کد خبر: ۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۳۰ آذر ۱۳۸۵
به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، براساس آمار رسمی ارایه شده از سوی مسوولان، در سال 1384 در مجموع حدود 27 هزار نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای کشته شده‌اند که میانگین 75 نفر در هر روز را به جای می‌گذارد.

ارابه‌های فرسوده آهنی، عامل اصلی افزايش تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، براساس آمار رسمی ارایه شده از سوی مسوولان، در سال 1384 در مجموع حدود 27 هزار نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای کشته شده‌اند که میانگین 75 نفر در هر روز را به جای می‌گذارد.

به گزارش خبرخودرو ، در سال 1384 روزانه 75 هزار نفر در ایران بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که بالاترین رقم تلفات حوادث جاده‌ای در جهان محسوب می‌شود؛ به طوری که آمار تلفات حوادث جاده‌ای در ایران از مجموع تلفات حوادث جاده‌ای 25 کشور اروپایی بیشتر است.

در میان حوادث رانندگی منجر به فوت با نقص عضو، خودروهای سنگین سهم عمده‌ای دارند؛ به طوری که در اغلب حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، خودروهای سنگین سهم عمده‌ای دارند؛ به طوری که در اغلب حوادث رانندگی منجر به فوت یا نقص عضو، حداقل یکی از خودروهایی که در بروز سانحه رانندگی نقش داشته، خودروی سنگین شامل کامیون و تریلر بوده است.

بنابراین برای کاهش حوادث رانندگی در کشور و تلفات ناشی از آن، چاره‌ای جز بررسی دلایل نقش موثر خودروهای سنگین در بروز این حوادث وجود ندارد. واقعیت آن است که ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بسیار فرسوده است.

براساس آمارهای موجود، حدود 300 هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد است که بیش از دو سوم آنها عمری بالاتر از 22 سال دارند. به عبارت دقیق‌تر، حدود 230 هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای 22 سال در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که از این تعداد، یکصد هزار دستگاه کامیون، بالای 26 سال عمر کرده‌اند.

با این آمار نگران‌کننده، چندان غیرطبیعی نیست که روزبه‌روز شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای در کشور و افزایش تلفات ناشی از آن باشیم، به طوری که ایران را به عنوان رکورددار تصادفات رانندگی در جهان بشناسند. برای رفع این مشکل و کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن، مهمترین اقدامی که باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد و به عنوان یک اولویت انکارناپذیر مورد توجه واقع شد، نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای ایران است. تردد تعداد زیادی کامیون و تریلر فرسوده که عمر مفید خود را پشت‌سر گذاشته‌اند، به جز بازی با جان و زندگی هزاران نفر از مردم بیگناهی که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند چیزی نیست.

در حقیقت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نقش اول را در افزایش تصادفات رانندگی ایفا می‌کند که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. فراهم آوردن زمینه مناسب برای از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو، مهمترین پیش‌نیاز کاهش تصادفات رانندگی‌ جاده‌ای در کشور است.

اگر مسوولان خواستار رفع این مشکل هستند ابتدا باید برای جایگزینی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی چاره‌ای بیندیشند. در این راه البته دارندگان خودروهای فرسوده نیز از دولت حمایت خواهند کرد. قطعاً هیچ یک از دارندگان کامیون‌های فرسوده تمایلی به حفظ این ارابه‌های آهنی پرخرج و خطرناک ندارند و اگر فرصت را فراهم ببینند قطعاً خودشان برای جایگزینی خودروی فرسوده خود پیش‌قدم خواهند شد.

اما از آنجا که کامیون و تریلی کالایی سرمایه‌ای است و با توجه به قیمت بالای آن، خریداری آن به راحتی امکانپذیر نیست، دارندگان کامیون‌ها و تریلی‌های فرسوده به راحتی نمی‌توانند ارابه آهنی خود را تبدیل به احسن کنند و در این راه چشم انتظار کمک مسوولان هستند. دولت با حمایت از دارندگان خودروهای فرسوده سنگین که عامل مهم افزایش تصادفات جاده‌ای محسوب می‌شوند می‌تواند آنها را در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خود و جایگزینی آن با خودرویی نو یاری دهد و نقش ترغیب‌کننده آنها برای این کار را ایفا نماید.

قطعاً اگر منابع مالی خوب در قالب تسهیلات مناسب با سود اندک و بازپرداخت طولانی مدت در اختیار دارندگان خودروهای فرسوده قرار گیرد، آنها نیز بدون فوت وقت نسبت به تبدیل خودروی فرسوده خود اقدام خواهند کرد. با این پیش‌شرط که زمینه برای ترغیب آنها به جایگزینی خودروی فرسوده خود فراهم شود و تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد.

فراموش نکنیم که سود این اقدام در درجه اول عاید اقتصاد کشور خواهد شد. چرا که با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نه تنها از میزان تصادفات رانندگی در کشور کاسته خواهد شد، بلکه ناوگان جاده‌ای کشور به استانداردهای جهانی نزدیکتر می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"