کد خبر: ۵۰۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
خبرگزاری مهر: مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار با تشریح برنامه‌های عملیاتی اشتغال‌زایی برای سال ۹۷ گفت: با مجموعه این اقدامات یک گام اساسی در سال ۹۷ در زمینه اشتغالزایی برداشته می‌شود.
 
علاء الدین ازوجی، درباره سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت کار در حوزه اشتغال و مقابله با بحران بیکاری به عنوان یکی از مطالبات اقتصادی جوانان و خانواده‌ها گفت: در سال جاری برنامه اشتغال فراگیر به عنوان سند بالادستی سیاستگذاری بخش اشتغال با تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه بر اساس منابع پیش بینی شده ذیل «برنامه اشتغال فراگیر»، چندین برنامه کلیدی برای اشتغالزایی در سال آینده تعریف شده است گفت: برنامه توانمندسازی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، افزایش مهارت نیروی کار، سیاست‌های فعال توسعه کسب و کار از طریق اجرای طرح‌های کلیدی ذیل برنامه اشتغال فراگیر از جمله طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج)، مشوق‌های کارفرمایی، طرح کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و توسعه «رَسته‌های منتخب دارای ظرفیت اشتغال» در هر استان دنبال می‌شود.

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار با بیان اینکه بخشی از اشتغال کشور باید از طریق سیاست‌های فعال توسعه کسب و کار و طرح کاج باید ایجاد شود گفت: در همین راستا بخشی از برنامه‌های اشتغالزایی مربوط به توسعه کسب و کار و مداخلات توسعه‌ای وزارت کار برای رونق و توسعه بازار کار است.

ظرفیت‌های اشتغال ۳۱ استان کشور شناسایی شدند

ازوجی با بیان اینکه در سال جاری رَسته‌های منتخب و دارای ظرفیت اشتغال هر استان مورد بررسی قرار گرفت گفت: به تفکیک هر استان و به طور دقیق ظرفیت‌های دارای مزیت و اشتغالزا در هر استان شناسایی شدند که بررسی‌های ما نشان می‌دهد رَسته‌های ذیل صنعت گردشگری، آی - تی (فناری اطلاعات)، فرهنگ و هنر، ورزش و سلامت عمدتا در بین تمام استان‌ها مشترک هستند و تقریبا در همه استان‌های کشور ظرفیت اشتغال دارند.

مشاور وزیر کار به بخشی از منابع پیش بینی شده برای اشتغالزایی اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانکی که طبق تکلیف برنامه اشتغال فراگیر طی ماه‌های گذشته از طرف بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ  شد، می‌توان به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی کمک کرد.

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: همچنین معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اختصاص پیدا کرده است که بخشی از آن اخیرا از سوی سازمان برنامه و بودجه به موسسات و بانک‌های عامل تخصیص یافت.

وی گفت: در همین زمینه پس از ابلاغ دستورالعمل اشتغال روستایی از طرف وزیر کار به استانداران سراسر کشور، دستگاه‌های بخشی موظف شدند طی ۲ هفته پس از ابلاغ این دستورالعمل، منطبق با فعالیت‌های اقتصادی اولویت‌دار در برنامه اشتغال فراگیر نسبت به تهیه برنامه اجرایی در کارگروه ملی راهبری توسعه اشتغال پایدار اقدام و پس از تصویب در این کارگروه به واحدهای استانی تابعه جهت اجرای ابلاغ کنند.

ازوجی تاکید کرد: برنامه ارائه شده باید شامل پیش بینی بازار مناسب، محصولات و نیاز سنجی برای آموزش و نهادسازی برای ایجاد و توسعه کسب و کار نظارت عملیاتی باشد.

اشتغال‌زایی از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

وی ادامه داد: در حوزه اجرای طرح‌های کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، مشوق‌های کارفرمایی و یارانه دستمزد سیاست‌های وزارت کار مشخص شده است؛ همچنین توسعه استارت آپ‌ها، مشاغل خرد، مشاغل اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی به عنوان برنامه‌های اشتغالزایی مد نظر است.

ازوجی گفت:با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است بخشی از اشتغال کشور با نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

کاهش جمعیت بیکار تا پایان سال

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد ایران در جهت رشد همراه با اشتغال حرکت کند قطعا منتج به ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد شد، درباره اقدامات انجام شده در سال ۹۶ و هدفگذاری وضعیت اشتغال تا پایان سال نیز گفت: یکی از اقدامات این بود که برای دستگاه‌ها، مشکلات پیش روی سیاست‌های اشتغالزایی تبیین شود تا در وهله نخست چالش‌های پیش رو را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه یگ نگاه غلط مبنی بر «اشتغالزایی صرفا از طریق منابع مالی» وجود دارد گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشخص شد تنها بخشی از مشکلات اشتغال کشور مرتبط با سرمایه در گردش و منابع مالی است اما بخش عمده‌ای از چالش‌ها مربوط به فرایندها و سایر موارد است.

ازوجی تاکید کرد: برآوردها و یافته‌های ما نشان می‌دهد در برخی از کسب و کارها، آموزش باید از مراکز استان‌ها به شهرستان‌ها منتقل شود که ضرورت دارد این مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰۰ هزار متقاضی جدید شغل هستند که ۸۰ درصد این جمعیت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند افزود: انتظار ما این است اجرای بخشی از سیاست‌های اشتغالی در سال ۹۶ منجر به کاهش جمعیت بیکاران تا پایان سال شود.

مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار با تاکید بر اینکه برای سال آینده ایجاد ۹۸۰ هزار شغل جدید پیش بینی شده است گفت: انتظار ما این است با مجموعه این اقدامات یک گام اساسی در سال ۹۷ برای اشتغالزایی برداشته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"