کد خبر: ۳۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

درآمیختن علم ودانش با نوآوری و فناوری برای رسیدن به محصول اقتصادی

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر درآمیختن علم ودانش با نوآوری و فناوری تصریح کرد: برای رسیدن به علم و محصول اقتصادی و تجاری سازی محصولات ، ناگزیر به این اقدام هستیم .

مهندس محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فنآوری و فن‌بازار که با حضور معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شده بود،‌ با اشاره به ضعف های موجود  در کشور در زمینه تجاری سازی گفت: با وجود تمام پژوهش‌ها و نیروی انسانی متخصص که در بخش صنعت و معدن اما هنوز نتوانسته ایم از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم و در این بین مشارکت صنعت و دانشگاه تاثیربسزایی خواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه باید بیش از پیش همکاری و مشارکت خود را تنگ تر کنند افزود: در صورتیکه صنعت مشارکت و همراهی خود را با دانشگاه و دانشگاهیان کم رنگ کند بیشترین ضرر متوجه خودش خواهد بود از این رو ضروری است تا در راستای تعامل و ارتباطات هر چه بیشتر این دو تلاش کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در شرایط فعلی باید علاوه بر اهمیت به صنایع کشور آنها را نیز به سمت علوم دانش بنیان سوق داد .

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که از ابتدای آغاز دولت یازدهم در خصوص همکاری با صاحبنظران و دانشگاهیان صورت گرفته است تصریح کرد: یکی از اقدامات،‌ اجرای طرح  فرصت‌های مطالعاتی که اساتید و کادر علمی دانشگاه‌ها به جای اینکه بخواهند برای استفاده از فرصت مطالعاتی به خارج از کشور بروند، با مراکز تولیدی و صنعتی داخلی همکاری کنند.

به گفته وی دستورالعمل این طرح تدوین شده تا حضور و نقش مراکز تولیدی و صنعتی و ارتباط اساتید دانشگاهی هر چه بیشتر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه برای رفع خلاء نوآوری، خلاقیت و تحقیق و توسعه نیازمند کمک دانشگاهیان هستیم یادآور شد :یکی دیگر از اقداماتی که در این مدت در پی انجام مراحل نهایی آن هستیم اجرای طرح پسادکترای صنعتی که دستورالعمل آن نیز تهیه شده و به صورت آزمایشی نیز آغاز گردیده که امیدواریم تأثیرات لازم را در این خصوص شاهد باشیم.

مهندس نعمت زاده همچنین به راه اندازی شهرک‌های تخصصی فنآوری در کنار پارک‌های علم و فنآوری اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز چندین نمونه فعال در مراکز استان‌ها آغاز به کار کرده‌اند که امیدواریم با همراهی دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد اخیرا نیز توافقی با دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص انجام شده که به صورت مشارکتی به اجرا درخواهد آمد.

مهندس نعمت زاده ، طرح استقرار صنایع دانش بنیان و پیشرفته را نیز از جمله اقداماتی بر شمرد که در مراکز استان‌ها و تهران به تصویب رسیده  که بستری خواهد بود برای فعالیت‌های صنایع دانش‌بنیان و فنآوری بالا که انتظار داریم ، نقش مؤثری در ارتقاء جایگاه این صنایع بدنبال داشته باشد.

وی یادآور شد:  در سال گذشته بخشنامه‌ای صادر گردید تا تمامی واحدهایی که در پارک علم و فنآوری هستند  بتوانند از پروانه بهره‌برداری بهره‌مند شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا در جهت رفع مشکلات، حمایت و رفع نیاز صنایع دانش بنیان گام برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه درخصوص مطالعات اقتصادی دانش‌بنیان همفکری مناسبی آغاز شده است اظهار کرد: این همراهی‌ها و مشارکت‌ها باید همچنان ادامه پیدا کند چرا که جایگاه ما در تعریف جهانی از نظر اقتصاد دانش بنیان در بین کل کشورهای دنیا رتبه 90 و در منطقه رتبه 14 است که این رقم مطلوب نیست.

وی به مشکلات در فضای کسب و کار و وجود بروکراسی‌های اداری نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا دولت تلاش می‌کند تا هر چه بیشتر به دنبال رفع چالش‌ها باشد.

به گفته وی یکی از اقداماتی که به همت دولت به تصویب رسیده و تقدیم مجلس شده است، موضوع  ثبت اختراعات و علائم تجاری ، دانش و فنآوری هاست.

وی ادامه داد،: پیش از این، این مسئولیت برعهده قوه قضائیه بود که در حال حاضر به قوه مجریه داده شده  و مسئولیت دبیرخانه آن را نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده گرفته است که امید داریم هر چه زودتر به اجرا برسد.

وی همچنین از دیگر مواردی که در حال پیگیری آن هستیم و نیازمند کمک مسئولان ذیربط می‌باشیم، موضوع ارزش گذاری سرمایه های نامشهود است چرا که بستر فعلی برای کیفیت دانش فنی و اختراعات ارزش قائل نیست.

گفتنی است: وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فنآوری و فن‌بازار بازدید کرد و از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ما در کشور قرار گرفت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"