبی مواجهیم اما به خاطر مسائل بین‌المللی و حتی شرایط جغرافیایی باید با تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.

هیچ محدودیت اعتباری برای دریاچه ارومیه نداریم

در ادامه برنامه عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز در این خصوص اظهار داشت: بنده به عنوان شهروند ایرانی آذری از رئیس‌جمهور، معاون اول ایشان و هیئت دولت سپاسگزاری می‌کنم که به موقع این موضوع را تشخیص دادند که البته دیر شده است.

وی افزود: در سال 82 بنده نامه‌ای در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه به مسئولان وقت فرستادم اما در نهایت آقای روحانی تصمیم به احیای دریاچه ارومیه گرفتند. در این زمینه از استانداران، فرمانداران، نمایندگان، امامان جمعه، شوراهای محلی استان، سازمان‌های غیردولتی و بسیج منطقه که همکاری لازم را داشتند سپاسگزاری می‌کنم.

دبیرکل خانه کشاورز گفت: کسی به دنبال تعطیل کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه نیست اما متأسفانه از این مسئله سوءاستفاده سیاسی می‌شود. به دنبال طرحی هستیم که در آن احیای دریاچه ارومیه و کشاورزی بهینه لحاظ شود ضمن این‌که هیچ محدودیتی از نظر اعتباری برای حوزه دریاچه ارومیه و تغییر الگوی آبیاری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم است اولویت مصوبه هیئت وزیران که احیای دریاچه ارومیه است را اجرا کند؛ دولت کشاورزی را تعطیل نمی‌کند و از سوی دیگر دریاچه ارومیه را رها نمی‌کند راهکار ما نیز در همین راستاست اما شاید فرصت مطالعه برای آن کافی نبوده است.

لزوم احیای دریاچه به همراه تداوم کشاورزی

در ادامه برنامه غلامرضا نوری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن گلایه از طرح سوال برنامه گفت: طرح این دو موضوع درست نیست و تبعاتی دارد در جواب سوال باید گزینه سوم که شامل دو گزینه یک و دو است، وجود داشت باشد یعنی هم احیای دریاچه ارومیه و هم تداوم کشاورزی.

وی افزود: ما منکر زحمات ستاد احیای دریاچه ارومیه نیستیم و برای نخستین بار با مشارکت دانشگاه‌ها این طرح به شکل جدیدی پیش رفته اما ایراداتی نیز دارد از جمله این‌که مطالعات اجتماعی این طرح کافی نبوده و مشارکت همه ذی‌نفعان در آن لحاظ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از این طرح برمی‌آید که می‌خواهیم کشاورزی را در منطقه محدود کنیم و بحث واردات پیش می‌آید در صورتی که طرح احیای دریاچه ارومیه می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد اما در این صورت امنیت غذایی مورد تهدید واقع می‌شود.

5 میلیون نفر تا شعاع 70 کیلومتری دریاچه زندگی می‌کنند

کلانتری با بیان اینکه کشور ما در معرض تهدید است، تصریح کرد: در حالی که طبق آمارهای بین‌المللی نباید بیش از 40 درصد از آب‌های تجدید نظر استفاده کنیم متأسفانه طبق آمار وزارت نیرو از همه آب‌های کشور که 120 میلیارد مترمکعب است، 80 درصد و طبق نظر کارشناسان از 96 درصد آب‌های تجدید نظر استفاده می‌شود که این میزان در ارومیه 70 درصد است و خطر بزرگی برای تمدن کشور محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی که برخی بینندگان که چرا دریاچه ارومیه انتخاب شد گفت: دلیل انتخاب آن این بود که در شعاع 70 کیلومتری این دریاچه 5 میلیون نفر زندگی می‌کنند و از طرفی 13 میلیون تن املاح در این دریاچه وجود دا دکه اگر این املاح بلند شوند جایگزین شدن 5 میلیون نفر راحت نیست.

همچنین باید گفت که برای دریاچه هامون نیز 500 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

از 15 سال گذشته اشتباهاتی رخ داد

نماینده مردم ارومیه نیز گفت: آقای کلانتری اخیراً در جلسه رسمی اعلام کرده است که اصلا نکاشت نداشتیم لذا اینکه ایشان دیگران را متهم می‌کند که دیگران اطلاع دقیقی ندارند و از کارشناسان هم کمک نمی‌گیرند می‌توان گفت این کار به نوعی سوءاستفاده از دریاچه ارومیه است.

 جهانگیرزاده در ادامه برنامه مناظره تلویزیونی افزود: بحث بر سر این نیست که بین مردم و طرفداران محیط زیست منازعه وجود دارد زیرا اگر برای دریاچه ارومیه اتفاقی بیفتد و به طور کامل خشک شود زندگی کشاورزان و ساکنان منطقه از بین می‌رود.

وی گفت: بر اساس جدولی که سازمان محیط زیست ارائه کرده و نوسانات تراز آبی دریاچه ارومیه از سال 44 تا 84 را بررسی کرده است؛ در سال 74 بالاترین تراز آبی را در دریاچه ارومیه داشته‌ایم اما از سال 75 به بعد یعنی از زمانی که آقای کلانتری وزیر جهاد کشاورزی دریاچه ارومیه با کاهش آب مواجه شده و این روند به طور مستمر ادامه یافته است.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم از 15 سال گذشته اشتباهی رخ داده تا دریاچه ارومیه به تدریج توانایی خود را از دست داده است و نمی‌توانیم تنها دلیل را توسعه کشاورزی عنوان کنیم چرا که این کار از گذشته وجود داشته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: تمامی مردم برای احیای دریاچه ارومیه مصمم هستند ولی راهی که می‌رویم غلط است.

وی یادآور شد: درآمد هر خانواده روستایی در آذربایجان غربی طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آمار سالانه 7 میلیون تومان و میانگین کشوری 13 میلیون تومان است.

در ادامه این مناظره کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در واکنش به اظهارات جهانگیرزاده گفت: خواهش می‌کنم مغلطه نکنید چرا که آب دریاچه ارومیه 20 میلیون مترمکعب کاهش یافته است و این را باید در نظر بگیریم اولویت ما در همه جای کشور آب آشامیدنی است همان طور که امروز آب‌های ورامین و کرج برای اب آشامیدنی تهران صرف می‌شود.

جهانگیرزاده درپاسخ به اظهارات کلانتری گفت: آیا شما در طول یک سال گذشته طرح فوق العاده‌ای غیر از پخش کردن کود بین کشاورزان داشته‌اید که مردم آن را قبول نکرده باشند.

در ادامه این برنامه کلانتری افزود: طبق اعلام سازمان زمین شناسی در حال حاضر حدود 700 الی 800 مترمربع آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که برای خشک نشدن کامل این دریاچه باید سالانه 90 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه شود.

وی تصریح کرد: طرح نکاشت یک مسئله فنی بود که متأسفانه برخی آقایان به یک مسئله سیاسی تبدیل کردند خوشبختانه طی یک سال گذشته شاهد بارندگی در منطقه بودیم و امسال طرح نکاشت آبی و کشت دیم را نخواهیم داشت. متأسفانه برخی سیاسیون از این طرح برای خود پیراهنی درست کردند و من از آنها می‌خواهم احیای دریاچه ارومیه را سیاسی نکنند و بدانند رأی مردم در احیای دریاچه است نه خشک شدن آن.

ادامه دارد...

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"