کد خبر: ۴۶۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

معنی پنهان در رشد تولید خودرو

به گزارش خبر خودرو، خودروسازان در حالی توانسته‌اند در 10 ماه سال جاری رشد 38 درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کنند که به نظر می‌رسد روش‌های متنوع فروش مهمترین عامل اثرگذار بر افزایش تولید خودروسازان بوده است.

بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولیدکنندگان داخلی خودرو در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۷۹ هزار و ۴۶۲ دستگاه انواع خودرو تولید کردند که این موضوع در مقایسه با سال گذشته افزایش 38 درصدی را نشان می‌دهد. مقایسه آمار 10ماهه تولید سال جاری با کل تولید سال نیز  نشان دهنده این است که طی این مدت تولید 1.1 برابر شده است.

اولین عامل اثرگذار در تیراژ تولید، افزایش تقاضا در بازار است. موضوعی که به نظر می‌رسد طی سال جاری توانسته بار دیگر رونق را به فروش خودروسازان بازگرداند.

افزایش تولید و فروش خودروسازان رابطه‌ای مستقیم با هم دارد؛ به طوری که رشد تیراژ تولید نشان از افزایش فروش خودروسازان در بازار و همسو با آن وجود تقاضای بالا در بازار است. در حالی تولید و فروش خودروسازان در سال 1395 با رشد همراه است که طی سال گذشته به دنبال تحریم مشتریان، تولید خودرو  افت 13.7 درصدی نسبت به سال 93 را به خود دید. موضوعی که موجب شد بازار خودرو نیز در رکود عمیقی فرو برود و دولت با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به نوعی تقاضا برای خرید این خودروها را ایجاد کند. با وجود این رکود سال گذشته صنعت خودرو و اثرات آن تا اواسط سال جاری همچنان در بازار خودرو کشور نمایان بود.

بسیاری از کارشناسان مهمترین دلایل افت تیراژ تولید و فروش خودرو در سال گذشته را عدم رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی، قیمت بالای محصولات خودروسازان، انتظار برای عملیاتی شدن برجام می‌دانستند اما در این بین بسیاری عامل کلیدی موثر بر افت تیراژ تولید و رکود در بازار را کاهش قدرت خرید مشتریان عنوان می‌کردند. در این شرایط یک پرسش اساسی یه وجود آمده است اینکه از آنجا که شرایط اقتصادی کشور در سال جاری تفاوت عمده‌ای با سال گذشته نداشته است چگونه تقاضا برای خرید خودرو موجب رونق تولید شده است؟

پاسخ به این پرسش از آن رو اهمیت دارد که رونق فروش تنها در خودروسازان صورت گرفت حال آنکه بازار خودرو بهره‌ای از این افزایش تقاضا نبرد. برهمین اساس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مهمترین عامل در افزایش تیراژ تولید و تقاضا در خودروهای داخلی روش‌های فروش اعتباری است که خودروسازان از آن بهره بردند.

این موضوع از آن رو اهمیت دارد که طی سال جاری انتظار مردم برای خرید خودروی ارزان در دوران پساتحریم فروکش کرد؛ چرا که قیمت خودروهای منتخب در قراردادهای خودروسازان با شرکای خارجی‌شان بالاتر از 60 میلیون تومان است بنابراین مشتریان خودرو به این نتیجه رسیدند که در بازار انحصاری تولید خودرو ایران راهی جز خرید محصولات کنونی را ندارند. در عین حال، قدرت خرید مشتریان خودرو تغییر چندانی با گذشته نداشته است. برهمین‌اساس آنها مجبور به خرید خودرو براساس شرایط بازار شدند. در این بین خودروسازان بادر نظرگرفتن فروش‌های اعتباری متنوع شرایط را برای خرید محصولات خود جذاب کردند و براین‌اساس توانستند به مرور تولید و فروش خود را افزایش دهند.

از آنجا که خودروهای تولیدی در ایران انطباقی با قدرت خرید مشتریان خودرو ندارند و قیمت به نسبت بالایی دارند بنابراین یکی از ابزارهای مناسب برای رونق فروش، در نظر گرفتن فروش اعتباری است. بر همین اساس نیز کارشناسان رمز رونق تولید در سال جاری را بهره‌گیری از ابزار فروش اعتباری می‌دانند و معتقدند که در کشورهای دیگر مشتریان، خودرو را از درآمدهای آتی خود خریداری می‌کنند بنابراین عمده فروش خودروسازان به صورت اعتباری است که مشتری توان خرید خودرو را دارا باشد.

براین اساس به نظر می‌رسد که خودروسازان نیز به منظور از بین بردن رکود و افزایش فروش محصولات خود از همین شیوه بهره بردند؛ چرا که بهره بردن از شیوه اعتباری موجب تقویت فروش خودرو می‌شود. به خصوص آنکه بسیاری از مشتریان ایرانی توان خرید نقدی خودرو را دارا نیستند و خواهان خرید خودرو به صورت اعتباری با مبلغ پیش پرداخت کم هستند.

از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند فروش 130 هزار دستگاه خودرو به صورت اعتباری در پاییز سال گذشته موجب شد که خودروسازان تجربیات خوبی در خصوص فروش اعتباری کسب کنند. همین تجربه موجب شد که خودروسازان راز پنهان فروش در بازار خودرو ایران را کشف کنند و براساس آن در سال جاری بتوانند ضمن افزایش فروش، تیراژ خود را افزایش دهند. موضوعی که به نظر می‌رسد نیاز مشتریان خودرو برای مراجعه به بانک و دریافت وام خودرو را نیز از بین برده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"