کد خبر: ۳۰۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

مطالبات میلیاردی صنعت تایر از خودروسازان

به گزارش خبر خودرو ، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران مشکل جدی امروز صنعت تایر را رکود بازار تایر عنوان کرد و گفت : علاوه بر رکودی که در بازار تایر حاکم است رکود بازار خودرو نیز به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان صنعت تایر نیز بر بازار لاستیک تحمیل شده و متاسفانه اوضاع این صنعت و مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان تایر را جدی تر نموده است.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : در شرایطی که بازار خودرو راکد است اولین بخشی که این فشار به آن وارد می شود تامین کنندگان قطعات و عدم پرداخت مطالبات آنها توسط شرکتهای خودروساز است که با مشکل جدی مواجه می شود.

وی تصریح کرد : هم اکنون هر یک از کارخانجات تولیدی تایر میلیاردها تومان از خودروساز طلب دارند و دستشان هم به هیچ کجا بند نیست و به شدت تحت فشار هستند یعنی نه خودروساز قادر به پرداخت مطالبات آنها هستند و نه در بازار کششی است که بتوانند بواسطه آن تامین نقدینگی نمایند .

وی تاکید کرد : امروز رکود گسترده ای که در کشور حاکم شده به شدت تولیدکنندگان تایر را تحت فشار قرار داده است.

وی در ادامه به تاثیر کاهش سود تسهیلات بر صنعت تایر گفت : اگر تهسیلاتی در کار باشد و به صنایع تسهیلات ارائه شود اما چنانچه کاهش سود تسهیلات موجب افت نقدینگی بانک ها و کاهش پتانسیل آنها برای تامین نیازهای بخش صنعت نشود قطعا موثر است البته برخی هم نگران این هستند که با کاهش دستوری بهره بانکی  این امکان وجود دارد که سرمایه ها از بانک ها خارج شود و بانک ها قدرت مالی و نقدینگی لازم را برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بخش صنعت را نداشته باشند.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر تاکید کرد :این مساله بسیار پیچیده است البته اصولا مسائل اقتصادی جزء موضوعات تک بعدی نیست و نباید به صورت تک بعدی نیز به آن نگاه شود به عنوان مثال مبارزه با تورم از طریق دامن زدن به رکود طبیعتا نفع چندانی برای صنعت کشور و رشد اقتصادی کشور نمی تواند داشته باشد.

تنها افزود :البته شکل این مساله بسیار خوب است و باید با نرخ های بهره فعلی ، بهره بانکی کاهش یابد و مسلما با نرخ های بهره بالا تولید و سرمایه گذاری های جدید مقرون به صرفه نخواهد بود البته روشی را که انتخاب کردند مشخص نیست که در عمل به چه خواهد انجامید آیا بانک ها توان مالی را خواهند داشت که به بخش تولید تسهیلات ارائه کنند و نقدینگی  در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار دهند و یا اینکه خودشان با بحران نقدینگی مواجه خواهند شد و ممکن است که سطح اعتبارات را کاهش دهند و ترجیح دهند در جاهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص حمایت دولت از بانک ها گفت : تاکنون که چنین چیزی در خصوص حمایت نقدینگی دولت از بانک ها مطرح نشده است اگر به این شکل باشد باید در قالب یک برنامه چند بعدی اعلام شود تاکنون هیچ برنامه جامع و چند بعدی در این راستا عنوان نشده است هر چند سال گذشته آقای جهانگیری موضوعی را مطرح کردند که می خواهند با کاهش سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی توان مالی بانک ها بالا ببرند اما هیچ گاه عملی نشد.

وی همچنین با اشاره به رشد 170 درصدی واردات تایر در نیمه دوم سال گذشته اظهار داشت : خوشبختانه از ابتدای امسال واردات خودرو با کاهش مواجه شده است بنابراین انتظار می رود که واردات تایر نیز در سال جاری با کاهش روبرو شود و با تمهیداتی که وزارت صنعت و معدن اندیشیده مسلما حادث خواهد شد.

 وی تاکید کرد : موانع غیر تعرفه ای که وزارت صنعت و معدن موافقت کرد و به اجرا گذاشته باعث کاهش واردات خواهد شد به هر حال توان ما را برای رقابت افزایش خواهد داد اما این طور نخواهد بود که رکود حاکم بر بازار را بتواند خنثی کند قطعا اگر واردات تایر کاهش نیابد فشار رکوی که در بازار است بسیار بیش از اینها به تولیدکنندگان فشار وارد خواهد کرد.   

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"