کد خبر: ۳۴۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

سیر صعودی واردات ، انباشت و رکود بازار ، تولیدکنندگان تایر را در آستانه نابودی قرار داده است

به گزارش خبر خودرو ، مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به سیر صعودی واردات تایر به کشور گفت : در صورتی که روند واردات تایر به این نحو ادامه یابد ، به تدریج شاهد نابودی صنعت تایر در ایران خواهیم بود.

دکتر ستوده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به  آمار واردات تایر در سال جاری افزود : متاسفانه در 6 ماهه اول امسال نزدیک به  50 هزار تن تایر وارد کشور شده است  از این رو چنانچه بر خلاف تصور موجود به این صنعت توجه نشود شرایط بسیار بد و تاسف باری بر صنعت تایر حاکم خواهد شد.

وی تاکید کرد : انباشت تایر و رکود در بازار تایر متاسفانه وضعیت نگران کننده ای را برای صنعت تایر رقم زده است.

وی با اشاره به ادامه واردات تایرهای ارزان قیمت ، کم کیفیت به کشور تصریح کرد : هم اکنون اغلب واردات صورت گرفته از محصولات کم کیفیت چینی است که متاسفانه برخی از این تایرها نیز در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان نیز بکار گرفته می شود .

وی همچنین به تاثیر حمایت تسهیلاتی دولت از متقاضیان خرید خودرو بر جریان صنعت تایر پرداخت و تاکید کرد : هر گونه تحرک در صنعت خودرو مطمئنا در فروش کارخانجات تایرسازی نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت .

لزوم اصلاح تعرفه واردات تایر / افزایش تعرفه واردات تایرهای چینی

مدیرعامل شرکت یزد تایر در ادامه بر لزوم اصلاح تعرفه واردات تایر تاکید کرد و اظهار داشت :  چرا در شرایطی که تعرفه واردات خودرو بیش از 40 درصد است ، نباید تعرفه واردات تایر افزایش یافته و در حدود تعرفه خودرو تعیین شود؟

ستوده افزود : هم اکنون تعرفه واردات تایر 25 درصد است که با توجه به وضعیت موجود صنعت تایر این میزان کفایت نکرده و باید بیش از این ارقام شود ضمن اینکه باید تعرفه واردات تایرهای چینی رقم سنگین تری تعیین شود.

وی اظهار داشت : متاسفانه هم اکنون تایرهای چینی با قیمتی ارزان و با هدف دمپینگ وارد کشور می شود و همین جریان تولید در صنعت تایر داخل را به آستانه تعطیلی کشانده است.

وی خاطر نشان کرد : قطعا واردات تایرهای چینی کم کیفیت و استفاده آنها آسیب جدی را به مصرف کنندگان داخلی نیز خواهد زد.

وی همچنین به افزایش مطالبات صنعت تایر از خودروسازان پرداخت و اظهار داشت : متاسفانه روز به روز مطالبات تایرسازان از خودروسازان بیشتر می شود و انتظار می رود که بخش زیادی از فروش خودروسازان بابت مطالبات صنعت تایر پرداخت شود.

افزایش مطالبات صنعت تایر از خودروسازان، تولیدکنندگان این صنعت را در آستانه ورشکستگی قرار داد

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر خاطر نشان کرد : هم اکنون مطالبات صنعت تایر از خودروسازان نزدیک به 300 میلیارد تومان رسیده است در صورتی که مطالبات صنعت تایر پرداخت نشود قطعا به زودی این صنعت با ورشکستگی و تعطیلی مواجه خواهد شد.

ستوده با اشاره به مشکلات صنعت تایر افزود : نقدینگی ، پرداخت حقوق ، خرید مواد اولیه متاسفانه ادامه حیات این صنعت را با مشکل مواجه کرده است از این رو پیشنهاد می شود دولت به جای اینکه صنعت خودرو را به لحاظ نقدینگی مورد حمایت قرار دهد بدهی خودروسازان را به صنعت تایر و قطعه سازان پرداخت نماید.

وی تاکید کرد : دولت باید به صنعت تایر که بخش زیادی از سرمایه آن در خودروسازی قفل گردیده کمک مالی نماید .

کاهش 30 درصدی تولید تایر در کشور

وی در ادامه با اشاره به کاهش 30 درصدی تولید در صنعت تایر گفت : باعث تاسف است در شرایطی که 30 درصد کاهش تولید در این صنعت صورت گرفته، این میزان تایر به کشور وارد می شود قطعا ورود تایرهای چینی به کشور در شرایطی که شاهد این میزان افت تولید در این صنعت هستیم ظلم به تولید و اشتغال و عدم بهره برداری از سرمایه گذاری های انجام پذیرفته است.

وی گفت : دولت باید با سیاست های حمایتی ، واردات تایر از برخی از کشورها را محدود تا مانع آسیب و افزایش مشکلات بیشتر صنعت تایر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"