کد خبر: ۲۹۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خبرگزاری دانشجو: بعد از قیمت گذاری استقلال و پرسپولیس در هیات واگذاری، با انتشار آگهی واگذاری این دو باشگاه در روزنامه های کثیرالانتشار، شمارش معکوس برای فروش باشگاه های محبوب پایتخت بعد از سال ها انتظار آغاز شد تا فردا ساعت ۱۴ تکلیف این دو باشگاه مشخص شود.
بنابر اعلام قبلی سازمان خصوصی سازی، قیمت پایه هر یک از دو تیم قرمز و آبی ۲۹۰ میلیارد تومان تعیین شده که خریدار باید ۴۰ درصد مبلغ پیشنهادی خود را به صورت نقد و در مدت ۲۰ روز کاری پس از قطعیت معامله بپردازد و بقیه این مبلغ را هم به صورت اقساط با نرخ ۱۵ درصد در مدت ۲ سال با فاصله زمانی ۶ ماهه پرداخت کند.

در این میان هیچ نام قطعی از خریداران پرسپولیس اعلام نشده است و نمی توان گفت که چه کسانی داوطلب شرکت در این مناقصه هستند اما از برخی افراد نام برده می شود و پیشکسوتان پرسپولیس از حضور احتمالی هدایتی در جمع خریداران این تیم خبر داده اند که البته جلسات پی در پی عابدینی و پروین با آقای «عابر بانک» نیز تا حدودی این مسئله را تائید می کند.

اما نکته مهم اینجاست که آیا در بحث واگذاری پرسپولیس و استقلال موضوع اهلیت مورد توجه قرار می گیرد یا خیر؟

مطمئنا پرسپولیس تا کنون بارها تاوان عدم توجه به اهلیت افراد را پس داده است و حال و روز این روزهای این تیم نیز گواه همین مدعا است. در روزهایی که بحث انتخاب هیات مدیره پرسپولیس در وزارت ورزش مطرح بود برخی از منتقدان نسبت به انتخاب سیاسی و برخی دیگر از افراد حاضر در هیات مدیره پرسپولیس اعتراض داشتند و معتقد بودند که باید بیش از اینکه به موضوع میزان سرمایه افراد توجه شود، اهلیت انها مد نظر باشد اما شاید وزارت ورزش در این بخش کم کاری کرد و در نهایت نیز دیدیم که سیاسی به زندان افتاد و حال روز پرسپولیس بدتر از گذشته شد.

به هر حال حضور افراد ثروتمند و بعضا دارای پرونده های قضایی و یا بدهکاران بانکی بارها به این فوتبال لطمه زد که حال و روز تیم های راه آهن و داماش به واسطه حضور افرادی مثل بابک زنجانی و برادران آریا کاملا مشخص است و دیدیم که این تیم ها پس از مشخص شدن پرونده های صاحبان خود به چه روزی دچار شدند.
 
سرپرست نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در این باره گفت: استقلال و پرسپولیس تیمی مثل راه‌آهن نیستند که آنها را به فردی مانند بابک زنجانی بدهیم و بعد هم بخواهد قضایا به هم بخورد البته راه‌آهن هم تیم ریشه‌داری است اما از نظر وسعت و تعداد تماشاگر به دو تیم پرطرفدار پایتخت نمی‌رسد چراکه آنها میلیون‌ها هوادار دارد.

اسلامیان تصریح کرد: کسی که می‌خواهد در مزایده شرکت کند باید صلاحیت‌های لازم را هم داشته باشد. ایرادی که در اصل ۴۴ بود و من نگرانم که اینجا نیز اجرا شود این است که بدون در نظر گرفتن صلاحیت افراد بخواهیم این دو تیم را واگذار کنیم.  


وی افزود: در حال حاضر هم خواهش من از مسئولان وزارت ورزش این است که نسبت به واگذاری استقلال و پرسپولیس حساسیت لازم را داشته باشند. به نظرم این کار حتی باید قبل از مزایده انجام می‌شد که به طور مثال فرد خریدار یک بدهکار بزرگ بانکی نباشد یا فردی مثل بابک زنجانی نباشد که پس از خرید این دو تیم بخواهد سوءاستفاده‌های دیگری از طریق پوشش این دو تیم انجام دهد.

در مورد پرسپولیس که البته به واسطه نام و طرفداران خود از تیم های مطرح فوتبال ایران محسوب می شود باید این حساسیت بیشتر باشد و در امر واگذاری آن باید از تجربه حضور سیاسی و امثال او و ناکامی های راه آهن و داماش درس گرفت و با دقت بیشتری این موضوع را مد نظر قرار داد و صرفا واگذاری آن به هر قیمتی را در نظر نگرفت.

طبق آگهی منتشر شده در روزنامه های ورزشی و اقتصادی شروط نداشتن "بدهی معوق بانکی"، "عدم سابقه محکومیت موثر کیفری" و "عدم سوء سابقه امنیتی ثبت شده"، جزو شرایط اهلیت متقاضیان تعیین شده است. بر این اساس سازمان خصوصی سازی پس از برگزاری مزایده و قبل از اعلام برنده، این سه مورد را از مراجع ذی صلاح استعلام و نتیجه به وزرای عضو هیات واگذاری گزارش می کند و پس از تایید صلاحیت توسط وزرای یاد شده، اعلام برنده نهائی صورت خواهد پذیرفت.

وقتی همه سخنگوی وزارت اقتصاد می شوند

جدا از بحث اهلیت که لزوم آن کاملا آشکار است نکته دومی که در این روزها وجود دارد این است که هرکسی به خود اجازه می دهد تا به جای وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی تصمیم بگیرد و حتی محتوای جلسات برگزار شده را منتشر کنند. البته این افراد در تلاشند تا آنچه خواسته خود می دانند  را از زبان مسئولان مطرح کنند تا مهر تائیدی بر آن بزنند.

علی پروین در گفتگویی گفت: روز پنجشنبه هم برای بدرقه تیم پرسپولیس به مشهد به همراه حسین هدایتی به فرودگاه رفتیم و پرسپولیسی‌ها را برای سفر به مشهد بدرقه کردیم و خدا پدر هدایتی را بیامرزد که به بازیکنان قول پاداش در صورت برد را داد و فکر می‌کنم طی یکی دو روز آینده هم به قولش عمل می‌کند چرا که او مثل کوه پشت پرسپولیس، پیشکسوتان و اعضای تیم فوتبال پرسپولیس است. من آدم پولدار زیاد دیده‌ام اما کسی مثل هدایتی ندیده‌ام که اینگونه مخلص و بی‌ریا پا پیش بگذارد و او واقعاً دلش برای پرسپولیس می‌تپد و خدا پدرش را بیامرزد که همیشه هوای پیشکسوتان پرسپولیسی را داشته است.

پیشکسوت پرسپولیس درباره جلسه امروزش با طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی هم خاطرنشان کرد: امروز با آقای طیب‌نیا جلسه داشتیم و او برخورد خیلی گرمی با ما داشت که جای تشکر از وی دارد. با وزیر اقتصاد و دارایی درباره پرسپولیس صحبت کردیم و در این جلسه هم هدایتی حضور داشت و طیب‌نیا گفت که تا روز مزایده صبر کنیم تا ببینیم کسی برای خرید پرسپولیس شرکت می‌کند یا نه.

پروین تصریح کرد: طیب‌نیا گفت تا دو روز آینده صبر کنید و اگر کسی برای خرید سهام پرسپولیس پا پیش گذاشت که ۲۰ درصد پیشکسوتان را به شما می‌دهیم اما اگر کسی برای خرید پرسپولیس قدم جلو نگذاشت پرسپولیس را به شما پیشکسوتان و حسین هدایتی خواهیم داد حتی طیب‌نیا گفت که خودم دوست دارم پرسپولیس را به شما پیشکسوتان بدهم.  

اگر این نقل قول های پروین از طیب نیا درست باشد باید احساس نگرانی کرد چرا که به نظر می رسد که وزارت اقتصاد هم صرفا به واگذاری این دو باشگاه و احتمالا باز کردن آن از سر خود فکر می کند چون منطقی نیست که به صرف نبود خریدار دیگر پرسپولیس را بدون تحقیق و کار کارشناسی به یک فرد خاص واگذار کرد.
مطمئنا مسئولان وزارت اقتصاد نباید گول تبلیغات رسانه ای افرادی را بخوردند که به واسطه خرج کردن در رسانه ها به دنبال مطرح کردن نام خود و در واقع تلقین خود به افکار عمومی و مسئولین هستند.
همچنین اگر آنها قصد دارند ۲۰ درصد از سهام پرسپولیس را به پیش کسوتان واگذار کنند باید بر روند آن نیز نظارت داشته باشند.

 تصاحب سهام پیشکوستان توسط «عابر بانک»

در کنار نکات گفته شود باید در بحث واگذاری پرسپولیس توجه ویژه ای به سهام پیشکسوتان شود تا برخی افراد خاص آن را به اختیار خود در نیاورند. طبق آگهی منتشر شده در روزنامه های ورزشی و اقتصادی ، خریداران مکلف هستند در صورتی که پیشکسوتان و هواداران متقاضی بخشی از سهام هر یک از این دو باشگاه باشند حداکثر تا سقف ۲۰ درصد از سرخابی ها را با همان قیمتی که در مزایده برنده شدند به آنها واگذار کند و در صورت نبود درخواست، خریداران مالک ۱۰۰ درصدی این دو باشگاه خواهند بود.

اما بر اساس آنچه عابدینی اعلام کرده است  هدایتی قرار است با پرداخت ۵۸ میلیارد تومان سهام پیشکوستان را خریده و در اختیار آنها قرار دهد و پیشکسوتان نیز ۷۰ درصد از این سهام را در اختیار هدایتی قرار خواهند داد یعنی ۱۴ درصد از سهام کل باشگاه از طریق پیشکسوتان به این فرد خواهد رسید و در صورت خرید بقیه سهام باشگاه نیز هدایتی مالک کامل باشگاه خواهد بود و تنها ۶ درصد از سهام به پیشکسوتان خواهد رسید.

 حرف آخر

در این روزها هدایتی بارها اعلام کرده که برای خرید پرسپولیس آماده است و احتمال حضور وی در این مزایده نیز زیاد است. امید است که مسئولات ذی ربط بحث اهلیت را در مورد وی و دیگر خریداران مورد توجه قرار دهند و پیش از اینکه نام خریدار را اعلام کنند تمام مراحل را برای صحت اهلیت افراد طی کنند.

همچنین بهتر است در این روزها از اظهار نظرهای بدون پشتوانه و صرفا تبلیغاتی خودداری شود و رسانه ها در انتشار اخبار خود مراقب باشند تا سکوی تبلیغاتی افراد نباشند تا در نهایت پرسپولیس بار دیگر دستخوش حواشی نباشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"