کد خبر: ۷۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۸۷

فرصت زیادی نداریم

دولتهای کشورهای صاحب صنعت خودرو در جهان ، به خوبی دریافته اند علی رغم شعارهای جهانی شدن و تعهداتی که به خاطر حضور در پیمانهای منطقه ای و جهانی مانند WTO دارند ، آنجا که بحث منافع ملی به میان می آید ، باید همه شعارها به کناری برود و فقط می بایست در اندیشه حفظ منافع ملی بود و درآن راستا عمل کرد .

در بحرانی که از حدود شش ماه پیش جرقه های قابل حس آن به اقصا نقاط جهان رسید و آثار مخرب آن در حوزه بانک ها و صنعت خودرو بیش از سایر بخش های صنعتی مشاهده شد ، مسئولین کشورهای صاحب صنعت خودرو را در کنار کمک های ویژه به بانک ها در دومین حرکت فراگیر متوجه صنعت خودرو در دوبخش خودرو ساز و قطعه ساز کرد . به گونه ای که دولت های کشورهایی چون آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، روسیه ، ژاپن ، کره ، چین و ..... باسرعت تمام با تزریق منابع مالی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم جلوی آسیب های بیشتر به صنعت خودرو را گرفتند و به خاطر اهمیت این صنعت در چرخه اقتصادی کشورشان حتی تلاش فراوانی کردند تا با توسعه سیستم اعطای تسهیلات از طریق سیستم بانک ولیزینگ ، بازار مصرف را از رکودی که گریبنانگیرشان بود نجات دهند . این حرکت هوشمندانه به شکلی انجام شد که مدتی است در خبرها دیگر اخراج کارگران و کارکنان شرکت های خودرو سازی چون دوماه گذشته به گوش نمی رسد و شرایط به سوی ثبات قابل قبول پیش می رود . مدیران تصمیم ساز حوزه صنعت و اقتصاد این کشورها به خوبی می دانند اگر فشارهای وارد به این صنعت مهم را مهار نکنند ، جبران خسارت های وارده حتی در دراز مدت هم میسر نخواهد بود . این پشتیبانی های کلان در صنعت خودروی کشورهای صاحب صنعت در شرایطی اتفاق می افتد که بازار داخلی آنها اشباع شده و می بایست با هزینه های بسیار زیاد، بازارهای جهانی را هدف گیری کنند . حال آنکه در ایران پتانسیل قدرتمند بازار داخلی ، کار را برای مسئولین تصمیم ساز بسیار راحت کرده است ، یعنی با اندک پشیبانی از صنعت خودرو ایران می تواند از بحران موجود نه تنها سلامت جان به در برد بلکه از فرصت پیش آمده که رقبا در فشار مضاعفی برای فروش محصولات قرار دارند در توسعه کمی و کیفی محصولات با تکیه بر بازار داخلی عمل کنند . فرصتهای زیادی در گذشته به خاطرتأخیر در اتخاذ تصمیمات صحیح از دستمان رفته که برای ایجاد همان فرصت یا زمان را ازدست داده ایم و یا شرایط محیطی تغییر کرده است .

حفظ صنعت خودرو در دو بخش خودرو سازی و قطعه سازی به عنوان قدرتمند ترین پشتوانه دولت در بخش های اشتغال زایی ، تکنولوژی و مهارت های نوین مدیریتی ، تکلیفی است ملی که می بایست در دستور کار دولت و مجلس محترم قرار گیرد تا خدای نکرده بار دیگر افسوس فرصت های از دست رفته را نخوریم و بازار کشور عزیزمان محل تاخت و تاز محصولات خارجی نشود و دوباره در چرخه ای معیوب بمانیم و بچرخیم و شاهد از دست رفتن منافع ملی نباشیم .

ساسان قربانی

کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"