کد خبر: ۳۱۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۴

جهش اقتصادی با تولید مبتنی بر فناوری

به گزارش گروه صنعت خبر خودرو، وزیرصنعت‌،معدن وتجارت گفت:‌تولید محرکه اصلی کشورهای توسعه یافته جهان است و اگر بخواهیم اقتصاد ما رشدکند چاره‌ای نداریم جز اینکه کشور را باتولید با ارزش و رقابت‌پذیر و مبتنی بر فناوریهای روز اداره کنیم.

‌محمدرضا نعمت زاده درهمایش روز ملی صنعت و معدن که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شده است با اشاره به اینکه به ازای یک واحد تقاضای صنعت یک و شش دهم واحد به تولید اقتصاد جهان افزوده می شود گفت:‌ این مقیاس در ایران به دو ممیز یک دهم واحد می رسد که ناشی از اهمیت صنعت در اقتصاد ایران است.

وی افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی بعد از چند سال رشد منفی شاهد رشد 6.7 درصدی بخش صنعت و9.8 درصدی بخش معدن بودیم و 40 درصد رشد اقتصاد کشور، از آن بخش‌های صنعت و معدن بود.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صنعت بخش پیشران اقتصاد کشور و سایر مجامع اقتصادی جهان است گفت: متاسفانه بین سالهای 1380 تا 91 شاهد کاهش سهم سرمایه گذاری در صنعت از 18.2 به 9.1 درصد از سرمایه ناخالص کشور بودیم و این بدین معنا بود که منابع سرمایه گذاری از صنعت گریخته و به دیگر بخش‌ها منتقل می شد اما خوشبختانه در دوره دولت تدبیر و امید با تلاش فعالان اقتصادی شاهد برگشت منابع و سرمایه‌ها به بخش صنعت و معدن هستیم.

وزیر صنعت ادامه داد: با توجه به این روند مثبت شاهد تکمیل هشت هزار واحد و طرح صنعتی کوچک و متوسط در 22 ماه گذشته بوده ایم .

وی افزود: برای تسریع روند رشد بخش‌های صنعت ، معدن و تجارت باید علاوه بر اقداماتی که  بخش خصوصی انجام داده است باید به سیاست‌های دیگری هم توجه شود.

نعمت زاده سرمایه گذاری صنعتی با رویکرد صرفا صادراتی به ویژه در صنایع رقابت پذیر ،نوسازی و روزآمد کردن صنایع موجود مبتنی بر دانش روز، افزایش بهره وری کل از طریق ارتقای مدیریت ، بازاریابی و پژوهش ، توجه به سرمایه گذاری در صنایع دانش بنیان ،‌ایجاد و توسعه خوشه‌های صادراتی از تشکیل واحدهای کوچک و متوسط ،‌تبدیل واحدهای تولیدی کوچک به واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس ،گسترش فروشگاه‌های زنجیره ای در داخل و خارج کشور، برند سازی و اعتباردهی عملی به تولیدات همراه با خدمات فروش و پس از فروش و تکمیل اطلاعات ذخایر پایه صنعتی و معدنی کشور را از جمله اولویت‌ها و سیاست‌های بخش صنعت و معدن کشور اعلام کرد.

وی همچنین از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد ،‌ اکتشافات معدنی مانند بخش کشاورزی از معافیت های مالیاتی به مدت حداقل 10 سال برخوردار شود.

در همایش روز ملی صنعت ، از سند راهبردی صنعت و معدن کشور شامل سیاست‌های راهبردی توسعه صنعت و معدن کشور رونمایی شد.

در این همایش همچنین از واحدهای منتخب از مجموع 283 واحد صنعتی و معدنی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور تجلیل شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"