کد خبر: ۳۲۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

 فارس: ملت ما با مردم منطقه مغرب عربی دیرآشنا بوده و مناسبات کشورمان با این سرزمین‌های منطقه شمال آفریقا دیرینه و تاریخی است. خدمات فرهنگی و تمدنی مردم ما به اسلام و تمدنش از کسی پوشیده نیست. ایرانیان در صدر تاریخ اسلام و به دنبال فرآیند تمدن سازی اسلام که همواره با نشر تعالیم آموزه‌های انسان‌دوستانه و روح‌بخش در جهان بوده، با دیگر برادران مسلمان وارد شمال آفریقا و اندلس شده و با دستان مبدع خود شهر «قیروان» ( کلمه کاروان به معنی قرارگاه ارتش و مهاجرین) در جنوب کشور تونس پایه‌ریزی کردند.

تاریخ اسلام نقش ارزنده ایرانیان را در تأسیس دولت دستمیان در شمال آفریقا فراموش نمی‌کند. دولت خدمات مهمی در راستای ثبات و امنیت و توسعه آبادی و عمرانی الجزایر و پیرامون آن از خود نشان داده است.

از جمله آثار و خدمات تمدنی ملت ما مورخان مسلمان و خاورشناسان منصف بر آن گواه می‌دهند، نقش ایرانیان در تمدن اسلامی در اندلس است. دانشمندان ما حضور ارزنده و پر اهمیت در پایه‌ریزی این تمدن پا برجا، داشتند.

امروز نیز وزیر خارجه کشورمان در حالی وارد این منطقه می‌شود که حامل پیام‌های برادری و خیرخواهانه از سوی دولت و ملت ما برای دولت و ملت کشورهای این منطقه است.

رشد و توسعه مناسبات تهران با کشورهای مغرب عربی پس از فروپاشی رژیم شاهنشاهی گواه اثرگذاری نویدها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بر دیپلماسی سازنده و مسئولانه و قابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران در این منطقه بوده است. هم اینک تهران در پایتخت‌های کشورهای منطقه سفارتخانه‌های فعال خود را دایر نموده و امید است درهای سفارت کشورمان پس از بازگشت امنیت و امید به سرزمین لیبی،‌ بار دیگر گشوده شود. نقاط تلاقی اشتراک و ابعاد همکاری و همگرایی میان تهران و کشورهای شمال آفریقا به مراتب فراوان‌تر و افزون‌تر از نقاط اختلاف و تقاطع است.

به باور سکانداران سیاست خارجی کشورمان، کشورهای این منطقه استراتژیک و غنی از منابع انرژی و کانی، می‌توانند مشکلات و معضلات درونی خود را بدون دخالت خارجی و بی‌نیازی از مداخله سازمان‌های ملل و ناتو، حل کنند و توسعه و تکامل منظومه «اتحادیه مغرب عربی» می‌تواند برای اعضای این اتحادیه، توسعه اقتصادی و تقویت روابط فیمابینی، به همراه داشته باشد. سفر آقای ظریف به تونس و الجزایر در راستای توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های میان تهران و این کشورهای است.

جمهوری اسلامی ایران و تونس پس از سقوط رژیم مستبد ین علی، گام‌هایی مثبت جهت ارتقای سطح روابط برداشته‌اند.

سیاست بی‌طرفی مثبت که برخاسته از اراده سیاسی و تصمیم‌گیری ملی نخبگان این کشور بوده و نیز حضور این کشور در اردوگاه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، تونس را از بسیاری از مشکلات سیاسی و امنیتی دور ساخته است.

در این راستا، تونس با جلوگیری از پیوستن جوانان این کشور به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری گامی مثبتی برداشته است. تهران و تونس که از قربانیان پدیده تروریسم هستند در این راستا می‌توانند همکاری وسیعی داشته باشند و ارتقای سطح همکاری‌های در ابعاد مختلف به سود توسعه گسترده مناسبات دو جانبه و در راستای ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

روند مناسبات تهران- الجزیره که از بدو استقلال این کشور (1343 هـ)، آغاز شده شاهد استمرار و تغییر مثبتی بوده که می‌تواند الگوی خوبی برای مناسبات ایران با کشورهای عربی باشد. همکاری‌های تهران و الجزیره در سازمان اوپک مثبت و به سود کشورهای عضو بوده، اقتصاد دو کشور هم اینک از سیاست غلط فروش ارزان نفت که توسط ریاض اعمال می‌شود، متضرر و رنج می‌برند دیپلماسی حکیمانه دولت الجزایر در عدم مداخله در کشورهای منطقه و نیز سیاست این کشور در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و مخافت صریح آن با سیاست مداخله جویانه غرب و پیمان ناتو، قابل تحسین و ستایش است.

تمام ناظران سیاسی منصف، مخالفت الجزایر را با دخالت ناتو در بحران لیبی و دخالت بازیگران خارجی در عرصه بحران سوریه،‌ سیاست حکیمانه ارزیابی می‌کنند.

تهران و کشورهای منطقه شمال آفریقا با وجود اشتراکات منافع مشترک فراوان می‌توانند در عرصه‌های مختلف شریک و همکار خوبی باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"