کد خبر: ۵۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۸۷

توصیه به سردار رویانیان

سردار گرانمايه رویانیان

با تبریک پذیرش مسئولیت جدیدتان در ستاد مدیریت حمل ونقل ومصرف سوخت ، وبا آرزوی توفیق اثر گذار در پست جدید، وظیفه خود می دانم ، توصیه ناشنیده چند سال گذشته خود را به سمع حضرت تعالی نیز برسانم ، شاید شنیده شده وبه کار گرفته شود .

1ـ سالها پیش ظرفیت گاز رسانی از جنوب کشور به تهران و مرکز استانها براساس گاز رسانی به حداکثر 2/1 میلیون خودروي دو گانه سوز طراحی و اجراء شده بوده است. بنابراین اگر تعداد خودروی دوگانه سوز از این میزان تجاوز کند گازرسانی دچار مشکل می شود. علاوه بر ظرفیت لوله های انتقال دهنده گاز ، ظرفیت پمپ های فشار در طول هزاران کیلومتر را نیز باید تغییر دهند یا به عبارتی پمپها را باید تعویض کنند.

2 ـ کمبود کپسول گاز و كيت گاز سوز و افزایش قیمت جهانی آن تا حد 3 تا 5 برابر نیز مزيد بر علت است.

3ـ در حالیکه در اروپا بیش از 50 درصد خودروهای سواری از سوخت ديزل استفاده می کنند. در ایران با ممنوعیت شماره گذاری خودروهای سواری دیزلی روبرو بودیم که خوشبختانه این مشکل اخیرا حل شده است.

4ـ با توجه به مدت زمان انتظار و سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز فعلي که بطور متوسط به 2 ساعت بالغ می شود ،افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز سالانه 700 هزار دستگاه به معنی ساختن سالانه 700 ايستگاه سوخت رسانی می باشد که امری ناشدني است ضمن اینکه تبدیل كردن کارگاهي دوگانه سوز كردن خودروهای سواری در حال کار بزرگترین اشتباه و خطای استراتژیک ستاد تبصره 13 بوده و هست.

5ـ قانون پاره تر می گوید حل 20 درصد از مشکلات با اولویت اول ، حلال 80 درصد از کل مشکلات است.

تجربه جهانی نیز بر همین منوال حکایت دارد. اولویت اول دو گانه سوز کردن خودروها با خودروهای پر پیمایش است.

6 ـ خودروهای سواری عادی به طور متوسط 30 کیلومتر در روز پیمایش دارند. اما خودروهای پر پيمايش 200 تا 300 کیلومتر پیمایش دارند.

7ـ اگر هدف کاهش مصرف بنزین باشد ، دوگانه سوز کردن یک خودروی پر پیمایش معادل 7 تا 10 خودروی معمولی صرفه جویی در مصرف سوخت دارد ، ضمن اینکه تعداد خودروهای منتظر در صف سوخت گیری هم به همین نسبت کاهش می یابد .

8ـ خودروهای پر پیمایش عبارتند از تاکسی ها، مسافرکش های درون / برون شهری ، وانت ها ، خودروهای بنزین سوز خدمات شهری ، خودروهای دولتی ، نیروهای نظامی و انتظامی و خودروهای فرسوده و امثالهم .

9ـ متاسفانه ستاد تبصره 13 علیرغم تذکرات مکرر در چند سال گذشته به این توصیه عمل نکرده و صرفا افزايش تعداد خودروی دوگانه سوز را مد نظر قرار داده است به عبارت دیگر ارقام کمی مهمتر از نفس و کیفیت کار بوده است .یعنی حاکمیت کمیت گرایی!

10ـ امید است در دوران مدیریت شما ، همچون گذشته شاهد اقدامات اساسی و زیربنایی و نه ظاهری و صوری ، در مدیریت حمل ونقل باشیم.

داود ميرخاني رشتي

دبیر پیشین انجمن خودروسازان ایران

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"