کد خبر: ۹۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۸

صنعت خودرو و مزیت های دوران بحران

صنعت خودرو بار دیگر در مقطع حساس کنونی به دلیل دارا بودن ساختار قدرتمند و تبلور تولید ملی در کشور ، مورد توجه ویژه قرار گرفته است . علی رغم مشکلات پیش آمده در اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر اقتصاد ملی و از سوی دیگر کاهش بها و میزان تولید نفت در کشور و هم چنین سایر عوامل تاثیر گذار بر رکود حوزه های محتلف تشکیل دهنده اقتصاد کشور ، فعلاً این صنعت خودرو است که کماکان از استحکام لازم به دلیل وجود ساختارهای قدرتمند برخوردار است .

پتانسیل تولید در این صنعت با اتکا به توان تولید داخلی و تقاضای موثر در بازار ، باعث شده است این صنعت به عنوان یک بازوی مستحکم برای اقتصاد کشور ، چرخش منابع مالی در طیف گسترده ای از زنجیره تأمین و صنایع بالادستی و پایین محسوب شود . هر چند طی سال گذشته تعدادی از قطعه سازان به دلیل وجود مشکلات از گردونه تولید خارج شدند ، اما کماکان در حوزه صنعت خودرو اشتغال مولد تا این لحظه به خوبی با تلاش صورت گرفته ، حفظ شده است و از این نظر می توان این صنعت را قدرتمندترین شبکه تولیدی کشور که رشد را در بحران تجربه می کند ، به حساب آورد. به عنوان مثال شرکت ایران خودرو بر اساس آمار و اطلاعات منتشره از میزان تولید خود در دوازده ماهه سال 1387 در 22 بهمن 1388 عبور خواهد کرد ، یعنی رکوردی در تاریخ فعالیت شرکت ایران خودرو .

اما از دیگر سو محدودیت استحصال منابع ارزی به طور طبیعی باعث کاهش میزان واردات خودرو خواهد شد که خود مزیتی دیگر برای صنعت خودرو حداقل طی سال آینده محسوب می شود . نگاه حمایتی اخیر مجلس و دولت به این صنعت ، در شرایطی باعث رشد مجدد این صنعت می شود که پیش بینی ها طی سال گذشته اکثراً ناامیدکننده بوده اند ، اما باید روند توفیق این صنعت و دلایل افزایش تولید مورد توجه و تحلیل قرار گیرد تا از آن بتوان به عنوان یک تجربه موفق در سایر حوزه ها استفاده کرد . سوال این است : چرا این صنعت ، زیر ساخت های لازم را برای جهش دوباره آن هم در شرایط بحران اقتصادی ، دارا می باشد ؟

باید مراقب باشیم ، این صنعت زنده نیز با تهدیدهایی مواجه است که از جمله آن ها می توان به احتمال افزایش هزینه های تولید در سال آینده به ویژه در بخش قطعه سازی اشاره کرد . مهم ترین علت این موضوع در کنار تورم طبیعی سالانه ، حذف یارانه ها می تواند باشد که نیازمند برنامه ریزی و تدبیر است .از دیگر تهدیدها افزایش قیمت بنزین است که شاید بر میزان تقاضا موثر بازار ، تاثیر بگذارد .

اما همه موارد اشاره شده اگر به درستی مدیریت شود ، صنعت خودرو خواهد توانست با مشکلات پیش رو دست و پنجه نرم کرده و در سال آینده نیز پیش قراول صنایع کشور در توسعه صنعتی و حفظ اشتغال باشند و به یک الگوی کامل برای عبور از بحران های اقتصادی در دیگر بخش های صنعت تبدیل شود .

ساسان قربانی

کارشناس صنعت خودرو و قطعه سازی

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"