کد خبر: ۷۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۸۸

اصلی ترین روش برای رونق صادرات آزادسازی و منطقی نمودن نرخ ارز است

صنعت هر کشور سرمایه ملی است که در نتیجه کوشش بلند مدت صنعتگران و پشتیبانی و درایت دولتمردان بوجود آمده و لازم است تا به بهتر شکل ممکن صیانت شود.

رشد و بالندگی صنعتی نیز تنها با درایت، همت و تعامل متقابل اهل صنعت، دولت و قانون گذاران است که ایجاد می شود.

بازار بستری است برای شکوفایی صنعت و بازار داخلی در هر کشور ثروتی ملی است که باید زمینه ساز رشد و بالندگی صنعت آن کشور باشد.

لزوم تعاملات بین المللی باعث شده تا کلیه کشورها اعم از صنعتی و غیر صنعتی ملزم به باز کردن بازارهای خود بر روی سایر کشورها شوند. در سالهای اخیر می بینیم که حتی کشورهای با اقتصاد بسته نیز با باز کردن بازارهای خود زمینه را برای رقابت صنعتگران داخلی و صنعتگران خارجی فراهم آورده اند. از مهمترین این کشورها می توان به کشور چین اشاره کرد که در ده اخیر شاهد باز شدن بازارهای این کشور بر روی سایر کشورها از جمله کشورهای صاحب تکنولوژی اروپایی و امریکایی بوده ایم.

در مقابل کشور چین نیز سهم قابل توجهی از بازار کشورهای اروپایی و امریکایی را بدست آورده است.

آنچه در این میان مهم است دقت به اجرای سیاست بازار در مقابل بازار است. سیاستی که همواره کشورهای برنده در عرصه رقابت بین المللی مد نظر داشته و هرگز بازار خود یا درواقع ثروت ملی خود را به رایگان به سایر کشورها واگذار نکرده اند.

رقابت در عرصه بین المللی در واقع بازی شطرنجی است که در صفحه گسترده جهان انجام می شود. بازی که بازیگران اصلی آن دولتمردان و صنعتگران کشورها هستند.

سود آوری یا عدم سود آوری صادرات در شرایط مختلف جهانی بستگی تام و کمالی به نحوه هدایت و حمایت از صنعت داخلی در صحنه بین المللی دارد.

برخی سیاستهای کلی حاکم بر صنعت ما از جمله سیاست تثبیت قیمت ارز باعث شده تا مزیتهای نسبی تولید در کشور به سرعت کمرنگ شود.

وجود تورم در داخل کشور باعث می شود که هر روز قیمت تمام شده تولید در داخل افزایش یابد از سوی دیگر عدم وجود تورم و حتی تورم منفی ناشی از بحران جهانی در بازارهای خارجی در کنار ثبات نرخ ارز باعث می شود تا هر روز قیمت کالای خارجی افت کند این روند اگر ادامه پیدا کند عواقب زیانباری را برای صنعت کشور بوجود میاورد به شکلی که نه تنها امکان صادرات ایجاد نخواهد شد بلکه بازار داخلی نیز تحت فشار بیش از پیش واردات قرار خواهد گرفت.

در نتیجه یکی از اولین و اصلی ترین مواردی که برای رونق صادرات و جلوگیری از واردات باید به آن توجه شود آزادسازی و منطقی نمودن نرخ ارز است.

البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است که آزاد سازی نرخ ارز در کوتاه مدت تبعات تورمی خواهد داشت و این تورم میتواند بر اقشار آسیب پذیر جامعه اثر منفی بگذارد در نتیجه این کار باید به تدریج و بر اساس برنامه صحیح و منطقی پیش رود به صورتی که بتوان از آثار مثبت این اقدام استفاده و از اثرات منفی آن تا حدامکان اجتناب کرد.

یکی دیگر از راههای سود آور نمودن صادرات برای تولید کننده درنظر گرفتن مشوقهای صادراتی برای صادر کنندگان است سیاستی که در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار میگیرد.

بسیاری از کشورها برای تشویق صنعتگران خود برای ورود به بازارهای خارجی، مشوقهای صادراتی ویژه ای را طراحی می نمایند.

این کار توسط بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه اجرا میشود و همیشه نتایج مثبتی بوجود آورده است.

در این زمینه می توان به اقدامات انجام شده توسط دولت چین در جهت توسعه صادرات توجه کرد. دولت چین در مقاطع زمانی مختلف و برای تشویق صنعتگرانش به صادرات و ورود به بازارهای جدید جوایز و مشوقهای متعدد و متنوعی را طراحی نموده است این جوایز تولید کنندگان را تشویق به حرکت و گشودن بازارهای جدید می نماید و در واقع باعث سود آور شدن صادرات برای تولید کنندگان توانمند می شود. توجه به این نکته ضروری است که این مشوقها که در اشکال مختلف از جمله معافیتهای مالیاتی، پرداختهای نقدی، وامهای کم بهره و یا بعضاً بلاعوضی به صنعتگران اعطا می شود در واقع سرمایه گذاری است که دولت بصورت غیر مستقیم در صنعت می نماید. این سرمایه گذاری چون به سازندگان و تولید کنندگان توانایی که توان تولید و صادرات دارند داده می شود عملاً به مناسبترین شکل و با بالاترین بهره وری ممکن به صنعت تزریق و باعث تقویت توان صنعتی کشور می شود.

چنانچه قانونگذاران ما نیز برای صادرات مشوقهای مناسبی را وضع نماید شرکتهای تولیدی داخلی می توانند با توجه به این مشوقها نسبت به بررسی و انتخاب بازارهای مناسب اقدام نمایند این جوایز به صنعتگرانی خواهد رسید که توان صادراتی دارند، در نتیجه هدر نخواهد شد.

تاکید بر عدم صادرات به علت وجود بحران جهانی تنها پاک کردن صورت مسئله است نه ارائه راه حل برای حل آن. باید دید چرا صادرات سود آور نیست و چه باید کرد تا سود آور شود.

توجه به این نکته ضروری است که صادرات علاوه بر ارز آوری برای کشور باعث شکوفایی صنعت و ایجاد کار در جامعه می شود چیزی که ما به شدت نیازمند آنیم.

شهرام فداکار

کارشناس صنعت خودرو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"