کد خبر: ۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۸۵
گزارشی در مورد مگان
گروه گزارش :ورود مگان به بازار اتفاقی بود که شاید تا چندین سال دیگر قابل تکرار نباشد چراکه از قرار معلوم نه خودروسازان به دنبال محصولی با کیفیت و قیمتی نسبتا مناسب می گردند و نه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور چنین اجازه ای را به آنهال می دهد که از "چری" براي واردات پا را فراتر گذارند .

سمند مهر ويزای واردات مگان

گروه گزارش :ورود مگان به بازار اتفاقی بود که شاید تا چندین سال دیگر قابل تکرار نباشد چراکه از قرار معلوم نه خودروسازان به دنبال محصولی با کیفیت و قیمتی نسبتا مناسب می گردند و نه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور چنین اجازه ای را به آنهال می دهد که از "چری" براي واردات پا را فراتر گذارند .

مگانی که در ابتدای تابستان پارس خودرو نوید ورود آن را داده بود در آخرین روزهای همین فصل از چرخه بازار حذف شد تا آمدن و رفتن او سه ماه بیشتر به دراز نکشیده باشد .

برخی اعتقاد دارند که مشکلات سیاسی میان ایران و ترکیه دلیل اصلی توقف واردات مگان بود هرچند که مقامات صنعتی کشور این گمانه را با قوت تمام رد می کنند و شبکه خدمات پس از فروش ناکارآمد را دلیل تصمیم گیری خود می دانند .

این در حالی است که محافل آگاه نقل می کنند اتفاقات دیگری که در پس پرده رخ داده علت توقف واردات مگان به شمار می آید .

پارس خودرو اعلام کرده بود،بر اساس قرارداد دو شركت رنو و پارس خودرو چهار مدل از خودرو مگان با دو نوع موتور مختلف (1600 سي‌سي، 16 سوپاپ و 2000 سي‌سي 16 سوپاپ) و قابليت انتخاب دو نوع تجهيزات جانبي، در بازار ايران عرضه خواهد شد و این اتفاق نیز در موعد مقرر رخ داد تا این کمپانی خودروسازی وابسته به سایپا که از قرار معلوم تا پیش از مونتاژ مگان حال و روز خوشی هم نداشته ،قدری به وضعیت نا بهنجار خود سروسامان دهد .اتفاقا نمایشنامه ای که خودروسازان برای خود نگاشته بودند تا میانه های کار نیز خوب پیش می رفت ولی ناگهان پایان تلخی براي آن رقم خورد تا تمام معادلات از پیش تعیین شده برهم بریزد .

قرار بود که در حدود 3 هزار دستگاه مگان درخیابان های ایران به گردش بپردازند تا اینکه در دومین روز از مهر ماه مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل وزارت صنایع و معادن خبر داد که به علت مشکلات ناشی از گارانتی و خدمات پس از فروش، واردات مگان به کشور متوقف شد.

قادر سلیمانی برای این اتفاق دلایلی هم آورد : براساس بررسی‌ها‌ی وزارات صنایع و معادن مشکلاتی در بخش گارانتی و خدمات پس از فروش مگان وجود دارد که لازم است این اشکالات قبل از ورود به بازار برطرف شود.

وی افزود: از آنجا که موظفیم طبق قانون عمل کنیم به مکان‌ها‌ی ذی‌ربط از جمله گمرک و نیروی انتظامی دستورالعمل ممنوعیت ورود این خودرو تا اطلاع ثانوی (حل مشکل) داده شده و فروش این خودرو نیز ممنوع می‏باشد.

مدیرکل دفتر روابط بین الملل وزارت صنایع و معادن تصریح کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز موظف شده تا مشکلات موجود را بررسی و برطرف نماید.

بر اساس اعلام وزارت صنایع و معادن، گمرک از ترخیص خودروی مگان و نیروی انتظامی نیز از شماره ‌گذاری این خودرو جلوگیری کند. سلیمانی با اشاره به ثبت نام‌ها‌یی که برای خرید خودروی مگان در جریان است، خاطرنشان کرد: فعلا واردات این خودرو به کشورممنوع شده است.

انتشار این خبر واکنش های بسیاری را در محافل صنعتی برانگیخت به طوری که قیمت مدل های فروخته شده این اتومبیل تا حدود 30میلیون تومان هم افزایش یافت و حتی بازار سیاه دادوستدهای مگان در میان نمایشگاههای اتومبیل به راه افتاد .

مگان در اندک زمان حضورش آنقدرها محبوبیت کسب کرده بود که دیگر هیچکس به سراغ رقیبان هم قیمت آن در بازار نمی رفت .حتی زانتیا که در دسته اتومبیل های پرمخاطب بازار قرار دارد نیز در زمان ورود همتای فرانسوی خود به حاشیه کشیده شده بود .

براساس قرار داد رنو و سایپا چهار مدل از خودرو مگان با دو نوع موتور مختلف (۱۶۰۰ سى سى ۱۶ سوپاپ و ۲۰۰۰ سى سى ۱۶ سوپاپ) و قابليت انتخاب دو نوع تجهيزات جانبى، در بازار ايران عرضه شد..

ظرفيت كارخانه پارس خودرو براى توليد اين مدل در تهران تا سال ۲۰۰۸ بر مبناى توليد ۱۵ هزار خودرو برنامه ريزى شده است. خودروهاى توليد شده با توجه به استانداردهاى رنو توليد و توسط نمايندگان مجاز شبكه فروش پارس خودرو عرضه خواهند شد.

شركت رنو پارس در توزيع و فروش، كيفيت خدمات پس از فروش و جذب رضايت خريداران نهايت همكارى را با اين پروژه خواهند كرد. ۵۱ درصد شركت رنو پارس كه در تهران تاسيس شده است، متعلق به رنو و ۴۹ درصدبه طرف ایزانی قرار داد تعلق دارد .

ادامه تولید رنو می توانست برای زانتیا بسیار گران تمام شود و لی این خودروی فرانسوی خوش اقبال بود که رقیبش را نیز کارخانه اي تولید می کرد که او نیز در همپیمانش تولید می شد .در واقع مگان و زانتیا هیچگاه شرایط رقابت پیدا نمی کردند چراکه هردو از یک مادر متولد شده بودند ولی به هرصورت خطر مگان هنوز هم خودروهای مانند ماکسیما و رونیز را تهدید می کرد.

هرچند که این دو نمونه به لطف ورود محصولات آلمانی و ژاپنی به طور کلی از گردونه بازار خارج شده بودند .

حتی خودروسازان برای رعایت حال خود اعلام کردند که :" با وجود اين كه قرار بود مگان با قيمت 18 ميليون تومان به فروش برسد، اما به دليل احتمال برهم زدن تعادل بازار، قيمت آن به حدود 20 ميليون تومان با موتور 1600 سي سي و 26 ميليون تومان براي مدل دنده اتوماتيك با موتور دو ليتري تعيين شده است" حتی عده ای از کارشناسان اعلام کردند كه ورود مگان با قيمت 18 ميليون تومان مي توانست توازن بازار بالادستي خودرو را برهم زند و افزايش قيمت اين خودرو نيز به همين دليل بوده است.

در واقع خودروسازان خود دلیلی آوردند تا اتومبیل محبوب آنان جا را برای زانتیا و هم سکانش تنگ نکند که اگر این واقعه صورت واقعیت می پذیرفت این خودروسازان بودند که در پس انتخاب های خریداران متضرر می شدند.

اما همه چیز آن طور که انتظارش را می کشیدند پیش نرفت زیرا خودروسازان و خریداران در پی انتشار خبری هردو شوکه شدند .

وزارت صنایع قصد نداشت تا اجازه ورود مگان را که حالا قیمتش در بازا ربه حدود 30 میلیون تومان رسیده بود را صادر کند . به دنبال آن حتی پارس خودرو اعلام کرد افرادی که وجهی را بابت ثبت نام مگان به حساب این شرکت واریز کرده بودند می توانند پول های خود را بازپس بگیرند .این خبر نیز در شرایطی در صفحات روزنامه ها نقش بست که پیش از این اميري، مدير عامل پارس خودروگفته بود : "امسال قصد داريم حدود سه هزار دستگاه خودرو مگان در شركت پارس خودرو توليد كنيم كه توليد اين خودرو ها از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد و اين تيراژ در سال هاي آينده به سالانه 15 هزار دستگاه افزايش خواهد يافت."

هرچند که امیری آرزوی محال را بیان داشته بود ولی این اظهار نظر موجب شد تا دادوستدهای اتومبیل های هم قیمت مگان تا چندید هفته در بازار متوقف شود .فروشندگان نفل می کردند که خریداران به انتظار نشسته اند تا تکلیف مگان روشن شود و آنها پس از آن با خیالی آسوده اتومبیل مطلوب خود را گزینش کنند .حتی يك مدير بلندپايه در شركت سايپا گفته بود: "كارهاي توليد مگان به دليل مسايل اخير پيش آمده درخصوص پروژه ال 90 متوقف مانده بود و حال با توجه به پذيرش شرايط چهارگانه ايران از سوي رنو، توليد اين خودرو از اواخر تيرماه آغاز مي شود و تا پايان سال تيراژ آن به 5 هزار دستگاه خواهد رسيد."

پيش تر، آندرياس گابريل، مدير عامل رنو پارس نيزخبر داده بود: "ايران به همراه فرانسه و تركيه جزو اولين پايگاه هاي توليد اين خودرو در جهان محسوب مي شوند. حضور رنو مگان در بازار ايران سبب رشد ذهنيت مردم در خصوص شركت رنو خواهد شد و بسترهاي لازم براي فروش ال 90 در ايران را نيز مهيا مي كند."

اما این پایان داستان نبود چراکه ترکیه نیز که مبدا صادرات مگان به ایران به شمار می آمد اعلام کرد که سمند را به عنوان سفیر صنعت ایران نخواهد پذیرفت .شاید ترکها قصد داشتند تا مقابله به مثل کنند و پاسخی به همپیمانان ایرانی خود بدهند .آنان پالس های خود را نیز خوب ارسال کرده بودند. چراکه صادرات سمند به ترکیه براي ایران اهمیت استراتژیک دارداکه این کشور دروازه ورود به اروپا برای ایران به شمار می آید .اما مذاکرات پشت پرده همچنان ادامه یافت تا اینکه معاون وزير صنايع و تجارت تركيه خبر داد : مشكل توليد مگان در ايران و فروش سمند در تركيه به‌زودي برطرف مي‌شود.

در واقع مگان هنگامی مجوز تولید و فروش در ایران را یافت که سمند توانست به خیابان ها ی استانبول راه یابد .

به نظر می رسد که علت توقف موقتی تولید مگان مذاکرات مقامات صنعتی ایران و ترکیه برای تبادل سمند و مگان بود ه باشد و نه مشکلات فنی و حاشیه ای قرار داد .....

در واقع یک بدبستان تجاری میان ایران ترکیه صوررت گرفت تا هردو طرف سود برده باشند .

سمند با قیمت 15 هزار دلاری ارزان ترین خودروی بازار ترکیه به شمار می آید و بعید به نظر می رسد که در میان قول های خودروسازی جهان فرصتی براي عرض اندام پیدا کند ولی مگان در کشوری به فروش می رسد که حضور اتومبیل های بیگانه در آن یک مسله ملی به حساب می آید .این ادعا را نیز کاتوزیان با مقایسه قرار داد لوگان و پیمان ترکمن چای اثبات کرده بود .

مشابه چنین ادعای را ترکها نیز دارند چراکه آنان می گویند برای صدور خودرو به ایران باید زیر بار تعرفه نوددرصدی بروند در حالی که ایرانی ها با تعرفه 10 درصد به کشور آنان خودرو صادر می کنند .

معاون صادرات ايران خودرو نیز به این موضوع اشاره کرده بود : البته برخي مسائل درباره صادرات سمند به تركيه وجود دارد؛ از جمله آن كه طرف ترك مي‌گويد چگونه تعرفه واردات خودرو به ايران بايد 90 درصد باشد، حال آن كه اين ميزان در تركيه 10 درصد است.

به هرتقدیر مقامات صنعتی کشور در مذاکرات دو طرفه خود توانستند موفق شوند واز سمند را به عنوان مهر تایید واردات مگان بهر ببرنند ..

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"