کد خبر: ۳۷۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

گام اول دولت در به روزرسانی استاندارد خودروها

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : باید سیستم مدیریتی و فنی شرکت‌های خودروسازی به سمتی سوق یابد که حاصل آن ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بواسطه پژوهش و نوآوری باشد.

سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به اقدام اخیر دولت در تغییر نحوه تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها افزود : هر چند این اقدام با هدف سخت گیرانه تر نمودن موضوع کیفیت خودروها و افزایش ارتقاء در این بخش صورت گرفته است اما به نظر نمی رسد که با تغییر اعلام سطح کیفی خودروها و به نوعی ستاره دار کردن خودرو شاهد ارتقاء کیفی خودروها باشیم هر چند که این مساله موجب شناخت و درک بهتر جامعه نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی در کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد : روند ارزیابی کیفی خودروها که تا پیش از این صورت می گرفت قابل درک برای عموم جامعه نبود اما به نظر می رسد با ستاره دار شدن خودروها تا حدودی این اتفاق در انتخاب خودروها به مشتریان کمک خواهد کرد اما نمی تواند در الزام شرکتها در ارتقاء کیفی خودروها تاثیر چندانی داشته باشد.

وی ارتقاء سطح کیفی خودروها را مستلزم تعیین برخی قوانین و باید و نباید دانست و گفت : برای ارتقاء کیفی خودروها باید نگاهها به این مساله تغییر کند و کلیه دستگاهها من جمله وزارت صنعت ، معدن و تجارت و یا سایر دستگاههای مربوطه حرکت هایی همسو در این زمینه داشته و  برخی باید و نباید ها در این راستا تعیین شود.

وی اظهار داشت : در چنین شرایطی هنگامی که خودرویی نمره منفی بالایی کسب می کند طبیعتا در جایی این مساله باید برای خودروساز لحاظ شود تا تاثیر گذار باشد بنابراین چنانچه به این نحوبه مساله کیفیت نگاه شود به نظرم می رسد شرکتها برای اینکه از گردونه رقابت و تولید خارج نشوند کیفیت ها را افزایش داده و در کوتاه مدت شاهد ارتقاء کیفی خودروها خواهیم بود.

نماینده بیجار در خانه ملت با اشاره به تاثیر تسهیلات و نرخ سود تعیین شده به عنوان گزینه ای مهم برای حمایت از شرکتها در دستیابی به ارتقاء کیفی خودروها  گفت : ابزارهای زیادی برای حرکت در مسیر کیفی سازی خودروها وجود دارد به شرطی که این ابزارها مورد لابی های سیاسی قرار نگیرد تا موجب کندی در اجرای قوانین شود.

بیاتیان با اشاره به برخی از راهکارهای ارتقای کیفی خودروها اظهار داشت : در حال حاضر استانداردهای داده شده به خودروها درست نیست این در حالی است که در دنیا طبق قوانین مشخصی به خودروها استاندارد می‌دهند و در برخورد با متخالفان کوتاهی نمی شود حال اینکه موضوع استاندارد در کشور ما به روز نیست از این رو لازم است دولت در گام اول سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای به روز رسانی استانداردها داشته باشد.

وی با توجه به اجرای برجام و استقبال شرکتهای خارجی برای همکاری با خودروسازان داخلی گفت : در شرایطی که رغبت و اشتیاق شرکت های خارجی برای مشارکت با خودروسازان داخلی روز به روز در حال افزایش است و از سویی ذائقه مصرف کننده ایرانی نیز نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده لازم است تا در در جریان این همکاری با توجه به سلیقه مشتریان داخلی خودروهایی با تنوع و کیفیت بالا تولید شود.

وی افزود : امروز آنچه که  در خیابان ها  مشاهده می شود تمایل مشتریان داخلی به خودروهای بی کیفت چینی است که بخشی از علت آن مربوط به استفاده شرکتها از برخی آپشن ها  و امکانات به روز در خودروهاست که بالطبع که موجب توجه و اقبال مشتریان داخلی به این خودرو شده است.

وی تصریح کرد : در صورتی که خودروسازان خارجی مشارکت و همکاری هایی را با شرکت های داخلی داشته باشند این  وضعیت تغییر خواهد کرد و معتقدم در دوران پسا برجام  یکی از حوزه هایی که می توان خبرهای خوبی را در این زمینه داشته باشد حوزه خودروسازی و محصولاتی است که در آینده نزدیک تولید و عرضه خواهند شد.

وی همچنین به الزامات وزارت صنعت و معدن در تولید خودروهای جدید پرداخت و اظهار داشت : آنچه که مورد تاکید و توجه وزارت صنعت و معدن و مجلس است اینکه ایران در حوزه خودروسازی در شرایطی قرار دارد که می تواند خودروها را با حداقل تعیین شده داخلی سازی کند چرا که  زیر ساخت ها فراهم است و قطعا با حرکت در مسیرتبیین شده می تواند خودروهای با کیفیتی را تولید و سهم قابل توجهی از بازار منطقه ای را به دست آورد.

 وی گفت : البته در این شرایط باید میزان واردات و تولیدات توسط وزارت صنعت و معدن کنترل شود و چنانچه قرار است خودروهای خارجی وارد شوند باید درصد واردات کاملا مشخص شود چرا که با لغو تحریم ها همواره دغدغه هایی نسبت به افزایش واردات وجود داشته ازاین رو نباید درها باز شود تا به وفور خودروها وارد شده و به تولید داخل آسیب وارد کنند .

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"