کد خبر: ۳۳۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

نقدی بر کاهش تقاضا و کم تحرکی در بازار خودرو

به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : برای تحریک تقاضا در بازار خودرو باید تسهیلات ارزان قیمت به خریداران ارائه شود تا امکان خرید خودرو برای متقاضیان داخلی فراهم شود.

دکتر جلیلی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی بازار خودرو اظهار داشت : البته تسهیلات اختصاص یافته به خریداران می تواند هم از طرف تولید کننده ارائه شود و هم از طرف موسسات مالی و اعتباری پرداخت شود تا تقاضا در بازار خودرو تحریک شده و به سمت پیشرفت و توسعه صنعت خودرو حرکت نماییم.

وی تصریح کرد : اراده جمعی جامعه که در یکی دو ماه اخیر در خصوص نخریدن خودروهای صفر بوجود آمد نه برای از بین بردن صنعت بلکه برای تحرک بخشی تولیدکنندگان بود تا به نیاز مصرف کننده پاسخ داده شود.

وی گفت : البته فراز و نشیب های زیادی در صنعت خودرو طی سالهای گذشته وجود داشته که یکی از دلایل آن به مجموعه های بیرونی و بخش دیگر آن به عملکرد صنعت خودرو در داخل کشور باز می گردد.

وی اظهار داشت : متاسفانه صنعت خودرو  چه در بحث کیفیت تولید ، قیمت تمام شده ، ارائه خدمات پس از فروش و توجه به نیاز مصرف کننده در ارائه محصول مناسب و مطلوب  عملکرد چندان موثری را نداشته و همواره در این بخش ها نوسان و رکود و صعود حاکم بوده است.

وی در ادامه به نقش بسیار مهم و اثر گذار انجصار در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت : متاسفانه به دلیل عدم دور اندیشی در سالهای اخیر و نبود مدیریت صحیح در صنعت خودرو به جای اینکه  فضای این صنعت به سمت رقابت پذیری و پویایی حرکت کند نه تنها این امر اتفاق نیفتاد بلکه به صنعت خودرو صرفا به چشم یک صنعت معلول نگاه شد، که به طور مدام نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت است و اجازه ندادند این صنعت به اصل خود باز گردد.

وی همچنین با بیان اینکه مجموعه سیاست های دولت در بهره گیری از منابع صنعت خودرو کم نیست ، خاطر نشان کرد : ایستگاهها و فرآیندهای بی مورد که توسط دولت بین تولید کننده و مصرف کننده طراحی شده موجب شده  که خدمات با هزینه های بسیار بالاتری به دست مصرف کننده برسد امروز دستگاههایی مانند سازمانهای حمایت از مصرف کننده ، نهادهای وابسته ای هستند که معمولا سهمی از تولید را به آن اختصاص می دهند ولی اثری در ایجاد ارزش افزوده برای تولید کننده و مصرف کننده ندارند.

نماینده خوزستانه و مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : البته گاهی اوقات انحصار ، برتری یک محصول به حساب می آید ، اما وقتی انحصار ناشی از نارضایتی اساسی در جامعه بوده و طی سالهای اخیر کیفیت محصول را دچار مشکل کرده و اثر منفی آن در بازار کار هم مشاهده شود این بدان معنی است که این روند منفی در ایجاد کاهش تقاضا یا کم تحرکی در تقاضا تاثیر گذاشته و  ظرفیت های فعال را به سمت بیکاری سوق داده است.

جلیلی افزود : زمانی بازار انحصاری است که این انحصار نه ناشی از کیفیت و تمایز در تولید بلکه بواسطه عدم رقابت پذیری است از این رو سوالی که در این شرایط مطرح می شود این است که چرا استراتژی صنعت خودرو را به گونه ای طراحی نکردند که قدرت رقابتی در این صنعت را افزایش دهد.

وی با اشاره به نقش شورای رقابت در رفع انحصار از بازار تصریح کرد :  البته شوراهایی مانند شورای رقابت نیز در فرایند فعالیت نه تنها موجب افزایش هزینه بوده بلکه در ارزش افزوده تولید نیز هیچ اثر مثبتی نداشته و نتوانستند دردی از این صنعت را دوا کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"