کد خبر: ۴۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷

بهترين راهكار براي حل مشكل افزايش قيمت خودرو ، عرضه متناسب با تقاضا مي باشد

خبر افزايش قيمت در رسانه هاي جمعي از صدا و سيما گرفته تا مطبوعات تبديل به موضوع اصلي تيترها و مقاله ها شده است و نهادهاي اقتصادي ، اجتماعي و سياسي كشور نيز به آن در ابعاد مختلف پرداخته اند.

با توجه به جاذبه فراوان خودرو در جامعه ما و توجه ويژه شهروندان در اين حوزه ، خبر افزايش قيمت خودرو به ويژه در ماههاي پاياني سال گذشته و سال جديد موضوع مهمي در تيتر خبرها تلقي مي شود.

البته اگر به افزايش قيمت كالاهاي مختلف مورد استفاده در جامعه توجه كنيم و مقايسه آماري بين شاخص ها انجام دهيم كماكان خودرو ، به جز ماههاي اخير ، افزايش قيمت قابل توجهي نداشته است كه اين امر عمدتا با تلاش گسترده خودروسازان به ويژه قطعه سازان كشور امكان پذير شده است.

استفاده از تكنولوژي هاي جديد در فرآيندهاي توليد ، بهره گيري از روشهاي علمي و اصلاح فرآيندهاي توليد و مديريت كارآمد در قطعه سازي كشور ، شايد اصلي ترين عامل ثبات قيمت ها در سالهاي گذشته بوده است.

اما در سال گذشته صنعت خودروسازي كشور دچار مشكلات فراواني شد كه اين روند در اولين ماه سال جديد به اوج خود رسيده است و اگر اين روند ادامه داشته باشد ، صنعت خودرو به ويژه صنعت قطعه سازي جوان كشور ، علي رغم پيشرفت هاي فراوان در عرصه هاي مختلف با خطرات جبران ناپذيري مواجه خواهد شد.

منشا اصلي اين مشكلات مربوط به افزايش قيمت در كليه عوامل تاثيرگذار بر قيمت تمام شده است. يعني در شرايطي كه مواد اوليه در سال گذشته تا حدود 50 درصد افزايش يافت و حقوق و دستمزد ، هزينه انرژي ، و سربارهاي توليد افزايش قابل توجهي داشت ، قيمت خودرو ثابت ماند.

ماههاي پاياني سال با افزايش قيمت خودرو در بازار مواجه شديم و اين در حالي است كه هنوز قيمت خودرو و قطعات آن توسط توليدكنندگان با همان قيمتهاي پنج سال گذشته به بازار عرضه مي شود و فاصله قيمت عرضه شده توسط خودروسازها با قيمت بازار همان خودروها شديدا افزايش يافته است.

دو عامل مهم در اين زمينه قابل بررسي است. عامل اول موضوع عرضه و تقاضا است ، يعني چون عرضه محدود است،لذا با توجه به تقاضاي بازار قيمتها افزايش مي يابد. عامل دوم اطمينان واسطه ها و يا فروشندگان از افزايش قيمت ها در خصوص همه كالاها است ، يعني وقتي دارنده يك خودرو مي بيند كه كليه عوامل تاثيرگذار بر قيمت دچار تحول افزايش شده پس به طور اتوماتيك قيمت فروش خودرو را در بازار توسط واسطه ها افزايش مي دهد.

در چنين شرايطي بهترين راهكار براي حل اين مشكل عرضه متناسب با تقاضا مي باشد.

با توجه به اين نكته كه قيمتهاي واقعي در بازار شكل مي گيرد اين فرصت به خودروسازو قطعه ساز داده مي شود كه ضمن توليد متناسب با نياز بازار ، افزايش قيمت معقولي را بايد با كار كارشناسي محاسبه شود به قيمت فروش خود اضافه كنند تا هم جلوي افزايش بي رويه قيمت ها در بازار گرفته شود و هم در نهايت صنعت خودروسازي و قطعه سازي كشور به دليل توليد با ضرر ، صدمه نبيند. به مفهوم ديگر بايد بخشي از ما به التفاوت قيمت كارخانه و بازار در مسير منطقي در جهت توسعه صنعت استفاده شود و يك افزايش قيمت معقول را در صنعت خودروسازي و قطعه سازي مديريت كنيم تا در نهايت مصرف كننده نيز از افزايش قيمت هاي غير واقعي توسط واسطه ها صدمه نبيند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"