کد خبر: ۳۰۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

خودروسازان همچنان در انتظار افزایش قیمت خودرو هستند

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت : متاسفانه مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر انحصاری بودن خودروی سواری شرکتهای خودروساز را گرفتار شورای رقابت کرده است به طوری که شرکتها با توجه به افزایش هزینه ها ناگزیر شدند ابتدای سال جاری تقاضای افزایش قیمت خودرو را به این شورا ارائه کنند.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : زمانی که مولفه های تولید افزايش می يابد طبعا قیمت تمام شده خودرو افزایش نیز یافته از اين رو درخواست افزايش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه شده است.

وی در رابطه با دلایل اصلی در خواست افزایش قیمت خودرو ، اظهار داشت :  در سال جاری ارزش ریالی ارز مبادله‌ای نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد گران شده است. یعنی پارسال این‌موقع قیمت آن 2550 تومان بود ولی در حال حاضر بالغ بر 2800 تومان است. همچنین شورای عالی کار 17 درصد به حقوق دستمزدها اضافه کرد سوم آنکه مجلس قیمت آب، گاز و برق را اضافه کرد.چهارم اینکه، تعرفه های مواد اولیه و ورق های فولادی ورود به کشور از چهار درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرده است از سویی فولادهای ساخت داخل کشور مثل فولاد آلیاژی یزد سال گذشته دو بار افزایش قیمت داده است. امسال هم دوباره اول سال، روز 15 فروردین‌ماه که از آن فاکتور خواستند 3.5 درصد به قیمت‌هایش اضافه نموده است.

وی افزود : همچنین در سال جاری مجلس شورای اسلامی، ارزش افزوده کالاها، از جمله خودرو را از هشت درصد به 9 درصد تغییر داد در نتیجه، یک درصد ارزش افزوده به قیمت خودرو اضافه شده است به طوری که این یک درصد ، قیمت خودرو ۳۰ میلیون تومانی را ۳۰۰ هزار تومان افزايش می دهد و خودروسازان ناگزیرند این مبلغ را به وزارت دارایی پرداخت کنند از سویی درصدی نیز هزینه شماره گذاری خودرو افزایش یافته است بنابراین تمام این موارد فوق موجب گردیده تا قیمت خودرو افزایش یابد.

وی تاکید کرد :  البته این درخواست به شورای رقابت ارائه شده است و باید این شورا بررسی کند هر چند بر اساس افزایش هزینه هایی که صورت گرفته است برآورد می شود که چیزی بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت خودرو است که باید در سال جاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اظهارات معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در خصوص عدم اقدام خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت همزمان با کاهش نرخ تورم گفت : به نظر می رسد اطلاعات ایشان به روز نباشد چرا که شرکتهای خودروسازان همان اوایل سال تقاضای افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه کردند و ما همچنان منتظریم تا این شورا تشکیل جلسه دهد و با این درخواست موافقت کرده و مانع از افزایش ضرر و زیان خودروسازان شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین با توجه به سخنان معاون اول رئیس جمهور در ارتباط با قیمت خودرو اظهار داشت : البته معاون اول رئیس جمهور نیز مطلبی در خصوص عدم افزایش قیمت خودرو عنوان نکرده اند بلکه بارها دولت اعلام کرده که میزان افزایش قیمت هر کالایی باید با ستاد تنظیم بازار هماهنگ شود قطعا با توجه به در خواست خودروسازان ، شورای رقابت درصد افزایش قیمت خودرو را محاسبه و پس از هماهنگی با ستاد مذکور در قیمت امسال خودروها لحاظ خواهد کرد و در صورت عدم موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت به استناد قانون برنامه پنچ ساله پنجم توسعه و اصل 44 قانون اساسی ،دولت باید به خودروسازان کمک زیان پرداخت کند.

نعمت بخش  افزود : انتظار می رود هر چه سریعتر نرخ تورم بخشی توسط بانک مرکزی به شورای رقابت ارائه شود مسلما پس از بررسی در خواست شرکتها و تعیین درصد افزایش قیمت، این مساله با ستاد تنظیم بازار هماهنگ خواهد شد.

وی تصریح کرد : البته خودروسازان تلاش دارند تا حد امکان با افزایش تیراژ هزینه‌ها را جبران نموده و کمتر افزایش قیمت دهند چرا که معتقدیم با توجه به کاهش قدرت خرید مردم ، نباید قیمت خودروها غیر معقول افزایش یابد اما در شرایط کنونی و با توجه به افزایش مولفه های موثر در تولید ، شرکتها ناگزیر از این درخواست افزایش قیمت هستند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"